Jump to content

Ingen Internetåtkomst med webbläsaren IE8.


bobcat

Recommended Posts

Hej.

Har fått ett delikat problem, jag kommer inte ut på nätet med explorer eller firefox, men jag kan hämta mina mejl samt uppdatera virusprogrammet .

Har XP Pro samt sp3 + alla uppdateringar

Edited by Malou
Rubrik/Topic förtydligad: Tråden flyttad till Internet Explorer 8:
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har fått ett delikat problem, jag kommer inte ut på nätet med explorer eller firefox, men jag kan hämta mina mejl samt uppdatera virusprogrammet .

Har XP Pro samt sp3 + alla uppdateringar

Hej Bobcat!

Det låter som ett DNS fel. Testa med att reparera nätverksanslutningen några gånger.

(Högerklicka på nätverks ikonen i nedersta högra hörnet)

Brukar fungera att också starta om datorn ett par varv också.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bobcat!

Det låter som ett DNS fel. Testa med att reparera nätverksanslutningen några gånger.

(Högerklicka på nätverks ikonen i nedersta högra hörnet)

Brukar fungera att också starta om datorn ett par varv också.

Okej och tack för ditt svar, har provat med allt möjligt men har haft detta fel förut tror jag men det har då gåttigång av sig själv.

Du kanske kan utveckla ditt svar så jag ser om jag har gjort rätt.

Link to comment
Share on other sites

Okej och tack för ditt svar, har provat med allt möjligt men har haft detta fel förut tror jag men det har då gåttigång av sig själv.

Du kanske kan utveckla ditt svar så jag ser om jag har gjort rätt.

FIXAT genom en återställning av datorn , tack för hjälpen iallafall.

Link to comment
Share on other sites

FIXAT genom en återställning av datorn , tack för hjälpen iallafall.

Ingen orsak :)

Om felet skulle återkomma igen (vilket det kan göra tyvärr)

Om du har XP och inte kan hitta ikonen längst ner i högra delen utav skärmen, kan man göra så här:

Leta upp mappen Nätverksanslutningar.

I mappen, högerklicka på din aktiva anslutning/ välj Egenskaper/ På första sidan i Egenskaper kryssar du för"visa ikon i meddelandefältet när jag är ansluten och sedan OK.

Därefter kan du enkelt & snabbt låta reparera anslutningen genom högerklicka på ikonen, utan att behöva gå in i mappen till nätverksanslutningar.

Man kan också högerklicka på nätverksanslutningen i mappen nätverksanslutningar om man vill reparera.

Link to comment
Share on other sites

Ingen orsak :)

Om felet skulle återkomma igen (vilket det kan göra tyvärr)

Om du har XP och inte kan hitta ikonen längst ner i högra delen utav skärmen, kan man göra så här:

Leta upp mappen Nätverksanslutningar.

I mappen, högerklicka på din aktiva anslutning/ välj Egenskaper/ På första sidan i Egenskaper kryssar du för"visa ikon i meddelandefältet när jag är ansluten och sedan OK.

Därefter kan du enkelt & snabbt låta reparera anslutningen genom högerklicka på ikonen, utan att behöva gå in i mappen till nätverksanslutningar.

Man kan också högerklicka på nätverksanslutningen i mappen nätverksanslutningar om man vill reparera.

Jaha nu sitter man där igen och kommer inte ut på nätet , fast nu är det min bärbara som tjurar . Har ju en ikon som visar när jag är ansluten och den visar att jag är uppkopplad mot nätet och kan ju som förut hämta mail och uppgradera virusprogr. men starta IE 8:an går inte .

Den här DNS:en var och hur kan man reparera den ?

Link to comment
Share on other sites

Jaha nu sitter man där igen och kommer inte ut på nätet , fast nu är det min bärbara som tjurar . Har ju en ikon som visar när jag är ansluten och den visar att jag är uppkopplad mot nätet och kan ju som förut hämta mail och uppgradera virusprogr. men starta IE 8:an går inte .

Den här DNS:en var och hur kan man reparera den ?

:D Nämen välkommen tillbaka!

