Gå till innehåll

.NET Framework installationsproblem


Photoshopman

Recommended Posts

Hade .NET Framework 2.0 och 3.0 installerad i datorn sen tidigare, men eftersom jag hade problem med att installera 3.5 versionen så valde jag att avinstallera alla versioner för att göra från början.

Fixade ett removal tool på nätet som tog bort alla versioner enkelt och smärtfritt.

Men nu har jag fått stora problem!

Efter att jag avinstallerat alla versioner så har majoriteten av mina program slutat att fungera, bl.a MSN m.m..

Jag kan nu inte installera någon version alls! Har försökt med att installera .NET Framework 2.0, 1.1, 3.5 etc, men inget funkar.

Får upp dessa felmeddelanden:

http://pici.se/pictures/uvyutwnwH.jpg

http://pici.se/pictures/CNntOyqbv.jpg

Använder mig av Windows XP Professional SP3.

Hoppas ni kan hjälpa mig, tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade .NET Framework 2.0 och 3.0 installerad i datorn sen tidigare, men eftersom jag hade problem med att installera 3.5 versionen så valde jag att avinstallera alla versioner för att göra från början.

Fixade ett removal tool på nätet som tog bort alla versioner enkelt och smärtfritt.

Men nu har jag fått stora problem!

Efter att jag avinstallerat alla versioner så har majoriteten av mina program slutat att fungera, bl.a MSN m.m..

Jag kan nu inte installera någon version alls! Har försökt med att installera .NET Framework 2.0, 1.1, 3.5 etc, men inget funkar.

Får upp dessa felmeddelanden:

http://pici.se/pictures/uvyutwnwH.jpg

http://pici.se/pictures/CNntOyqbv.jpg

Använder mig av Windows XP Professional SP3.

Hoppas ni kan hjälpa mig, tack på förhand!

Testa plocka ner senaste windows installer och sedan senaste .Net som idag är 3.5

Rensa gärna Temp-mappen och se till att du kör programmen som admin, dvs högerklicka och väl "Kör som administratör"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program använde du till att avinstallera med?

Det verkar som den "glömt" att radera i registret sökvägen till tempkatalogen... där installationsfilen packar upp filerna.

Börja enl ovan tips, så får vi se vad som händer senare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde istället att systemåterställa datorn en dag tillbaka så allt är som vanligt igen, men nu har jag problemet med att installera .NET Framework 3.0 kvar.

Installationen abryts och då står det att "Ett fel uppstod under installationen. Alla installerade filer tas bort."

Får sedan denna fellog:

"[05/24/09,05:28:22] Microsoft .NET Framework 2.0a: [2] Error: Installation failed for component Microsoft .NET Framework 2.0a. MSI returned error code 2

[05/24/09,05:28:24] WapUI: [2] DepCheck indicates Microsoft .NET Framework 2.0a is not installed.

[05/24/09,05:48:00] Microsoft .NET Framework 2.0a: [2] Error: Installation failed for component Microsoft .NET Framework 2.0a. MSI returned error code 1603

[05/24/09,05:49:32] WapUI: [2] DepCheck indicates Microsoft .NET Framework 2.0a is not installed.

[05/24/09,14:06:19] Microsoft .NET Framework 2.0a: [2] Error: Installation failed for component Microsoft .NET Framework 2.0a. MSI returned error code 1603

[05/24/09,14:07:52] WapUI: [2] DepCheck indicates Microsoft .NET Framework 2.0a is not installed.

[05/24/09,15:08:27] Microsoft .NET Framework 2.0a: [2] Error: Installation failed for component Microsoft .NET Framework 2.0a. MSI returned error code 1603

[05/24/09,15:09:59] WapUI: [2] DepCheck indicates Microsoft .NET Framework 2.0a is not installed."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde istället att systemåterställa datorn en dag tillbaka så allt är som vanligt igen, men nu har jag problemet med att installera .NET Framework 3.0 kvar.

Installationen abryts och då står det att "Ett fel uppstod under installationen. Alla installerade filer tas bort."

