Gå till innehåll

NexusFont


e-son

Recommended Posts

Postad (redigerade)

NexusFont 2 är ett av dom där sällsynt välgjorda och flexibla freeware-programmen som förpassar vartenda köpeprogram i klassen, till kategorin "no need"! Jag har visserligen användt lika välgjorda teckensnittshanterare förut, men dom har inte varit lika enkla eller funnits i portabel version, och dom har framför allt inte varit gratis och på svenska!

Ett program av den här kalibern måste naturligtvis ha en Svensk översättning... och det har NexusFont2 från och med nu! I vanlig ordning läggs översättningen ut här på forumet först.

En liten nackdel har jag dock noterat med det här programmet... det finns ingen avstängning för det automatiska uppdateringsprogrammet, och den vill ut på nätet vid varje programstart! Jag löser det genom att helt enkelt plocka bort (eller byta namn på) "updatecheck.exe" i programmappen. Det får slut på ofoget, utan några negativa konsekvenser vad jag har kunnat se, förutom att uppdateringsfunktionen inte fungerar!

Till er som redan har blivit tipsade om det här programmet via Windowsnytt, måste jag bara säga... jag hade faktiskt påbörjat översättningen några dagar innan det nyhetsbrevet skickades ut...! ;)

Ta också gärna en titt på den likaså utmärkta filhanteraren NexusFile, som är gjord av samma utvecklare och finns på hemsidan! Kanske jag översätter den också så småningom... om ingen annan hinner före!

nexusfont_003.jpg

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset. Jag har provat hur många sådana program som helst men aldrig hittat något som är precis lagom avancerat/lättanvänt, men det där ser lovande ut så ska ge det en chans. Och portabelt och gratis är naturligtvis stora plus!

Jag kör gärna på engelska men bra initiativ med översättningen ändå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset. Jag har provat hur många sådana program som helst men aldrig hittat något som är precis lagom avancerat/lättanvänt, men det där ser lovande ut så ska ge det en chans. Och portabelt och gratis är naturligtvis stora plus!

Jag kör gärna på engelska men bra initiativ med översättningen ändå. :)

Jo jag tycker själv att det är lagom avancerat och lättanvändt! Sedan är det väldigt många svenskar, särskilt i min egen åldersgrupp eller äldre, som inte riktigt kan tillgodogöra sig ett programs hela potential om det är på engelska... det är i första hand för dom jag översätter! Här lägger jag ut språkfilerna mest för att jag då kan få en "second opinion" och lite hjälp att hitta missarna! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det väldigt många svenskar, särskilt i min egen åldersgrupp eller äldre, som inte riktigt kan tillgodogöra sig ett programs hela potential om det är på engelska... det är i första hand för dom jag översätter!

Det är säkert väldigt uppskattat! Om du inte har något bättre för dig i helgen kan du ju alltid översätta OpenOffice.org 3.1. ;) Danskjä... har det medans vi svenskar inte ens fått 3.0.1 ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert väldigt uppskattat! Om du inte har något bättre för dig i helgen kan du ju alltid översätta OpenOffice.org 3.1. ;) Danskjä... har det medans vi svenskar inte ens fått 3.0.1 ännu.

haha.... ska se om jag kan klämma in det mellan blöjbytena på barnbarnet! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Tack så mycket E-Son.

Jag behövde verkligen ett Font program. Schysst att du kunde fixa svensk översättning. Alltid lite bekvämare med svenska.

Jag körde FontFrenzy innan men detta program är mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...apropå updatecheck.exe, som vill ut på nätet vid varje programstart! Det finns som sagt ingen avstängning i gränssnittet, så jag skrev i första inlägget att man kan ta bort eller byta namn/filändelse på filen. Nackdelen med detta förfarande är så klart att man inte heller kan uppdatera manuellt.

Eftersom det störde mig en aning så undersökte jag möjligheterna lite mer ingående, och upptäckte att man kan ändra "default-inställningen" för updatecheck i filen nexusfont.ini. Öppna nexusfont.ini, med anteckningar, och ändra värdet på CheckUpdate från 1 till 0, så fungerar manuell uppdatering igen... förutsatt att updatecheck.exe finns kvar med sitt ursprungsnamn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna nexusfont.ini, med anteckningar, och ändra värdet på CheckUpdate från 1 till 0, så fungerar manuell uppdatering igen... förutsatt att updatecheck.exe finns kvar med sitt ursprungsnamn!

Elegant lösning! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elegant lösning! :D

Tack! Anledningen till att den inte finns i gränssnittet, kan bara vara att utvecklaren vill kunna räkna träffar på sin server, och på så sätt få en uppfattning om programmets användning. Kan inte tro att en kille som gör ett så välgjort program skulle ha missat en sådan inställning oavsiktligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...
Postad (redigerade)

Justerad och uppdaterad språkfil till nya versionen (2.5). Kommer förhoppningsvis att finnas med i den slutliga releasen.

Edit:

Språkfil borttagen, ny fil längre ner!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Blev tvungen att ändra lite i språkfilen! Ordet "Uppsättning" i biblioteksmenyerna blev ju helt fel... såg inte klokt ut! :rolleyes:

Jag ändrade tillbaka till det ursprungliga "Favoriter" och när alla andra berörda menyval korrigerats efter det, såg det genast bättre ut!

Om medhåll anhålles...! ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
  • 9 månader senare...

Ny version!

Changelog NexusFont 2.5.6.1478 - 2011.07.03

- Added: Edit > Select Same Family (Ctrl + Y) function added

- Improved: Tags can be added or replaced

- Fixed: Cannot use Ctrl+A shortcut in sample text edit box

- Fixed: Error occurred when opening a properties dialog on Type1 font

- Fixed: Some CJK fonts are not displayed correctly

- Fixed: Some Open Type fonts are not displayed correctly

- Fixed: Type1 font rename error

Uppdaterad Svensk språkfil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...