Gå till innehåll

Autostart


Gäst Libra63

Recommended Posts

Gäst Libra63

Jaha då var det dax igen*S*

Ny saker har lagt sig i autostarten. Avmarkerar jag dessa så kommer dom på nytt, alltså samma filer lägger sig efter dom avmarkerade. Vet någon vad detta är och hur jag får bort dom?

NTUSER /NTUSER.DAT Common startup

ntuser.dat /ntuser.dat.LOG Common startup

ntuser.dat /ntuser.dat.rmbak Common startup

ntuser /ntuser.ini common startup

S-1-5-21-1659004........ /S-1-5-21-165900450......... Common startup

Platsen på dessa är ju Common startup, var hittar jag den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Öppna regedit och titta i dessa nycklar...

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionRun]

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionRun]

[HKEY_USERS.DEFAULTSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionRun]

[HKEY_USERSS-xxxxxxxxxSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionRun]

Det finns ett S-nummer för varje användare...

Sedan finns det:

RunOnce och ev andra versioner av Run...Gå igenom alla och ta bort det du inte vill ska starta.

Det finns fler kryphål, men kolla dessa först :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet du möjligtvis vad detta är för något? CTFMON.EXE

Kan jag ta bort det???

Go'natt *gäsp*

CFTMON.exe är en fullt legitim Office systemfil som har hand om språkfältet och relaterade delar. Använder du inte språkfältet eller något som är relaterat med det, kan du ta bort den från autostarten där du fann den för att spara lite resurser.

Om du bestämmer dig för att ta bort den, exportera nyckeln och spar den ett tag på säkert ställe. Använd datorn till det som du brukar under en tid, så märker du ganska snart om du inte skulle ha tagit bort autostart av cftmon.exe...

Språkfältet är:

Högerklicka i verktygsfältet (blått fält längst ner) och välj Verktygsfält -> språkfält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...
Hej!

Vet du möjligtvis vad detta är för något? CTFMON.EXE

Kan jag ta bort det???

Go'natt *gäsp*

CFTMON.exe är en fullt legitim Office systemfil som har hand om språkfältet och relaterade delar. Använder du inte språkfältet eller något som är relaterat med det, kan du ta bort den från autostarten där du fann den för att spara lite resurser.

Om du bestämmer dig för att ta bort den, exportera nyckeln och spar den ett tag på säkert ställe. Använd datorn till det som du brukar under en tid, så märker du ganska snart om du inte skulle ha tagit bort autostart av cftmon.exe...

Språkfältet är:

Högerklicka i verktygsfältet (blått fält längst ner) och välj Verktygsfält -> språkfält.

Jag har testa med Språkfältet på min skrivbord nere typ... Funkar inte? syns inte SV eller EN sånt? Osynlig ju..

// podbot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syns inte SV eller EN sånt? Osynlig ju..

Sv och En beror på hur många tangentbord du installerat (språk), om du bara har svenskt tangentbord, visas inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha då var det dax igen*S*

Ny saker har lagt sig i autostarten. Avmarkerar jag dessa så kommer dom på nytt, alltså samma filer lägger sig efter dom avmarkerade. Vet någon vad detta är och hur jag får bort dom?

NTUSER /NTUSER.DAT  Common startup

ntuser.dat /ntuser.dat.LOG Common startup

ntuser.dat /ntuser.dat.rmbak Common startup

ntuser /ntuser.ini common startup

S-1-5-21-1659004........ /S-1-5-21-165900450......... Common startup

Platsen på dessa är ju Common startup, var hittar jag den?

Jag har samma problem fast med realplayer som hela tiden hoppar upp i autostart så fort jag använder spelaren. tror den heter realchil eller liknande. En uppdateringsfunktion som envisas dyka upp? Hur får jag bort skiten permanent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...