Gå till innehåll

Spara vissa lösenord


trashbag

Recommended Posts

Hej!

Idag köpte jag en ny dator och har redan stött på ett mindre problem. Mitt mål när det gäller firefox är att den ska rensa all historik varje gång jag stänger ner den MEN behålla vissa sparade lösenord. Detta har fungerat klockrent på min tidigare dator. Framförallt vill jag att det ska fungera så att jag trots att jag rensar alla historik loggar in automatiskt på min startsida superstart.se när jag startar firefox.

Som sagt, det har fungerat klockrent på min förra dator och jag ser att även nu kan jag spara lösenordet för superstart där uppe under verktyg->inställningar->säkerhet. Likt förbaskat så loggas jag inte in när jag startar firefox och den kommer heller varken ihåg användaren eller lösenordet när jag börjar skriva. Alltså måste jag logga in varje gång jag startar firefox vilket jag tycker är drygt och jag tycker att det bör ju gå att lösa.

Hoppas någon där ute vet, tack på förhand.

Redigerad av trashbag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har svarat men har du gått in på kontrollpanelen och internet alternativ och sparat där.Sedan säkerhet i firefox och spara lösenord.All historik tar du bort med ccleaner.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

FF har ju en inbyggd funktion för att spara lösenord på ett säkert sätt, du kommer åt lösenordshanteraren via ett huvudlösenord.

Se mer här: http://support.mozilla.com/pl/kb/Inst%C3%A...3%A4kerhet?bl=n

Att spara lösenord i datorn är inte speciellt säkert (men bekvämt, å andra sidan är det bekvämt att slippa låsa ytterdörren när man går ut också... :) )

Jag tycker att FF:s lösenordshanterare är perfekt, bör kompletteras med "Master password timeout", som stänger lösenordshanteraren efter en bestämd tid. Detta för att inte obehöriga skall komma åt dina lösenord när du lämnat datorn utan tillsyn.

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Fx ska komma ihåg att du är inloggad på en sida måste den ha kvar cookien för den sidan. I Fx finns tyvärr ingen möjlighet att spara vissa cookies utan antingen rensar den bort alla eller ingen när man stänger Fx. Det kanske finns någon addon som kan lösa det dock, men jag vet ingen.

Vad du kan göra är att städa undan cookies med t.ex CCleaner som nändes tidigare istället. I CCleaner kan du nämligen välja enskilda cookies som du vill ska sparas vid städningen.

Ett alternativ är att du sparar inloggningsuppgifterna till vissa sidor i Fx lösenordshanterare och sätter ett "master password" som skyddar dem. Då kommer Fx likväl att radera alla cookies och du kommer vara utloggad nästa gång du besöker sidan men du kommer att få en fråga (kommer bara en gång per session, alltså så länge webläsaren inte stängs ner helt) när du besöker en sida vars loginuppgifter finns sparade. Då skriver du bara master passwordet och loginuppgifterna fylls automatiskt i på sidan, du behöver alltså bara lägga master passwordet på minnet. Detta fungerar dock inte helt felfritt, en del sidor använder skumma scipt/formulär/flash logins som Fx lösenordshanterare inte klarar av att fylla i uppgifterna automatiskt i. Det är dock ganska sällsynt.

Själv kör jag både CCleaner och med Fx lösenordshanterare och behöver sällan logga in någonstans och känner mig ganska trygg med det. När jag installerar om Windows/Fx så använder jag MozBackup för att göra backup på Fx, där kan man enkelt välja att den även ska backupa de sparade lösenorden samt cookiesarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Det konstiga med detta (och nej jag har fortfarande inte fått det att fungera som jag vill) är att det har fungerat på det sättet jag vill vid tidigare Firefox-versioner. Jag kör CCleaner då och då men jag vill inte behöva göra det så ofta utan vill ju att historiken rensas automatiskt i och med att jag stänger ner Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...