Gå till innehåll

Media Player 11


CGD

Recommended Posts

När jag rippar en CD i Media Player så separera den upp filnamnet med ett understreck _ utan mellanrum. Men jag vill ha bindestreck - med mellanrum. Känner någon till ett sätt att ändra det Media Player skriver?

Det kan vara bra att veta att jag rippar till wav för att sedan konvertera till FLAC. Jag brukar använda EAC men är det för mycket repor i skivan så vill inte EAC rippa CD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undvik WMP… Av alla program jag har testat är WMP11 den i särklass sämsta ripparen (också om CD:n är felfri).

Jag har aldrig varit med om att inte kunna rippa en CD med EAC. Däremot att det har tagit flera timmar att rippa (utan C2) en riktigt vissen CD. Du kan testa Burst-metod i EAC (F10 > Extraheringsmetod). Testa även med/utan C2 (om läsaren stöder det).

Ett annat alternativ: foobar2000. File > Open Audio CD… > Rip. Missa inte Drive Settings.

Tänk på att wave inte stöder metadata, så om du skall rippa med WMP, kan du istället välja förlustfri wma.

Ursäkta att jag svarade utan att besvara frågan. Har inte ens WMP11 (utan 9!) i burken nu… ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När EAC gått över en timme på en låt brukar jag stänga ner. Det är då Media Player fått hjälpa till. Förut hade jag MusicMatch JukeBox 8. Det tyckte jag var ett riktigt bra program men det slutade ju fungera. Hämtade inte hem uppgifter om CD:n. Jag rippar normalt till Flac som har taggar.

Tag and Rename fick mycket bra omdöme hos IDG men det kostar nästan 300 Kr. så jag tror ändå att jag fortsätter ändra för hand. Men man skulle visst kunna prova Tag and Rename under några dagar så jag kanske skall göra det. Vem vet, efteråt kanske 300 Kr. ser mindre ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När EAC gått över en timme på en låt brukar jag stänga ner.

Men då har du inte använt C2 felinformation från läsaren? Om din läsare stöder det, kan det vara en fördel att använda det. Öppna Drivenhetsinställningar (F10), Undersök C2 egenskap… i fliken Extraheringsmetod. Ha en dålig CD i läsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade olika inställningar redan förra gången du hjälpte till JoWa men inte märkte jag någon skillnad. Du menar att jag under Inställningar för drivenhet, på fliken Extraheringsmetod skall kryssa ur Enheten kan återställa C2 felinformation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt, vad är perfekt? Jag har en bra ljudanläggning till min dator men jag kan inte höra skillnad på om det är CD:n eller flacfilen som spelas. Så för mig är det perfekt. Men visst jag kan tänka mig att det dyker upp någon med en perfekt (Usch där är det igen) ljudanläggning och är försedd med guldöron som tycker det låter skit.

Men jag är nöjd och det är perfekt för mig. Tack skall du ha för all hjälp med EAC JoWa.

Det kan nog tänkas att flackfilerna framöver kommer att omvandlas till CD skivor och då köras i min HiFi. Det blir nog bra det med. Helt perfekt alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på knäpp orsakade av att CD:n var repig. Jag testade nyss Burst-metoden med en riktigt dålig CD (knappt spelbar), och det blev oväntat bra, men med några få kraftiga störningar.

Huvudsaken är att du är nöjd och glad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör inget sådant. De CD som inte EAC vill rippa kan EAC dock spela med sin inbyggda spelare men inte då heller kan jag höra något konstigt. Den senaste CD:n som krånglade har jag nu bränt ut på en CD. Sedan har jag provspelat dem parallellt i min HiFi. Jag har en Pioneer och en Yamaha spelare. Förutom en viss ljudskillnad mellan dessa spelare är det inga konstigheter.

Alla skivor jag rippar har ju varit helt spelbara hur det blir när de inte ens är det vet jag inte.

Det var bra att du hjälpte mig med detta för nu är allt enklare. Allt kan rippas med samma program och allt blir likadant. Snyggt och prydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...