Gå till innehåll

IObit Security 360™


Recommended Posts

  • Svar 77
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Intressant att det börjat hetta till mellan program-makarna.

Tycker själv att det är på tiden att Malwarebytes börjar få upp ögonen inför resten av världen och framförallt sin egen produkt. Skulle nog tro att dem vetat om detta ett bra tag men inte vågat gå ut med informationen, bl.a har jag själv lagt märke till vissa förändringar i Malwarebytes den senaste tiden som tidigare inte funnits där i programmet, lite vassare detektering etc. När det kommer till IObit så tycker jag dem gjort sitt jobb bra, dessvärre kanske för bra :)

Det enda man gjort egentligen är ju att visa på svagheter som bör åtgärdas hos t.ex Malwarebytes, att då påtala detta som en stöld ifrån Malwarebytes sida är ju rent larvigt. Isåfall är ju alla skyddsprogramtillverkare lika stora kålsupare och Malwarebytes är på intet sätt något bättre undantag än någon av de andra. Att IObit inte varit sent ute med att utnyttja kryphålet visar ju bara prov på framåtanda och man har ju därigenom kunnat förbättra detekteringen hos sina användare. Om samples tas därifrån eller från något annat ställe är ju egentligen helt ovidkommande och jag tror inte Malwarebytes kommer vinna en juridisk kraftmätning om man nu sätter hårt mot hårt. Deras problem är att dem inte har krypterat och låtit skydda sina egna tillhörigheter på ett bättre sätt.

Jag behåller gärna IObit 360 men däremot är frågan om man vågar behålla ett bakåtsträvande program som Malwarebytes styrt av besserwisers som visar tydliga problem vad gäller kunna acceptera nya partners på marknaden.

Hoppas IObit vinner den kampen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man läser uttalanden som skrivits och den provokation som medvetet skapats och dragits igång av Malwarebytes så visar den ett starkt bevis på oproffsighet.

Alltså hur smart är det att gå ut med denna typ utav info när misstanke uppstår på öppna bloggar och forum? Vad man därigenom orsakat med detta agerande är ju på samma sätt nästan än värre då läsare uppmanas till eget agerande för Malwarebytes räkning. Eftersom man släppt lös en uppviglande stämning gentemot IObit på detta sätt så gör man sig skyldig till ganska saftiga skadestånds anspråk framförallt om nu IObit vill använda sig av motmedel. Man kan läsa att man lämnat ut IObit genom anmälningar till både höger & vänster innan saken ens blivit prövad på ett riktigt sätt.

Det är verkligen inte ett uppsåt som gangnar Malwarebytes.

Sedan kan man ju också fundera över om där finns andra program-makare inblandade i denna härva som ligger bakom i sammarbete med Malwarebytes vilket inte framgår någonstans :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog tro att dem vetat om detta ett bra tag men inte vågat gå ut med informationen, bl.a har jag själv lagt märke till vissa förändringar i Malwarebytes den senaste tiden som tidigare inte funnits där i programmet, lite vassare detektering etc. När det kommer till IObit så tycker jag dem gjort sitt jobb bra, dessvärre kanske för bra :)

Det enda man gjort egentligen är ju att visa på svagheter som bör åtgärdas hos t.ex Malwarebytes, att då påtala detta som en stöld ifrån Malwarebytes sida är ju rent larvigt. Isåfall är ju alla skyddsprogramtillverkare lika stora kålsupare och Malwarebytes är på intet sätt något bättre undantag än någon av de andra. Att IObit inte varit sent ute med att utnyttja kryphålet visar ju bara prov på framåtanda och man har ju därigenom kunnat förbättra detekteringen hos sina användare. Om samples tas därifrån eller från något annat ställe är ju egentligen helt ovidkommande och jag tror inte Malwarebytes kommer vinna en juridisk kraftmätning om man nu sätter hårt mot hårt. Deras problem är att dem inte har krypterat och låtit skydda sina egna tillhörigheter på ett bättre sätt.

Det framgår väl klart att Malwarebytes har misstänkt detta ett tag och därför jobbat fram dessa exempel som tas upp.

Vassare detektering har de väl jobbat med under alla år, liksom alla andra program.

Om ett program ska kunna läsa definitioner från en fil så kan ju andra program göra det också. Så vad menar du med kryphål?

Någon skrev ett inlägg i någon av dessa trådar som förekommer i ämnet där den personen hade kunnat läsa IOBits definitioner så i så fall finns det ju lika mycket kryphål i deras produkt.

