Gå till innehåll

Enhetsbeteckning


CGD

Recommended Posts

I artikeln om nyheter i Windows 7 lästa jag följande.

Gammal bugg med flyttbart lagringsmedia löst.

I Windows XP och Vista finns det en bugg som gör att om du har en mappad nätverksenhet på exempelvis E:, och den enheten är nästa lediga fysiska enhet så mappas det flyttbara lagringsmediat på E:. Det blir då omöjligt att komma åt innehållet på nätverksenheten. Denna bugg åtgärdas i Windows 7.

När jag prövade Windows 7 fick jag också problem med enhetsbeteckningar. Jag hade två Esatadiskar en för C och en för D. D disken var inte alltid inkopplad. Från C körde jag en backup till D vilket gick bra. Men om D var avstängd och jag satte in ett USB minne så fick det D. När jag sedan startade D för att kunna köra backup fick disken nu beteckningen E. Men backupen var ju ställd att köra till D som nu var ett USB minne.

Kommer man i Windows 7 att kunna låsa enhetsbetckningarna till en viss enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat detta men jag skulle tippa på att det inte går att reservera enheter, tyvärr. Det är fortfarande så att enheter som kopplas in blir nästa lediga enhetsbeteckning.

Jag har 2 st usb-minnen som inte är permanent inkopplade, jag har manuellt tilldelat dom enhetsbokstäverna M och T. Dom får alltid dessa beteckningar när jag ansluter dom, trots att första lediga bokstav är F. Så visst går det att tilldela en fast bokstav om man vill. Kan tillägga att jag gjort samma sak med usb-diskar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Jag har 2 st usb-minnen som inte är permanent inkopplade, jag har manuellt tilldelat dom enhetsbokstäverna M och T. Dom får alltid dessa beteckningar när jag ansluter dom, trots att första lediga bokstav är F. Så visst går det att tilldela en fast bokstav om man vill. Kan tillägga att jag gjort samma sak med usb-diskar!

Jag får väl tillägga att en "okonfad" enhet får så klart nästa lediga bokstav, så om man vill att en enhet alltid skall ha samma bokstav så väljer man lämpligen en bokstav som inte riskerar att automatiskt tilldelas en ny enhet! Enheterna MÅSTE alltså inte komma i bokstavsordning... det går utmärkt att hoppa över några stycken! ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
Jag har 2 st usb-minnen som inte är permanent inkopplade, jag har manuellt tilldelat dom enhetsbokstäverna M och T. Dom får alltid dessa beteckningar när jag ansluter dom, trots att första lediga bokstav är F. Så visst går det att tilldela en fast bokstav om man vill. Kan tillägga att jag gjort samma sak med usb-diskar!

Detta verkar vara precis det jag söker! Jag har ett USB-minne som jag använder hemma o på flera datorer på arbetet. Hur gör jag för att manuellt tilldela mitt USB-minne en lämplig beteckning som sedan blir samma oavsett vilken dator jag pluggar in minnet på?/ USB-freak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta verkar vara precis det jag söker! Jag har ett USB-minne som jag använder hemma o på flera datorer på arbetet. Hur gör jag för att manuellt tilldela mitt USB-minne en lämplig beteckning som sedan blir samma oavsett vilken dator jag pluggar in minnet på?/ USB-freak

Det går inte! Du måste tilldela minnet en ledig enhetsbokstav på varje ny dator du pluggar in den i! Alla datorer tilldelar ny maskinvara första lediga enhetsbokstav, men om du ändrar till valfri bokstav så kommer datorn ihåg det till nästa gång. Vill du att ditt minne alltid skall heta t.ex M... så måste du alltså tilldela den bokstaven i samtliga datorer som använder minnet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte! Du måste tilldela minnet en ledig enhetsbokstav på varje ny dator du pluggar in den i! Alla datorer tilldelar ny maskinvara första lediga enhetsbokstav, men om du ändrar till valfri bokstav så kommer datorn ihåg det till nästa gång. Vill du att ditt minne alltid skall heta t.ex M... så måste du alltså tilldela den bokstaven i samtliga datorer som använder minnet!

Tack! Ändrar man enhetsbeteckning i Enhetshanteraren? Jag sitter just nu på jobbet och jag har inte rättigheter till Enhetshanteraren här, men det verkar som rätt väg, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Ändrar man enhetsbeteckning i Enhetshanteraren? Jag sitter just nu på jobbet och jag har inte rättigheter till Enhetshanteraren här, men det verkar som rätt väg, eller?

Nej, du ändrar i Diskhanteringen! Kontrollpanelen\Administrationsverktyg\Datorhantering\Diskhantering... Det krävs dock administratörsbehörighet även här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...