Andreas Stenhall Posted May 4, 2009 Share Posted May 4, 2009 Har varit tyst om detta i forumet ett tag, missa inte guiden för vad som krävs eller för att se hur det fungerar! http://www.tipsomvista.se/windows-7/avance...-windows-7.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted May 4, 2009 Share Posted May 4, 2009 Vad händer om man till exempel kör ett antivirus virtuellt? Då skyddas väl bara den virtuella maskinen, eller hur ligger det till? Det blir ju lite av en definitionsfråga angående vad som ska integreras i Windows 7. Verkar paradoxalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 4, 2009 Author Share Posted May 4, 2009 Vad händer om man till exempel kör ett antivirus virtuellt? Då skyddas väl bara den virtuella maskinen, eller hur ligger det till? Det blir ju lite av en definitionsfråga angående vad som ska integreras i Windows 7. Verkar paradoxalt. Helt korrekt, bara en virtuella maskinen skyddas. Tanken är att "Xp mode" ska användas i nödfall, då en enstaka kritisk applikation inte går att få att fungera i Windows 7. Det är inget man ska använda bara för sakens skull då det går åt en hel del minnesresurser till att köra den virtuella XP-maskinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orvaldo Posted May 4, 2009 Share Posted May 4, 2009 Detta är inget som man kan köra spel igenom antar jag? T.ex. Bioshock, det fungerar inget vidare på Windows 7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 4, 2009 Author Share Posted May 4, 2009 Detta är inget som man kan köra spel igenom antar jag? T.ex. Bioshock, det fungerar inget vidare på Windows 7. Nej, spel går bort, så till vida man inte vill köra patiens eller MS Röj "XP style" I de flesta fallen bör klassiska "kompatibilitetsläge" fungera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted May 4, 2009 Share Posted May 4, 2009 Oooooh, jag kom på ett riktigt bra användningsområde nu! Det kan ju vara riktigt bra att testköra småprogram för att se om de är kompatibla med XP, eller bara för att se om programmet man gjort inte saknar några DLL-filer eller så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted May 4, 2009 Share Posted May 4, 2009 Detta är inget som man kan köra spel igenom antar jag? T.ex. Bioshock, det fungerar inget vidare på Windows 7. Haha, OMFG Bioshock är ju typ århundradets mest krävande spel, samma liga som Crysis xD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orvaldo Posted May 4, 2009 Share Posted May 4, 2009 Det var en liten överdrift, ja. Men ville bara höra hur det var Ett riktigt bra spel för övrigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted May 4, 2009 Share Posted May 4, 2009 Testade lite men tyckte det var för mörkt och för lite skott att skjuta med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 Om jag nu skaffar mig en Windows 7 64 bitar, vilken Windows XP kommer då att köras. Windows XP Pro 32 bitars hoppas jag. Vidare, kommer Windows 7 Hemma att få någon hemmavariant utav XP. Eller kommer det att bli någon standard XP? Kan jag köra Windows 7 i XP mode med en Pentium P4 Prescott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 Det finns två olika installationer att tanka hem, en till x86 och en till x64. Dock innhåller bägge en 32-bitars variant på XP. Win7 Home kommer inte att ha stöd för detta: http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 5, 2009 Author Share Posted May 5, 2009 Vidare, kommer Windows 7 Hemma att få någon hemmavariant utav XP. Eller kommer det att bli någon standard XP?Kan jag köra Windows 7 i XP mode med en Pentium P4 Prescott? Nej, "XP Mode" är endast för Professional, Ultimate och Enterprise. I Home-versionen får du endast det vanliga kompatibilitetsläget. Vissa Prescott-processorer har stöd för Intel VT, vet dock inte hur det är med din. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 (edited) Intel Virtualization Technology for x86 (Intel VT-x)Previously codenamed "Vanderpool", VT-x represents Intel's technology for virtualization on the x86 platform. Intel plans to add Extended Page Tables (EPT),[3] a technology for page table virtualization,[4] in the Nehalem architecture.[5] The following modern Intel processors include support for VT-x,[6]: Pentium 4 662 and 672 Pentium Extreme Edition 955 and 965 (not Pentium 4 Extreme Edition with HT) Pentium D 920-960 except 945, 935, 925, 915 some models of the Core processors family some models of the Core 2 processors family (http://www.intel.com/products/processor_number/chart/core2duo.htm) Xeon 3000, 5000, 7000 series some Atom chips all Intel Core i7 processors Neither Intel Celeron, Pentium Dual-Core nor Pentium M processors have VT technology. Är nog bara "Pentium 4 662 and 672" samt några Extreme Edition som är Prescott av dem som stödjer VT. källa: http://en.wikipedia.org/wiki/X86_virtualiz...ures_activation Edited May 5, 2009 by si3rra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 Tack för hjälpen. Har själv förgäves letat efter "rätt svar". Hade hoppats på att kunna pröva med min gamla dator. Min nya, E8600, klarar av det så jag får väl stoppa in de gamla diskarna i den nya datorn istället. För XP mode är väl med i RC utgåvan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 5, 2009 Author Share Posted May 5, 2009 Tack för hjälpen. Har själv förgäves letat efter "rätt svar". Hade hoppats på att kunna pröva med min gamla dator. Min nya, E8600, klarar av det så jag får väl stoppa in de gamla diskarna i den nya datorn istället.För XP mode är väl med i RC utgåvan? Nej, det laddas hem separat. Tror dock inte att det släppts för allmänheten ännu utan det finns bara på TechNet och Connect. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 Hittade det här http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/ tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 5, 2009 Author Share Posted May 5, 2009 Hittade det här http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/ tror jag. Aha, där har vi det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 Hur hanterar jag msu filen? Man skall dubbelklicka på den, men gör jag det får jag bara upp "följande fil kan inte öppnas". Kommer det att fungera bättre när Windows 7 är installerat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DAson Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 En fråga vad är XP Mode finns den i Windows 7 RC Ultimate eller måste man hämta hem den separat. Tänker inte använda den men undrar om den finns med i denna Windows version? //DAson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 6, 2009 Author Share Posted May 6, 2009 En fråga vad är XP Mode finns den i Windows 7 RC Ultimate eller måste man hämta hem den separat. Tänker inte använda den men undrar om den finns med i denna Windows version? Har du lästa guiden på http://www.tipsomvista.se/windows-7/avance...-windows-7.html? Om inte så gör det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 6, 2009 Author Share Posted May 6, 2009 Hur hanterar jag msu filen? Man skall dubbelklicka på den, men gör jag det får jag bara upp "följande fil kan inte öppnas". Kommer det att fungera bättre när Windows 7 är installerat? Ja, MSU-filer kan bara köras i Vista eller Windows 7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts