Gå till innehåll

IE8 - Ha kvar eller avinstallera?


ankie

Recommended Posts

Halloj alla pigga :D gladingar

Installerade IE8 så pass sent som den 1 maj (med en stor tvekan ska erkännas) och sedan dess har min 1 år gamla dator bara stånkat och stönat :angry: mest hela tiden... Den är t o m segare än min gamla K6. På de här få dagarna har hela limpdegen "hängt sig" sju gånger... och det varje gång jag har gått in på en sajt med många bilder (där jag håller till, på webben dessutom) och så kan jag ju definitivt inte ha det. Har försökt utröna om det här problemet är utbrett och om det i så fall är mer vanligt för oss med Vista eller inte, men det verkar mer som om de flesta ylar i högan sky av förtjusning över IE8, men... Ska jag avvakta - eller avinstallera direkt? Tacksam för råd.

stationär dator: AMD Althon 64x2 5000+; 3 GB minne; ATI HD2400 Pro 256-1535 Mb; Vista Home Pre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj alla pigga :D gladingar

Installerade IE8 så pass sent som den 1 maj (med en stor tvekan ska erkännas) och sedan dess har min 1 år gamla dator bara stånkat och stönat :angry: mest hela tiden... Den är t o m segare än min gamla K6. På de här få dagarna har hela limpdegen "hängt sig" sju gånger... och det varje gång jag har gått in på en sajt med många bilder (där jag håller till, på webben dessutom) och så kan jag ju definitivt inte ha det. Har försökt utröna om det här problemet är utbrett och om det i så fall är mer vanligt för oss med Vista eller inte, men det verkar mer som om de flesta ylar i högan sky av förtjusning över IE8, men... Ska jag avvakta - eller avinstallera direkt? Tacksam för råd.

stationär dator: AMD Althon 64x2 5000+; 3 GB minne; ATI HD2400 Pro 256-1535 Mb; Vista Home Pre

Kanske en avinstallation, rensning av systemet, (med t.ex Comodo System Cleaner eller CCleaner) och sedan en återinstallering kan lösa dina problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ankie!

Installerade IE8 på en Compaq från 2001 med XP Pro på och det segade förstås. Tog då bort den och då funkade inte IE7 utan hela systemet pajades mer eller mindre på denna dator, som jag aldrig haft några problem med. Backade då systemet några dagar, när allt funkade med IE7 men vissa fel kvarstod. Ångrade återställningen, men felen var ju förstås kvar, då chansade jag på att installera IE8 på nytt. Jag hade ju att välja på att ominstallera en dator som aldrig ominstallerats, eller, jag vad göra. Jodå nu funkade det och alla fel var som bortblåsta och datorn funkar bara bättre och bättre för var dag. Denna dator har 512MB minne och är en pentium 4 på 2.0 och köpt på Dustin 2001.

Ibland har man tur! :D

Däremot på min laptop med Vista Buisness funkade uppdateringen perfekt och IE8 är mycket snabbare på denna än på mina andra datorer med XP. Så min slutsats är att IE8 är gjort för Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst al6

Kan kan ju inte avinstallera IE eftersom hela systemet bygger på IE mer eller mindre. Man kan ta bort programmet som högst. Du kanske skulle testa en lättare läsare? Chrome? Opera? Safari?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla raringar... och förlåt att jag inte kunde avvakta era svar redan i morse. Något jag glömde att förtälla är också att jag har F-Securie som säkerhetsprogram på datorn, och om jag har förstått er på forumet rätt, så drar det ner prestandan på datorn nått katastrofalt (och dess ev. oförmåga att hålla småkrypen borta). Borde kanske byta till något annat (mottager gärna förslag). Och era råd tåls verkligen att tänkas på, tack snälla.


En utrensning skulle den nog verkligen behöva för det fylls ju på hela tiden har jag märkt (bara på 1 år - huuvaa), och bara inte utav sånt som jag stoppar dit själv. Jag har en förskräcklig massa program som förinstallerades tillsammans med Vista som jag aldrig använder t ex. CCleaner känner jag igen, eftersom jag använde det på en av mina gamla datorer och det funkade bra, så tack för att du gav mej rådet E-son :D och samtidigt påminde mej.


