Gå till innehåll

HashTab


e-son

Recommended Posts

Coolaste verktyget hittills... för den som brukar använda sig av kontrollsummor på nedladdningar, eller vill beräkna domsamma på sina egna filer!

Högerklicka på filen i fråga, så har du verktyget som en flik under "Egenskaper".

2 versioner finns på hemsidan, (1,14) och (2.3)... skillnaden består i stort sett bara av olika interface, den äldre versionen har dom olika kontrollsummorna uppdelade i var sin liten ruta bl.a. Vilken version man föredrar är helt enkelt en smaksak! Sen kan det förstås finnas osynliga skillnader som jag inte har hittat! Den äldre versionen är översatt till svenska... den nyare är under bearbetning! ;)

hashtab2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar väldigt smidigt att ha det där på egenskaper men belastar inte alla såna saker systemet på liknande sätt som program som lägger sig nere vid klockan? Kanske inte märkbara var för sig men om man har flera? Om det är saker man inte gör så ofta kanske det är sundare att starta separata program de få gångerna man behöver dem än att ha dem integrerade sådär? Detta är ingen kritik mot programmet utan en undran om jag tänker rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Verkar väldigt smidigt att ha det där på egenskaper men belastar inte alla såna saker systemet på liknande sätt som program som lägger sig nere vid klockan? Kanske inte märkbara var för sig men om man har flera? Om det är saker man inte gör så ofta kanske det är sundare att starta separata program de få gångerna man behöver dem än att ha dem integrerade sådär? Detta är ingen kritik mot programmet utan en undran om jag tänker rätt?

Bra fråga... som jag naturligtvis var tvungen att omedelbart undersöka! :P

Så vitt jag kan se, finns det inga processer igång, utan det är explorer som sköter jobbet när funktionen används! Jag rotade fram en .iso på 2,35 GB och lät programmet beräkna kontrollsumman på den, och det var som sagt endast explorer som arbetade under tiden beräkningen pågick. Explorer återgick till normal aktivitet när kontrollberäkningen var klar!

Edit:

Sen kan man ju undra vad du skall ha alla resurser till, om dom inte skall användas? ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju undra vad du skall ha alla resurser till, om dom inte skall användas? ;)

Minska elförbrukningen är ett skäl att inte använda alla resurser… Att slippa köpa en ny dator för att sedan slösa bort de fantastiska resurserna tilltalar mig. (Inte för att jag tror att HashTab skulle tvinga mig till datorbyte, det var en generell reflektion.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minska elförbrukningen är ett skäl att inte använda alla resurser Att slippa köpa en ny dator för att sedan slösa bort de fantastiska resurserna tilltalar mig. (Inte för att jag tror att HashTab skulle tvinga mig till datorbyte, det var en generell reflektion.)

Är det elförbrukningen man vill åt så skall man definitivt byta dator... 45nm-processorer drar betydligt mycket mindre ström än dom gamla P4:orna med 90nm-teknik! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det elförbrukningen man vill åt så skall man definitivt byta dator... 45nm-processorer drar betydligt mycket mindre ström än dom gamla P4:orna med 90nm-teknik! ;)

Ca 200 W drar min P4-burk. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Ser ingen anledning att detta tillägg skulle dra några onödiga resurser?

Den drar inga resurser annat än vid beräkningstillfället... det är i princip inget annat än en dll som jobbar direkt under explorer.exe! Den hör numera till standardutrustningen i mina datorer. Mycket smidig sak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...