Gå till innehåll

Installera Win 7 från en annan partition


Spirit2

Recommended Posts

Om du vill installera Windows 7 på en redan tom partition så kör igång installationen via setup.exe och välj sedan att göra en clean install på den tomma partitionen. Om du redan har filer på den partition du vill installera så kan du visserligen göra en clean installation ändå men jag skulle ändå rekommendera dig att för att göra en clean install installera på en helt tom partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var nog lite suddigt (o)förklarat... :)

Ska försöka förtydliga.

Jag undrar om man kan kopiera filerna från Win 7 RC DVDn till en icke OS-partition på hårddisken( har alltså 2 partitioner C: som WinXP ligger på, och D: som jag tänkte kopiera Win 7 till), för att sedan starta installationen från de kopierade filerna på hårddisken(alltså D:), och göra en sk. "Clean Install" på OS-partitionen där jag har WinXP(alltså C:)?

Jag vill inte ha dubbla Operativsystem (dual-boot) eller nåt annat. Bara ha Win 7 på den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om man kan kopiera filerna från Win 7 RC DVDn till en icke OS-partition på hårddisken( har alltså 2 partitioner C: som WinXP ligger på, och D: som jag tänkte kopiera Win 7 till), för att sedan starta installationen från de kopierade filerna på hårddisken(alltså D:), och göra en sk. "Clean Install" på OS-partitionen där jag har WinXP(alltså C:)?

Jag har kopierat Windows 7 RC till partition E. Vista ligger på C.

Det är inget problem att installera Windows 7 på C genom att göra det från E.

Dock får jag inte alternativet formatera. Vista skrivs över och är inte sedan möjligt att starta, men filer sparas i mappen Windows.old. Den mappen är det bara att radera.

post-591-1248094410_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kopierat Windows 7 RC till partition E. Vista ligger på C.

Det är inget problem att installera Windows 7 på C genom att göra det från E.

Dock får jag inte alternativet formatera. Vista skrivs över och är inte sedan möjligt att starta, men filer sparas i mappen Windows.old. Den mappen är det bara att radera.

post-591-1248094410_thumb.png

OK! Tack för det svaret! :) Då ska jag testa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Tack för det svaret! :) Då ska jag testa detta.

Man måste också välja om man vill göra en uppgradering för att behålla filer, inställningar och program eller installera ett nytt Windows och då sparas inte filer, inställningar och program. Efter val av installation, får man välja vilken partition man ska installera Windows 7.

I ditt fall är det väl solklart med en "Custom" installation.

post-591-1248157702_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i bilden i svar #6 kan man trycka på en "länk" och få tillgång till fler alternativ. Den heter "Advanced" eller liknande, då får man tillgång till att ta bort en partition eller formatera

...vilket är just vad man bör göra för en "Clean" install... ta bort partitionen alltså!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i bilden i svar #6 kan man trycka på en "länk" och få tillgång till fler alternativ. Den heter "Advanced" eller liknande, då får man tillgång till att ta bort en partition eller formatera

Så är det inte i detta fall, då Spirit2 vill göra installationen från partition D.

Bootar man med skivan så är det ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...