En ny webbläsare, som du al6 :D föreslår, har jag väl redan funderat på, men rätta mej nu gärna om jag har fel - är det inte så att jag ändå måste ha IE kvar på datorn, eller?


Och OlleBull - om jag drar rätt slutsats av vad du skrev, så spelar det ingen roll vilket operativsystem jag har eller hur mycket ramminne som finns, det är alltså andra grejor som gör att den segar så dant. Att ominstallera Vista helt är ingen höjdare (på de tidigare datorerna hade jag redan gjort det vid det här laget, men med den här.... ) - men jag kanske blir så illa tvungen, men jag kan ju som du försöka med att ominstallera IE och om det inte hjälper :unsure: ... Nåja, den dagen den sorgen.... :D Kram på eder alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ankie!

Det borde funka hyfsat på din dator med Vista med den konfig du beskrivit, men det finns ju alltid nåt som kan haka sig. På min gamla Compaq från 2001 med XP Pro på funkar det iallafalla och hade kanske tur, men som någon sa, kan man ju inte helt ta bort webbläsaren. Har man IE7 och instalerar IE8 ska det ju gå att backa tillbaka till IE7 genom att ta bort IE8. Jag hade ju så när, gjort en ominstallation, efter strulet jag beskrev.

På min Dell från 2005 med XP Pro på funkade uppdateringen från IE7 till IE8 direkt och som sagt på laptopen med Vista Buisness gjorde uppdateringen till IE8 webbläsaren betydligt snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OlleBull

Precis som du säger så är det ju hyfsat med både kraft och minne i min dator, så det borde ju definitiv funka tycker ja. Visserligen blev det bättre när jag höjde prestandan på datorn, men den segar fortfarande - framför allt om webbsidorna är fullspäckade med stora bilder, animationer och glitter och sånt (i många fall väldigt onödigt). Det märkliga är ju bara att den inte segade på sådana sidor INNAN jag installerade IE... Så jag provar med att backa bandet, så får vi väl se hur detta slutar... HUVVA... om jag nu hittar den funktionen igen *garv* Kram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem i webbläsaren beror oftast på tilläggen, och det är inte helt osannolikt att ett tillägg du medvetet eller omedvetet har på datorn ställer till problemet. På Startmenyn hittar du en genväg till Internet Explorer som du kan starta utan tillägg. Testa gärna detta och se om problemet kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj alla pigga :D gladingar

Installerade IE8 så pass sent som den 1 maj (med en stor tvekan ska erkännas) och sedan dess har min 1 år gamla dator bara stånkat och stönat :angry: mest hela tiden... Den är t o m segare än min gamla K6. På de här få dagarna har hela limpdegen "hängt sig" sju gånger... och det varje gång jag har gått in på en sajt med många bilder (där jag håller till, på webben dessutom) och så kan jag ju definitivt inte ha det. Har försökt utröna om det här problemet är utbrett och om det i så fall är mer vanligt för oss med Vista eller inte, men det verkar mer som om de flesta ylar i högan sky av förtjusning över IE8, men... Ska jag avvakta - eller avinstallera direkt? Tacksam för råd.

stationär dator: AMD Althon 64x2 5000+; 3 GB minne; ATI HD2400 Pro 256-1535 Mb; Vista Home Pre

Avinstallera fortast möjligt, vilket skräp!. (har gett det en ärlig chans en tid, men pallar inte längre) Har tidigare kört Firefox en längre tid och tyckte det var slött (Läst och hört lite lustiga historier om Firefox för att vilja byta!!), men IE8 var om möjligt ännu slöare. Buggigt som tusan och flash fungerar inte bl.a., mm,mm.

Extrafunktionerna som tillkommit ger jag inte mycket för heller. Jag installerade helt enkelt IE7 och vilken skillnad direkt, och ser ju i princip ut som IE8, men mycket snabbare och stabilare, och allt fungerar som det ska.

Sen installerade jag IE7Pro här!.

Sen laddade jag ner MVPS HOSTS File här, och det funkar helt perfekt.

Sist men inte minst så laddade jag ner TCP-Z 2.4.0.46 (TCP Half Open Limited Patcher & Monitor) Helt suveränt program.

Så funkar surfningen och allt strålande bra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...