Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej, har fått problem ute hos en kund med att det inte går att spara filer från något av Office 2007-programmen på en nätverksresurs.

Att spara lokalt går utmärkt och att spara filer från Wordpad eller Notepad på servern går också utmärkt. Problemet är alltså begränsat till Office 2007.

Vad som händer är att man får upp ett felmeddelande om att "Det går inte att hitta \\servernamn\Users\användarnamn\Mina dokument\test.xlsx.

Kontrollera stavningen eller försök men annan sökväg". Vad jag gjort är att försökt spara ett nytt dokument. Det verkar inte vara behörighetsproblem då det funkar att spara filer från andra program.

Någon som har en aning ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att spara en fil först lokalt och sedan dra in den i den mappen på servern som du vill ha den i eller får du samma medelande då?

Det funkar alldeles utmärkt. Det är alltså när man sparar inifrån programmen direkt mot servern det blir fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar alldeles utmärkt. Det är alltså när man sparar inifrån programmen direkt mot servern det blir fel.

Har försökt hitta info om detta hos msoft men finner inget som liknar ditt problem :( kan ju kanske vara ett fel i just den instalationen, har du testat med en annan dator med office 07? blir det lika eller är det just denna burken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta löser dina problem men prova att i Officeprogrammet som du har problem med (Excel, Word, Powerpoint osv)

- klicka på Officeknappen längst upp tilll vänster.

- Klicka på knappen längst ned där det står Excel-alternativ (i Word står det naturligtvis Word-alternativ)

- Välj säkerhetscenter i fönstret som dyker upp.

- Välj Inställningar för säkerhetscenter.. (på högra sidan i fönstret)

- Välj betrodda platser.

- Bocka i rutan vid "Tillåt betrodda platser i nätverket (rekommenderas inte)"

- Klicka på knappen Lägg till ny plats och bläddra sen fram till nätverksresursen som skall tillåtas (bocka i rutan "Undermappar till den här platsen är också betrodda om du vill tillåta detta också)

- Samma procedur måste upprepas för varje enskilt officeprogram

Hoppas detta kan vara till hjälp

/ Kennet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt hitta info om detta hos msoft men finner inget som liknar ditt problem :( kan ju kanske vara ett fel i just den instalationen, har du testat med en annan dator med office 07? blir det lika eller är det just denna burken?

Det gäller tre maskiner, en stationär och två bärbara. Alla med Vista och kör mot som sagt en small business 2003. Alla har exakt samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker Vista är dåligt.. men men jag ska försöka hjälpa till.. det första du ska veta är att Vista är ett bråkigt OS. på min kolegasdator behövde jag intallera drivrutiner för 2 Skrivare som vi har i vårt nätverk.. kollade upp innan om Vista hadde dom drivrutinerna man hehövde.. för XP behövde inte det, när ag connectade till skrivaren så sa Vista "Du behöver Drivrutiner som inte finns på datorn" kollade som sakt innan och jag hadde dom. fick starta om Vistan och sen efter 30min så försökte vi igen då funkade det. konstigt.. Vista är ett krongligt OS om man har haft XP ett tag och vet ur XP fungerar..

Har du kollat så att kunden eller du har tillgong och spara saker direct på nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen

Visade sig vara virusprogrammet på servern. De kör CA's eTrust och det visade sig vara boven. Avinstallerade programmet och allt

funkade som det skulle. Får dra detta vidare med CA och se om de har någon lösning.

Tack ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Hej igen

Visade sig vara virusprogrammet på servern. De kör CA's eTrust och det visade sig vara boven. Avinstallerade programmet och allt

funkade som det skulle. Får dra detta vidare med CA och se om de har någon lösning.

Tack ändå.

Bra att du hittade felet.

Googlade lite och fann detta. Kanske kan vara bra om någon annan har samma problem fast utan eTrust.

Vista & Office 2007 - In Vista, the problem seems to be with offline files. On the start menu, in the search field, type "offline files". Once offline files opens, click on disable offline files and then you will be prompted to reboot your machine. After reboot, you will be able to save to a network drive.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...