Gå till innehåll

Rekommenderade operatörer av telefoni och bredband


Venoms

Recommended Posts

Börjar en ny tråd i ämnet...

Eftersom jag är helt och fullt less, på telia... ska jag byta operatörer.

Min fundering är som följer.

Bredband upp till 24

Ip-telefoni med Skype. De har en eller fler modeller av telefon som man kan förbetala räkningen på och som man kan köra utan att datorn är igång.

Jämfört med telias fasta abb, sänker vi kostnaden med ca:6000 om året. Då är fortfarande telias bredband medräknat som leverantör.

Nackdel: går ej att slå nödnummer...

Fråga, Är det möjligt att använda BBB utan att ha fast telefonabb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan i alla fall tala om att Ip-telefoni med Skype fungerar ypperligt väl. Är inne på 2:a året utan fast abonnemang. Kostnad: ca 500:-/år... beroende på hur mycket jag ringer till mobiltelefoner och/eller utomlands.

Om jag inte har missuppfattat det hela fullständigt så får leverantörerna inte lov att kräva fast telefoni sedan något/några år tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej Venoms!

Fråga, Är det möjligt att använda BBB utan att ha fast telefonabb?

Har själv BBB utan fast telefoni/IP-Telefoni. Fungerar alldeles utmärkt.

Använder Skype för att ringa/ta emot samtal. Betalar ca 30:- månaden för detta abonnemang.

Nackdel: 020-nummer samt larm 112 går ej att ringa. Mobil rekommenderas i sådana fall.

Om bredbandet ligger nere så fungerar det inte att ringa med Skype.

http://www.skype.com/intl/sv/getconnected/

Skall dock finnas Skypetelefoner som inte kräver att datorn är igång har jag hört/läst om.

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg en telefon på skyps hemsida för ett halvår sedan som klarade av att användas utan att datorn var igång, antagligen kopplat i routern, och den kostade ca:1800:-

På det jag räknade fram tidigare, så var telias bredband utan telefon inkl de kostnader som det medför och en sådan skypetelefon samt ett års förbetalt med ca 35 kr/mån. Då skulle vi spara ca 6000:-/år.

Är det värt att inte kunna använda nödnummer... från fast telefon.. Ja enl mig, då du iaf inte springer in i ett övertänt hus för att ringa brandkåren etc eller om det inte är dig själv det gäller, har mobilen att ringa från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bredbandsoperatör Ownit (bostadsrättsföreningens val) erbjuder också IP-telefoni. Det ingår ett modem/telefondosa (Linksys SPA2102-R), som man ansluter till routern. Sedan är det bara att plugga in min gamla vanliga telefon. Ingen dator igång för att ringa.

Får se nästa vecka hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Min bredbandsoperatör Ownit (bostadsrättsföreningens val) erbjuder också IP-telefoni. Det ingår ett modem/telefondosa (Linksys SPA2102-R), som man ansluter till routern. Sedan är det bara att plugga in min gamla vanliga telefon. Ingen dator igång för att ringa.

Får se nästa vecka hur det fungerar.

Det är bättre än så.

Man kopplar från telefondosan till lägenhetens första teleuttag. Vips har man telefon i alla uttag i lägenheten. Från telefondosan har man också ett till uttag för att ha en telefon just där.

Inbrottslarmet, som sedan tidigare är kopplat till lägenhetens telenät, fungerar också att med automatik ringa upp valfria nummer då det utlöses.

Alla inställningar för röstbrevlådan är webbaserad, SMS och eller email då svar finns i röstbrevlådan eller lyssna av via webben. Nummerpresenation ingår.

5 dagar innan porteringen skedde, fick jag besked att det skulle bli kl. 08:00 en lördag morgon. Exakt då skedde det också. Bra samarbete Ownit - Telia.

För mig kan det inte bli bättre, då det inte är någon abonnemangsavgift utan bara kostar då jag ringer. Och att kunna styra allt från vilken dator som helst, ändra svarsmeddelande från vilken telefon som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...