Gå till innehåll

Piriform Defraggler


Recommended Posts

Fråga.

Har Piriform Defraggler, som verkar bra och är på svenska & gratis.

Finns det något annat på svenska gratis, som är bättre en defraggler, och i så fall vad skoljer det på ??

Om ?? tacksam för en länk.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa JkDefrag GUI. Det är på svenska.

JkDefragGUI105.gif

Vill du ha något extremt lättanvänt, testa JkDefrag (utan GUI ;)) Bara att starta programmet så analyseras, defragmenteras och optimeras all data på disken.

Snapshot.gif

Om jag skulle vilja kopiera det som är defraggat nu ( Bild ) så som du gjorde med färgmarkeringara, hur gör man då, tänkte om du vill bara kan titta på det som är defragmenterat och lämna en åsikt, sen skall jag lägga ner detta med defragmentering.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spar en bild med Skärmklippverktyget.

För att bifoga: Under rutan du skriver inlägget i finns Bifogade filer. Klicka på Bläddra… och bläddra dig fram till bilden. Tryck sedan på Ladda upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spar en bild med Skärmklippverktyget.

För att bifoga: Under rutan du skriver inlägget i finns Bifogade filer. Klicka på Bläddra och bläddra dig fram till bilden. Tryck sedan på Ladda upp.

Hej Jowa, här kommer klippet.

Verkar defragen okej ??

Ursäkta mina frågor, men är nyfiken på det mesta.

Hoppas att det lyckades, ser du bilden.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 % är fragmenterat, så det är bäst att köra igång defragmenteringen. ;) Defraggler ger två alternativ:

  1. Tryck på Defragmentera, så defragmenteras fragmenterade filer, och flyttas på disken. Kan ta lång tid.
  2. Tryck på Analysera, Visa filer…, markera alla filer (räcker att klicka på rutan t.v. om Filnamn), tryck på Defragmentera Ikryssade. Tar inte lika lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen, även om disken var 100% fragmenterad så ska det inte ta särskilt lång tid att defragmentera 37GB på en disk med 183GB ledigt utrymme. Tar det jäkligt lång tid så måste det vara något som ligger och stör eller nåt. Du vet att du bör stänga så många program som möjligt och absolut inte ha något som skriver/läser (t.ex tanka torrents) på disken medans du defragmenterar den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen, även om disken var 100% fragmenterad så ska det inte ta särskilt lång tid att defragmentera 37GB på en disk med 183GB ledigt utrymme. Tar det jäkligt lång tid så måste det vara något som ligger och stör eller nåt. Du vet att du bör stänga så många program som möjligt och absolut inte ha något som skriver/läser (t.ex tanka torrents) på disken medans du defragmenterar den?

Kan norton störa ??

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att Norton stör. En del antivirusprogram får defragmenteringen att ta betydligt längre tid, medan andra påverkar mindre. Jag vet dock inte hur det är med Norton. Testa att inaktivera realtidsskanning medan du defragmenterar, eller starta Windows i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att Norton stör. En del antivirusprogram får defragmenteringen att ta betydligt längre tid, medan andra påverkar mindre. Jag vet dock inte hur det är med Norton. Testa att inaktivera realtidsskanning medan du defragmenterar, eller starta Windows i felsäkert läge.

Hur startar man i fesäkert läge ??

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på F8-tangenten då datorn startar, innan Windows har startat, och välj Felsäkert läge.

Hur du inaktiverar realtidsskanning i Norton vet jag tyvärr inte.

Ok, när man gjort felsäker läge, kommer man sedan tillbaka till det normala nästa gång man startar ??

Detta blir nog allt för i dag.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...