Gå till innehåll

Kan inte ansluta WLAN med Sony Ericsson P1i längre [LÖST]


Recommended Posts

Som titeln beskriver... Jag har fått tillbaka min P1i. Den blev utbytt på garantin och allt är som nytt. Hur trevligt som helst...

Kruxet är nu att jag inte kan ansluta datorn till WLAN... Gör precis som tidigare... nedan följer information.

Jag aktiverar WLAN och gör en sökning. Jag hittar mitt hemmanätverk och ansluter. Jag blir ombedd att ange nätverksnyckel och sedan kommer det "ansluter". Det tar upp till en minut sen får jag besked att anslutningen misslyckades. I detta läget är jag 100% säker på min nyckel...

Info:

Kontonamn: Tradlos Hemma

Nätverksnamn SSID: Tradlos Hemma

Säkerhet: WPA Personal

Nätverksläge: Infrastruktur

Datakryptering: AES

Lösenordsfras:*********** (ja, det är jag säker på att jag skrivit rätt)

Jag har testat att koppla upp på grannens trådlösa för att se om jag har begränsningar i min Router... samma problem där.

Edit: Har kollat lite i min router och konstaterat att den står i Mixed Mode... P1i använder 802.11b och rotern är inställd på att köra både 802.11b och 802.11g. Att påpeka ytterligare är att jag har inte haft problem med mig P1i innan jag fick den utbytt... Wlan-kontot har jag provat att ta bort för att sedan göra ett nytt. Samma problem.

Är det någon som ser om jag gjort något fel?

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att den måste synkas på något sätt?

Min var en smula krånglig när den blev utbytt, fast den kom igång så småningom.

Jag fick installera om SE:s programvara på datorn för att få igång det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att den måste synkas på något sätt?

Min var en smula krånglig när den blev utbytt, fast den kom igång så småningom.

Jag fick installera om SE:s programvara på datorn för att få igång det...

Det första jag gjorde var att kolla Sony Ericsson Update så att telefonen har den senaste Firmware. Jag anväder inte (och har aldrig gjort) PC Suite... funkar inte alls som jag vill... det finns bättre alternativ. Speciellt nu när MyPhoneExplorer har fullt stöd för P1i.

Fler ideér?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl "MyPhoneExplorer" så krävs det Pc-suit installerat för att få den att fungera, och då endast med usb-kabel.

Så det kanske krävs en ominstallation av Pc-suit iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl "MyPhoneExplorer" så krävs det Pc-suit installerat för att få den att fungera, och då endast med usb-kabel.

Så det kanske krävs en ominstallation av Pc-suit iaf.

Det räcker att ha mRouter installerat. Det ingår förvisso i PC-Suite, men jag gått en omväg. Det går fint med både USB OCH Bluetooth att synka med MyPhoneExplorer förutsatt att mRouter är igång.

Alltså... PC-Suite har inget alls med detta att göra. Jag kopplar inte upp via min PC utan enbart via Wlan. Möjligen så gör det skillnad om jag skippar lösenordet i mitt nätverk... men det känns ganska dumt att låta nätverket vara öppet för denna sakens skull. Dessutom har det funkat utan problem innan. Jag testade att lägga in telefonens MAC-adress i routern, men det spelade ingen roll...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att testa...är det inte dumt. Byt sedan lösenord.

Nope... funkade inte. Blir aningen villrådig här. Har testat att göra en Hard Reset på telefonen, uppgraderat via Sony Ericsson Update igen och fortfarande samma. Får kanske kontakta SE support imorgon. Rädd att de ger ett av två standardsvar: Uppgradera eller Lämna in på service... suck.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte bara inte så att du har mac adress låsning på i routern och dem har bytt telefon alt wland modul i din telefon?

Kolla i routerns logg vad som finns där, så att det finns ett DHCP (antar jag att du kör)- offer till telefonen mac-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte bara inte så att du har mac adress låsning på i routern och dem har bytt telefon alt wland modul i din telefon?

Kolla i routerns logg vad som finns där, så att det finns ett DHCP (antar jag att du kör)- offer till telefonen mac-adress.

Innan jag fick telefonen utbytt behövde jag INTE fibbla med telefonens MAC-adress i routern. Jag bara angav telefonens MAC för att garantera att routern släppte igenom den. Detta var ett försök jag gjorde med den nya för att se om det hjälpte. Har kollat loggarna... men vet inte vad jag letar efter. Har begränsat med kunskap kring detta... vad betyder DHCP?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

missade i ditt första inlägg att den var "utbytt" men alltså om du nu fått telefonen utbytt så har du ju inte samma telefon som tidigare.

Varje nätverksenhet har en EGEN unik MAC adress, och om du nu laft in din gamla telefon för åtkomst i routern så måste du byta den adressen du lagt in i routern nu för att få den nya telefonen att fungera.

Varje mac adress är unik för varje enhet.

DHCP är tjänster som delar ut ip-nummer till enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

missade i ditt första inlägg att den var "utbytt" men alltså om du nu fått telefonen utbytt så har du ju inte samma telefon som tidigare.

Varje nätverksenhet har en EGEN unik MAC adress, och om du nu laft in din gamla telefon för åtkomst i routern så måste du byta den adressen du lagt in i routern nu för att få den nya telefonen att fungera.

Varje mac adress är unik för varje enhet.

DHCP är tjänster som delar ut ip-nummer till enheten.

Jag hittar inga spår i routern efter min förra P1i... allt gick automatiskt och jag har aldrig behövt gå in och göra något i den tidigare, varken för telefoner eller datorer.

Jag börjar misstänka att något är snett i telefonen. Ska som sagt ta kontakt med Supporten imorgon och höra vad dom säger. Återkommer och hoppas att jag får det hela löst då.

Mvh Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har på morgonen varit i kontakt med Sony Ericsson Callcenter. Det var med lite huvudkliande som dom erkände att något inte stämde. Samtidigt var dom övertygade att det hela handlade om mjukvarufel... fick ett par tips att prova varav det ena var att köra Sony Ericsson Update en gång till för att eliminera att det blivit något fel på den förra installationen.

Jag tänkte att det kan vara bra att prova innan jag provar att "nedgraderar" telefonen. Ja, jag har fått tillgång till program och firmware som återställer telefonen till den förra versionen.

Sagt och gjort... telefonen via SEUS och en lååååång seg omstart. Tog mycket längre tid denna gången. Men tur var kanske det? Nu funkar allt som det ska. WLan kopplade upp på mindre än 2 sekunder... det far betydligt fortare än min förra P1:an

Anser att denna tråden är löst och tackar för alla förslag. Har lärt mig en del på vägen.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...