Naturligtvis så äger Malwarebytes de definitioner de har tagit fram (har upphovsrätt etc) och ingen annan får lov att använda dem hur som helst. Företagen som tar fram antivirus- och antimalwareprogram brukar verkligen inte läsa varandras virusdefinitioner och utgå från dem för att skriva sina egna utan de jobbar självständigt med att förbättra sina program utifrån samples.Samples är skadliga filer och inte färdiga definitioner. Det förekommer ju samarbeten mellan vissa företag men då sker det ju genom att företagen skriver avtal i förväg.

Sedan kan man ju också fundera över om där finns andra program-makare inblandade i denna härva som ligger bakom i sammarbete med Malwarebytes vilket inte framgår någonstans :rolleyes:

Malwarebytes skriver ju att det verkar som att andra företags definitioner också har blivit stulna.

Tillägg:

Stealing AV signatures is not a new phenomena — AV companies have battled this type of thing for years. In this case, it looks to be quite blatant, based on the evidenced presented.
http://sunbeltblog.blogspot.com/2009/11/iobit-accused-of-stealing-malwarebytes.html Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet är, åtminstone tillfälligt, borttaget från Softpedia och MajorGeeks.

http://www.softpedia.com/get/Antivirus/IObit-Security-360.shtml

http://majorgeeks.com/IObit_Security_360_d6088.html

Download.com erbjuder ännu programmet, med denna not:

Editor's Note, November 3, 2009: IObit, the maker of Security 360, has been accused of intellectual property theft of malware definitions. Read more about the disagreement between Malwarebytes and IObit in this article.

http://download.cnet.com/IObit-Security-360/3000-8022_4-10967594.html?tag=mncol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett något förmätet svar!

Cecilia, varför skulle Malwarebytes vara det enda rätta alternativet?

Är inte de ett bevis på bakåtsträveri då man överallt kan se detta phenomen går i arv hos nästan alla som pysslar med t.ex virusrensningar att det enda vedertagna skall vara Malwarebytes och Combofix?

När jag surfat runt och läst diverse utländska forum så hittar man inte en tillstymmelse till några andra hjälpmedelsstrategier än Malwarebytes och Combofix.

Är man så rädd för att tänka nytt i nya banor eller är det en rädsla som spridit sig överallt bara för att man inte tror sig bli accepterad annars av sina forumkompisar och liknande?

Efter ha läst kilometervis spalt efter spalt i allehanda trådar så har jag ännu inte lyckats hitta en enda godtagbar förklaring till varför t.ex Combofix bör användas med en detaljerad seriös teknisk beskrivning. Det är också heller inte vanligt att man ger denna informationen till personen man hjälper, utan vederbörande tar oftast emot dessa program utan några som helst omsvep eller vidare frågor omkring vad dessa program egentligen hittar på inne i systemet eller ger andra erbjudanden om andra alternativa lösningar och motsvarande program.

Som jag ser detta så har anhängare av Malwarebytes blåst upp ett övervärderat sektliknande idéal kring dessa program i många år på Internet, där man på flertalet större erkända forum runt om i världen möts av medlemmar som för denna myt vidare och jag tycker det är tragiskt att man inte vågar tollerera en mångfald av andra arbetsverktyg.

Jag ser typiska drag även på detta forum med starka influenser ifrån resten av nätet vad gäller ämnet Malwarebytes och Combofix.

Ungefär lika löjligt som bråken som uppstår mellan Firefox kontra Internet Explorer eller Linux kontra Windows om man för detta på tal och konkret ifrågasätter Malwarebytes och metoder.

Eller varför inte dra samband med vilket lag man hejar på inom sportens värld och alla andra lag är S**t.

Det skulle va väldigt roligt & få se lite oberoende tester där Malwarebytes ställs emot övriga program för att bevisa sin tillförlitlighet med jämna mellanrum och inte bara en gång per 8år då programmet råkade va på topp.

Fortsätter det så här runt om på Internet att endast någon enstaka tillverkare tillåts vara erkänd så bromsar man upp utvecklingen på området och detta är inte vilket område som helst utan något som berör oss alla väsentligt då det handlar om varje datoranvändares egen säkerhet och inte bara en handfull personer i veckan som kommer till detta forum och ber om hjälp med systemrensningar. Eftersom folk besöker forum och tar del utav innehållet så får ju detta konsekvenser

på vad man senare låter installera i sina datorer på rekomenderad basis världen över på bekostnad av andra programs utveckling.

Med detta i åtanke att Malwarebytes näms överallt så är det ju konstigt att programmet ännu inte har lyckats utvecklas mer än vad de har blivit under dessa åren eftersom det är en sådan favorit, det är lite av en gåta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag diskuterar gärna kring Malwarebytes, MBAM och ComboFix men att göra det i en tråd som ska handla om IOBit Security är knappast rätta platsen.

