Gå till innehåll

Köra RC i ytterligare ett år


mumfie

Recommended Posts

Herre jisses, värre rubrik än Aftonbladet och Expressen! Även om RC:n fungerar i ett år ska man under INGA omständigheter köra det längre än till när nästa version släpps, vilket blir den skarpa versionen. Om man kör vidare med RC:n så får man aldrig säkerhetsuppdateringar eller andra uppdateringar för den delen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herre jisses, värre rubrik än Aftonbladet och Expressen! Även om RC:n fungerar i ett år ska man under INGA omständigheter köra det längre än till när nästa version släpps, vilket blir den skarpa versionen. Om man kör vidare med RC:n så får man aldrig säkerhetsuppdateringar eller andra uppdateringar för den delen...

Mmmm, visst var den fin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm, visst var den fin.

Det samma kan man väl säga om RTM. när den dyker upp, att den är väl GRATIS fram till ett visst slutdatum( kanske 1 år). Men skulle det du säger om RC, att man inte får säkerhetsuppdateringar eller andra uppdateringar, skulle det också gälla för RTM, Stenis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det samma kan man väl säga om RTM. när den dyker upp, att den är väl GRATIS fram till ett visst slutdatum( kanske 1 år). Men skulle det du säger om RC, att man inte får säkerhetsuppdateringar eller andra uppdateringar, skulle det också gälla för RTM, Stenis?

Nja. Det är så att betaversioner och release candidates är tidsbegränsade och fungerar i X antal månader. Eftersom betaversioner och release candidates inte kostar något vill IDG få det till att man kan köra Windows 7 gratis i ett år. Det kan du inte göra med RTM-versionen eftersom du då måste betala och aktivera den för att kunna använda den längre än 30 dagar alternativt 30 dagar gånger 4 (om man kör slmgr -rearm). Självklart släpps det uppdateringar för RTM-versionen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
Vet inte om jag är dement eller bara ouppmärksam men jag minns inte något om när det slutar komma uppdateringar till RC'n? Är det samma dag som RTM börjar säljas?

Till dess att det går ut i nästa år någon gång gissar jag även om jag har inte sett någon information kring detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till dess att det går ut i nästa år någon gång gissar jag även om jag har inte sett någon information kring detta.

Ok det är så jag uppfattat det också, men vad menar du då med detta du skrev tidigare?

Även om RC:n fungerar i ett år ska man under INGA omständigheter köra det längre än till när nästa version släpps, vilket blir den skarpa versionen. Om man kör vidare med RC:n så får man aldrig säkerhetsuppdateringar eller andra uppdateringar för den delen...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Nicklas, något motsägelseullt :) Till mitt försvar får jag säga att det var några månader sedan jag skrev det senare citatet.

Traditionellt sett har inte det släppts patchar för testversioner efter RTM. Men, Microsoft har trots att Windows 7 gått till RTM erbjudit nedladdning av RC och eftersom det är uttalat att den kommer att fungera till någon gång nästa år gissar jag att MS därmed erbjuder patchar för RC:n under denna tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man uttalar sig ju alltid utifrån de kunskaper och den information man sitter inne med vid varje tillfälle. Man kan ju inte rå för om den ändras efterhand. :)

Det är dock väldigt tråkigt att MS inte kan gå ut med lite raka besked i god tid innan release så man kan planera sina inköp. Det börjar ju närma sig nu och jag har väldigt svårt att tro att de inte redan bestämt alla priser, paket, uppgraderingar osv. Det lär väl inte vara något de spikar dagen innan release.

Jag hoppas vi har rätt i vår spekulation eftersom jag förmodligen kommer köra RC ett tag i väntan på att det dyker upp bra erbjudanden via CSN. Jag misstänker nämligen att MS är giriga och inte ger några bra rabatter när Windows 7 är sprillans nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag är dement eller bara ouppmärksam men jag minns inte något om när det slutar komma uppdateringar till RC'n? Är det samma dag som RTM börjar säljas?

RTM release + 90 dagar.

Så här har en Microsoft:are svarat på frågan:

"RC users will continue to receive updates until Windows 7 RC expires.

However, certain patches are supported for a limited period of time only.

Patches for Windows component: New security updates only, if any. Supported

until Windows 7 RTM release + 90 days. (Defender definition updates will

continue to flow down until RC expires, as far as I know)

Patches for Microsoft applications: RC users will continue to receive *all*

kinds of patches for Office, Visual Studio, etc. as they are offered from

Microsoft Update service, which is separate from Windows."

Redigerad av Japanmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...