Ok, om vi nu skissar upp kommunikations förbindelserna med lite enkla ord, så blir det lite lättare om vi vet vilka operativsystem som körs på datorerna och också vad det är för utrustning som fixar din internetåtkomst.

Jag förstår så långt som att den tidigare datorn du hade krångel på var en stationär.

Men hur är den bärbara datorn kopplad till Internet? Trådlös-Router?

Och hur var den stationära datorn kopplad till Internet som nu fungerar?

Jo en sak till..Har du under senaste tiden råkat ut för åska?

Link to comment
Share on other sites

:D Nämen välkommen tillbaka!

Ok, om vi nu skissar upp kommunikations förbindelserna med lite enkla ord, så blir det lite lättare om vi vet vilka operativsystem som körs på datorerna och också vad det är för utrustning som fixar din internetåtkomst.

Jag förstår så långt som att den tidigare datorn du hade krångel på var en stationär.

Men hur är den bärbara datorn kopplad till Internet? Trådlös-Router?

Och hur var den stationära datorn kopplad till Internet som nu fungerar?

Jo en sak till..Har du under senaste tiden råkat ut för åska?

Man får tacka .

Yes den bärbara är som min stationära kopplad till d-link så jag kör bärbara trådlöst och den andra med kabel , har alldrig haft något krångel förens nu med den bärbara. Nix ingen åska.

Problemet vart när jag installerade CIS då stängde jag ner d-linken under istallationen .

PS.D-linken är en DI-524 .

Link to comment
Share on other sites

Kanske CIS som ställer till det ? Är nu inte specialist på CIS, men I fliken "Firewall"/"Define a New Trusted Application" kan Du välja vad som ska "gå ut",,

..och/eller i fliken "Defence+"/"Computer Security Policy" borde finnas en rad tex ."C:\Program\Internet Explorer\Iexplore.exe.

Alternativt avinstallera / ominstallera CIS med routern igång.

Link to comment
Share on other sites

Kanske CIS som ställer till det ? Är nu inte specialist på CIS, men I fliken "Firewall"/"Define a New Trusted Application" kan Du välja vad som ska "gå ut",,

..och/eller i fliken "Defence+"/"Computer Security Policy" borde finnas en rad tex ."C:\Program\Internet Explorer\Iexplore.exe.

Alternativt avinstallera / ominstallera CIS med routern igång.

Jag har tagit bort CIS och instal.PC Tool brandvägg samt ClamAntivirus, jag vet att jag har haft problem med CIS förut (kom inte ut på nätet).

Tidigare hade jag (som du kan se på mitt första inlägg) samma problem och gjorde då en systemåterställning till ett tidigare datum , men på bärbara fanns inget tidigare utan gårdagens datum så den "gubben" gick inte den här gången.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Egentligen hör nog detta problem till avdelningen "Nätverk, internet och bredband" på forumet.

Gå gärna in & titta på dem trådarna som finns där, där finns väldigt många bra lösningar på just Router problem.

Som jag själv förstår så har de flesta Routrar en inbyggd brandvägg och gör det därigenom nästan onödigt att köra brandväggar också på anslutna datorer.

Prova & kör den bärbara utan installerad brandvägg så får vi se om det kan lösa problemet.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Egentligen hör nog detta problem till avdelningen "Nätverk, internet och bredband" på forumet.

Gå gärna in & titta på dem trådarna som finns där, där finns väldigt många bra lösningar på just Router problem.

Som jag själv förstår så har de flesta Routrar en inbyggd brandvägg och gör det därigenom nästan onödigt att köra brandväggar också på anslutna datorer.

Prova & kör den bärbara utan installerad brandvägg så får vi se om det kan lösa problemet.

OK . Hoppas att admin. kan flytta denna tråd till Nätverk ok Internet.

Link to comment
Share on other sites

OK . Hoppas att admin. kan flytta denna tråd till Nätverk ok Internet.

Helt plötsligt så hoppade det igång .

Hade sparat telias supportassistent när jag körde den så funkade allt.

"Nu leker livet igen"

PS

Tackar alla för hjälpen ingen nämd ingen glömd

DS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...