Läste ett inlägg som Frederik skrev för ett tag sedan (tror de var i vintras).

Han gav ett svar åt någon som försökte va lite förmer än en annan medlem i en tråd.

Det var något med `Klapp hästen & kör inte med så hög svansföring!

Kanske något & fundera på om inte annat så rekomenderar jag att du ger det en tanke åtminstonne vid ett tillfälle.

För vad är det som säger att endast du Cecilia skulle vara enda allsmäktiga person inom säkerhetsområdet?

Det låter faktiskt så när man försöker nämna något inom dessa saker.

Jag har aldrig bett om att du ska ta något åt dig av det som skrivits ifrån min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det egentliga problemet Cecilia?

Jag har bara deltagit i diskusionen vad gäller Malwarebytes anklagelser gentemot IObit och gett min syn på detta.

Skulle jag inte få det?

Varför skulle en sådan skildring uppfattas som Tabu och felaktigt och inte kunna passa in?

Bara för att den inte stämmer överens med vad du själv går & hoppas på eller vadå?

Vi har inte träffat på varann här på forumet på ett tag men är det inte brukligt att så kallade vänner börjar första frasen med ett hej, eller vad kul & se dig här eller något liknande. Nä det verkar mer som man förtjänar att bli utrotad från första stavelsen. Cecilia snälla, ge dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

IObit would like to work with all anti-malware vendors, to enhance the overall evolution of malware detection and removal, make breakthrough in software functions, and work constantly to provide users with more and better user experience by contributing a long-term, practical and substantive work.

Samarbete är nycklen till framgång!

Tycker det låter bra att man vill pusha i den riktningen.

Helst skulle där även behöva finnas en stramare kontroll organisation som kunde hålla en samlad certifierad hållning av alla seriösa programföretag under ett & samma tak.

Kanske kunna fungera som en spindel i nätet och delegera samarbeten osv.

Hade varit så mycket lättare då för en lekman att snabbt samla sig en uppfattning om vad som är lämpligast för just varje kunds område vad gäller t.ex skyddsprogram i dess egen IT miljö och vad som kan passa bäst för just de ändamål som man arbetar inom.

En säker tillförlitlig källa dit alla kan vända sig till i dessa frågor på myndighets liknande Internationel nivå på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samarbeten finns det gott om i säkerhetsbranschen, t ex F-secure har samarbetsavtal med flera företag, a-squared Anti-Malware innehåller Ikarus antivirusprogram förutom Emisofts eget a-squared antispionprogram.

http://en.wikipedia.org/wiki/F-Secure#Technology

http://www.emsisoft.com/en/software/antimalware/

Samt att det förstås finns samarbete i form av organisationer som AMTSO.

http://amtso.org/members.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt att det förstås finns samarbete i form av organisationer som AMTSO.

http://amtso.org/members.html

Hej, visst har sett att det görs ansträngningar. Men trotts detta verkar de som mycket av sammarbetena i riktig organiserad form som spänner över hela branschen fortfarande har en liten bit kvar.

Känns som en hel del av detta har den största tyngdpunkten åt AV-företag hållet och kanske inte riktigt ämnat för dig & mig som koncument. På något sätt så tycks fortfarande mycket av engagemanget bestå utav & knyta sammarbetskontakter och partners. Inte för att det är något fel i sig men det skvallrar på samma gång om en förberedelsefas där man inte nått fram till ett stadie där man har läget under kontroll, fortfarande är mycket i sin linda.

Själv hade jag velat se ett varumärke som t.ex Krav när man går och handlar i affären, fast då på motsvarande sätt i detaljhandeln och på dator området. Någonting som folk vet i förväg att detta kan jag lita på..Nyckelhåls-märke eller vad som helst och på samma gång något liknande dit man kan vända sig på nätet.

Då hade man på ett enkelt sätt fått bukt på alla dessa förfalskade skojarprogram och även många av de sämsta programmen hade då enkelt kunnat sållas bort på marknaden. Lite av ett önsketänkande för visst finns här starka ekonomiska intressen och i viss mån även politik, men mycket hade säkert blivit bättre om alla dessa mindre intressegrupper hade kunnat enas lite mer.

Får väl se vad som händer framöver :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett slags märkning finns ju redan: digitala signaturer. :)

De som gör ”förfalskade skojarprogram” har nog svårt att få ett kodsigneringscertifikat. ;) Se dock denna lista: http://www.ccssforum.org/malware-certificates.php :o

Problemet är förstås att de som luras att installera skojarprogrammen inte vet vad en digital signatur är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...