Gå till innehåll

Konverteringsprogram ISO > MP4


T@wo

Recommended Posts

Vad innehåller den där ISO-filen? Kan vara vad som helst… :rolleyes:

Exakt, ISO är inget format som MP4 utan bara en behållare av filer kan man säga. Det är ju egentligen en avbild av en CD-skiva så den kan ju innehålla vad som helst. Du borde nog istället leta upp något program som mountar ISO-filen och sen har du något program som rippar till rätt format från den mountade avbilden. Låter kanske klurigt men det är nog ganska raktfram, dock har jag inga bra programtips så jag lämnar över till någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ISO-fil högerklickar man på och väljer Öppna Med, och väljer då WinRAR.

Sen kan man låta WinRAR packa upp det den hittar till en ny tom mapp.

För att konvertera VOB (som är DVD-formatet) till MP4, så kan man använda t ex Nero Recode och omvandla dem till Nero Digital, vilket är Neros namn på MP4.

AnyVideoConverter fungerar också.

Finns säkert mängder av andra:

http://www.google.com/search?hl=en&q=v...G=Google+Search

VIKTIGT!: IBLAND så kan VOB-filer innehålla 'luckor' (Ej associerade stycken), och då kommer vilket konverteringsprogram du än använder att Klaga, och sen lägga av och säga att det är nåt fel.

Då använder man ett program som heter FixVTS (sök på Göbbels!) för att fixa de luckorna, dvs man kör det programmet på hela den till hårddisken kopierade DVDn, så grejar den till de felaktiga filerna.

Detta händer ÄVEN på Fabrikstillverkade DVDs.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ISO-fil högerklickar man på och väljer Öppna Med, och väljer då WinRAR.

Sen kan man låta WinRAR packa upp det den hittar till en ny tom mapp.

För att konvertera VOB (som är DVD-formatet) till MP4, så kan man använda t ex Nero Recode och omvandla dem till Nero Digital, vilket är Neros namn på MP4.

AnyVideoConverter fungerar också.

[…]

/LbL!

Tror inte att T@wo vill ha fyra eller fem filmer… En VOB är ju mindre än 1 gb. ;)

Bara att ”montera” avbilden och rippa med t.ex. Format Factory, som e-son föreslog.

FFDVDRip.jpg

Sedan är frågan till T@wo vad som menas med mp4… Kan också vara litet av varje:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att montera avbilden och rippa med t.ex. Format Factory, som e-son föreslog.

"Montera" eller "packa upp", med t.ex WinRar.... resultatet är det samma! Nämligen en VTS-mapp, och det är innehållet i denna man converterar. ;)

Sen tar förstås uppackningen lite större plats på disken, än vad monteringen gör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Tror inte att T@wo vill ha fyra eller fem filmer En VOB är ju mindre än 1 gb.

En FILM (normalt ca 1tim40min) består ju av just precis FLERA olika VOB-filer, ja just det!

Är det bara en endaste VOB-fil, så är det isf en väldans kort film, kanske en kortfilm... :P

Och när man öppnar en ISO-fil i WinRAR så kan man ju alltså SE alla de olika filerna, VOB, IFO, BUP osv, och sen själv välja vilka - eller alla - man vill packa upp.

PROVA själv först, och skriv sedan! :rolleyes:

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Montera" eller "packa upp", med t.ex WinRar.... resultatet är det samma! Nämligen en VTS-mapp, och det är innehållet i denna man converterar. ;)

Sen tar förstås uppackningen lite större plats på disken, än vad monteringen gör!

Resultatet blir dock inte detsamma om man konverterar VOB-filerna en och en… ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Resultatet blir dock inte detsamma om man konverterar VOB-filerna en och en

Konverteringsprogram, t ex nämnda Nero (rekommenderar version LÄGRE ÄN 9!), fattar oftast själva att det är en hel film man vill konvertera, eller frågar, och gör sen EN enda MP4-fil av hela filmen, som alltså kan bestå av kanske upp till 5-6 VOB-filer beroende på hur lång filmen är.

Och ska man konvertera filmen till nåt annat format, så MÅSTE man ju ha fri tillgång till ALLA filer, Ergo så packar man upp ISOn med WinRar FÖRST.

Inget 'mount' el.dyl.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Resultatet blir dock inte detsamma om man konverterar VOB-filerna en och en…

Konverteringsprogram, t ex nämnda Nero (rekommenderar version LÄGRE ÄN 9!), fattar oftast själva att det är en hel film man vill konvertera, eller frågar, och gör sen EN enda MP4-fil av hela filmen, som alltså kan bestå av kanske upp till 5-6 VOB-filer beroende på hur lång filmen är.

Och ska man konvertera filmen till nåt annat format, så MÅSTE man ju ha fri tillgång till ALLA filer, Ergo så packar man upp ISOn med WinRar FÖRST.

Inget 'mount' el.dyl.

/LbL!

Det är nog inte Nero som ”fattar” vad som är en film, utan det beskrivs ju i ifo-(eller bup?)-filerna. Med DVD-Shrink kan man dock skapa en vob-fil av en hel långfilm (utan omkodning). Skall den inte brännas som DVD-Video kan den ju vara större än 1 gb. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Det är nog inte Nero som fattar vad som är en film,

Jo, det är ju just det den gör...

-> utan det beskrivs ju i ifo-(eller pub?)-filerna.

...med hjälp av den info som finns i InFO-filerna, Hoppas det inte finns några pubLIKA filer, för då är det nåt fel, däremot kan det ju vara bra om det finns BackUP-filer ... :lol:

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, nu har ni skrivit så mycket olika saker så att jag inte har hängt med alls. :P

Men i vilket fall som helst så har jag valt FormatFactory 1.70. Filerna som jag har vill jag ska klumpas ihop till en enda .MP4 fil och när jag körde med FormatFactory via Video -> Alla till MP4 så vart det en MP4 fil för varje fil som skulle göras om. Så hur klumpar jag ihop dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> så vart det en MP4 fil för varje fil som skulle göras om. Så hur klumpar jag ihop dem?

Använder Nero, som jag rekommenderade, eller kanske det som JoWa skrev om; MediaCoder ?!

Nero 8 kan fortfarande hämtas FRITT från www.nero.com, använd sen Nero recode.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i vilket fall som helst så har jag valt FormatFactory 1.70. Filerna som jag har vill jag ska klumpas ihop till en enda .MP4 fil och när jag körde med FormatFactory via Video -> Alla till MP4 så vart det en MP4 fil för varje fil som skulle göras om. Så hur klumpar jag ihop dem?

Jag skulle använda DVD till video fil, och välja alla titlar jag ville ha. Tycks mig vara det enklaste sättet att uppnå det du önskar. Om du i efterhand vill ”klumpa ihop” filer, måste de nog kodas om, vilket ger sämre kvalitet.

FFDVDRip.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...