Verkar vara problem med Windows installer! Prova att reparera eller installera om den! Instruktioner finns i följande inlägg!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...st&p=117304

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade med alternativ 1:

"Reparera Windows Installer

1. Gå till "C:\Windows\system32" och kontrollera så att du har en fil som heter "Msiexec.exe" där!

2. Ladda ner filen "MsiexecImagePath.reg" som jag bifogar! Dubbelkicka på filen och godkänn registerändringen!

3. Starta om datorn till felsäkert läge!

4. I felsäkert läge går du till "Start / Kör" och skriver "msiexec /regserver" i textboxen och trycker OK! Observera blanksteget mellan "msiexec" och "/regserver"

I 64-bitars system måste du även skriva "%windir%\Syswow64\msiexec /regserver" för att registrera allt som krävs!

5. Starta om datorn till normalläge och prova om Windows Installer fungerar!

MsiexecImagePath.reg ( 690bytes ) Antal nedladdningar: 22"

Gjorde exakt som du beskriver, men problemet återstår.

Vad gör jag nu? Alternativ 2 verkar lite komplicerad, vet inte om jag vågar ge mig in på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade med alternativ 1:

"Reparera Windows Installer

1. Gå till "C:\Windows\system32" och kontrollera så att du har en fil som heter "Msiexec.exe" där!

2. Ladda ner filen "MsiexecImagePath.reg" som jag bifogar! Dubbelkicka på filen och godkänn registerändringen!

3. Starta om datorn till felsäkert läge!

4. I felsäkert läge går du till "Start / Kör" och skriver "msiexec /regserver" i textboxen och trycker OK! Observera blanksteget mellan "msiexec" och "/regserver"

I 64-bitars system måste du även skriva "%windir%\Syswow64\msiexec /regserver" för att registrera allt som krävs!

5. Starta om datorn till normalläge och prova om Windows Installer fungerar!

MsiexecImagePath.reg ( 690bytes ) Antal nedladdningar: 22"

Gjorde exakt som du beskriver, men problemet återstår.

Vad gör jag nu? Alternativ 2 verkar lite komplicerad, vet inte om jag vågar ge mig in på det.

Det är inte säkert att du behöver köra hela proceduren... den första biten är för att installera om version 3 av windows installer. Du kan istället installera version 4,5 så slipper du ominstallation. Hämta hem från nedastående länk!

http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att du behöver köra hela proceduren... den första biten är för att installera om version 3 av windows installer. Du kan istället installera version 4,5 så slipper du ominstallation. Hämta hem från nedastående länk!

http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=sv

Nu fanns det flera filer att välja på via länken du gav mig. Vilken är det jag ska välja?

Windows6.0-KB942288-v2-ia64.msu

3.4 MB

Hämta

Windows6.0-KB942288-v2-x64.msu

2.9 MB

Hämta

Windows6.0-KB942288-v2-x86.msu

1.7 MB

Hämta

WindowsServer2003-KB942288-v4-ia64.exe

24.6 MB

Hämta

WindowsServer2003-KB942288-v4-x64.exe

4.5 MB

Hämta

WindowsServer2003-KB942288-v4-x86.exe

2.9 MB

Hämta

WindowsXP-KB942288-v3-x86.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade den, provade igen men det funkade inte. Får samma meddelande.

Ok... då har jag för tillfället inte fler idéer förutom att du skulle kunna köra en lite mer omfattande reparation av systemfilerna möjligen, något måste ha blivit skadat i samband med att du avinstalerade .NET. Vill du prova en systemreparation så behöver du en XP-skiva som du lägger i läsaren, sedan öppnar du Kommandotolken och skriver sfc /scannow samt trycker Enter. När det är färdigt och datorn omstartad, så måste du gå till windows update och hämta hem alla uppdateringar som reparationsprocessen kan ha tagit bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... då har jag för tillfället inte fler idéer förutom att du skulle kunna köra en lite mer omfattande reparation av systemfilerna möjligen, något måste ha blivit skadat i sammband med att du avinstalerade .NET. Vill du prova en systemreparation så behöver du en XP-skiva som du lägger i läsaren, sedan öppnar du Kommandotolken och skriver sfc /scannow samt trycker Enter. När det är färdigt och datorn omstartad, så måste du gå till windows update och hämta hem alla uppdateringar som reparationsprocessen kan ha tagit bort.

Men jag återställde ju datorn till det gamla så då har jag alltså inte avinstallerat tidigare .NET versionerna och då har inga filer skadats. Jag vågar inte köra reparationen, det låter för riskigt. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...