Cacke Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Hej! Om jag inte vill spara och formatera vilket program kan jag köra istället för felkontroll? för den orkar inte igenom. den fastnar. Men min dator hänger sig och startar inte upp helt alltid. Finns en massa program för hårddiskarna men vilka är bra av dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Vad är 'felkontroll' för 'program' ?? Du måste ju lämna vettiga beskrivningar på dina fel om du ska kunna få nån hjälp. Kan du inte starta om datorn utan att den hänger sig, eller vad då, och vad gör du då, funkar det ibland, har du kört en CHKDSK, har du försökt reparera XP, har du installerat om XP, osv osv osv. Börja med en >>Start>Kör skriv: cmd tryck enter Ett dos-fönster öppnas. skriv: chkdsk /f /r tryck enter Svara JA på frågan om den ska Schemalägga en kontroll. Starta om datorn, vid nästa uppstart kommer den nu att kontrollera hårddisken och ev. reparera, avbryt det INTE! /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Hej!Om jag inte vill spara och formatera vilket program kan jag köra istället för felkontroll? för den orkar inte igenom. den fastnar. Men min dator hänger sig och startar inte upp helt alltid. Finns en massa program för hårddiskarna men vilka är bra av dom? Misstänker du hårddiskfel, så kan du köra Windows inbyggda chkdsk. Starta kommandotolken och skriv chkdsk c: /r ... svara ja på frågan om du vill köra kontrollen vid nästa omstart, och starta sedan om datorn! Det kommer sedan att ta en stund innan datorn startar igen, men då bör eventuella diskfel vara reparerade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Dubbelpostning igen.... men för ordningens skull.... växeln /r inkluderar f ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cacke Posted February 2, 2009 Author Share Posted February 2, 2009 Okej. Det ska jag prova. Felkontroll är när du högerklickar på C: sen egenskaper Verktyg och så har du felkontroll, defrag och säkerhetskopiering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts