Gå till innehåll

RAM minne och grafikkort


Recommended Posts

Jag har 4 GB ram minne och grafikkort med 512 MB minne. Detta resulterar i att det bara blir kvar 3.25 GB RAM. Om jag byter till ett grafikkort med 1 GB minne vad händer då med RAM minnet. Sjunker det till 2,75 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en laptop eller en stationär?

32 eller 64bitars opertivsystem?

Om du inte har delat minne så borde dem väl inte påverka varandra?

Max minne i 32 bitars är ju just 3 gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 32 bitars. Vad är det för skillnad mellan laptop och stationär dator?

Max minnesmängd i en 32 bitars dator måste vara strax under 4,2 GB 2 upphöjt till 32 delat med 1024. Vad jag läst tidigare så kan Windows 32 hantera 4,2 GB totalt. Sedan skall olika system och grafikkort ha en bit av detta minne. Här är ett citat från Microsoft:http://support.microsoft.com/kb/929605/sv

"Om du till exempel har ett grafikkort med 256 MB minne, måste detta mappas inom adressutrymmets första 4 GB. Om 4 GB systemminne redan har installerats måste en del av detta adressutrymme reserveras för grafikminnesmappningen. Denna skriver över en del av systemminnet. Dessa förutsättningar minskar den totala mängden systemminne som är tillgänglig för operativsystemet."

Om jag då skaffar ett grafikkort med 1 GB minne borde ju den mängd som tillförs RAM minska. Så ni som har grafikkort med 1 GB hur mycket minne RAM minne har ni tillgång till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här datorn - Egenskaper. Men anger inte du att du har ett 64 bitars OP. Om du har det är det en helt annan sak.

Jag har nu ett XP 32 bitars och tänkte köpa ett bättre grafikkort. Efter som jag idag har 512 MB tänkte jag att det skulle vara lite mer minne också. Men eftersom min internminne ibland är lite lite så vill jag inte göra det ännu mindre och då kanske det är bättre att avvakta till jag kan köpa Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...