Gå till innehåll

sata hdd


Recommended Posts

finns ingenting som heter nå sånt i bios. är en rätt gammal dator som jag har satt in sata hdd i.

Det KAN vara så att ditt gamla moderkort stöder SATA1 men inte SATA2. Är då disken SATA2, viket dom flesta nya diskar är, så kan du behöva ett SATA2 kontroller kort för att kunna använda den. Det brukar också vara svårt att använda SATA2 som systemdisk på den typen av moderkort eftersom det krävs drivrutiner som laddas först med operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det KAN vara så att ditt gamla moderkort stöder SATA1 men inte SATA2. Är då disken SATA2, viket dom flesta nya diskar är, så kan du behöva ett SATA2 kontroller kort för att kunna använda den. Det brukar också vara svårt att använda SATA2 som systemdisk på den typen av moderkort eftersom det krävs drivrutiner som laddas först med operativsystemet.

Mitt gamla moderkort stöder sata1, men jag har en sata2-disk som systemdisk. Alla drivisar installerades med XP (SP3 integrerat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag lyckades installera windows 7 på den hdd för ett tag sen som jag nu använder men sen nu då jag ska installera xp så går det inte, moderkortet är ett gigabyte ga-7vasmfs med andra ord ett gammalt men eftersom jag lyckades installera windows7 så tycker ja att de borde gå att göra det med xp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt gamla moderkort stöder sata1, men jag har en sata2-disk som systemdisk. Alla drivisar installerades med XP (SP3 integrerat).
jag lyckades installera windows 7 på den hdd för ett tag sen som jag nu använder men sen nu då jag ska installera xp så går det inte, moderkortet är ett gigabyte ga-7vasmfs med andra ord ett gammalt men eftersom jag lyckades installera windows7 så tycker ja att de borde gå att göra det med xp.

Jo, jag kan faktiskt inte förklara det helt, men jag har haft samma problem med en äldre burk. Det brukar gå att installera XP på SATA2 om jag förser den med sata-drivare vid OS-installationen, men då måste jag "starta om" burken varje gång jag skall boota den från avstängt... den bootar alltså inte på första startförsöket. Andra burkar jag har mekkat, fungerar det precis som JoWa säger... har man bara en cd med SP3 integrerat så funkar det. Jag har alltså inte fått full klarhet i hur det hänger ihop, men det verkar nästan vara lite lotteri! :unsure:

Du kan ju prova att boota på xp-skivan och förse den med sata-drivare via diskett, som jag har fått göra! Det är först då som jag har kunnat se disken. Numera kör jag en vanlig pata som system och har satt sata-disken som lagring på ett kontrollerkort, så nu fungerar det smärtfritt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis har kommit fram till samma jag med :) hade man haft diskett enhet o en diskett så hade ja kunnat gjort som du sa men sånt hade man ju för 100år sen typ :D får se om någon har en gammal burk som man kan ta den ifrån

Får du bara tag på drivrutinen, så kan du packa upp den (om det behövs) och lägga den på usb-stickan i stället.... förutsatt att bios tillåter kommunikation med usb-enhet. Jag lyckas dock inte få tag i drivrutinen... Fujitsu Siemens supportsidor är ju värre än Fort Knox! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...