Gå till innehåll

HIS HD4850


Recommended Posts

Får ständiga blåskärmar i 64-bitars operativ (Vista och Win 7) med mitt HD4850.

Är drivarna allmänt dåliga eller indikerar det på hårdvarufel då det fungerar klockrent i x86?

Kan blåskärmar uppstå av alltför hög värme?

Är det bara att vänta på bättre tider eller bryta ihop och felsöka kortet, finns det några bra verktyg för det isf?

Redigerad av EnRIz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ständiga blåskärmar i 64-bitars operativ (Vista och Win 7) med mitt HD4850.

Är drivarna allmänt dåliga eller indikerar det på hårdvarufel då det fungerar klockrent i x86?

Kan blåskärmar uppstå av alltför hög värme?

Är det bara att vänta på bättre tider eller bryta ihop och felsöka kortet, finns det några bra verktyg för det isf?

Hallå där,

Drivrutinerna för ditt HD4850 är absolut inte dåliga på något sätt, ATI har släppt färska drivrutiner för Windows7 64-bit på sin hemsida, www.ati.com

Vad har du för hårdvara i övrigt?

Processor

Minne

Hårddiskar

Nätaggregat

Moderkort

Fläktar

Chassi

Är väldigt möjligt att dina blåskärmar kan bero på,

1) Värme

2) Något otyg i datorn i form av elaka program

Berätta gärna. Sånt här är alltid intressant. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Specsen gäller Game i sig, full info på profil.

Trodde inte att det berodde på värmen då det gick bra i x86, har de senaste drivarna f.ö. Har även provat äldre då jag använde Vista tidigare, men där kunde samma problem uppstå.

Lär byta kylare i vilket fall som helst, fläkten var inställd på auto och gjorde då 80 idle. Ställde in på 100% Fläkthastighet och når 56 i idle samtidigt som den låter som ett jetplan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Specsen gäller Game i sig, full info på profil.

Trodde inte att det berodde på värmen då det gick bra i x86, har de senaste drivarna f.ö. Har även provat äldre då jag använde Vista tidigare, men där kunde samma problem uppstå.

Lär byta kylare i vilket fall som helst, fläkten var inställd på auto och gjorde då 80 idle. Ställde in på 100% Fläkthastighet och når 56 i idle samtidigt som den låter som ett jetplan.

Kan du berätta vad du har för chassi?

Gjorde du en uppgradering eller en ren installation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassit är ett Chieftec Aegis.

Har alltid gjort rena installationer, burken är ett år gammal och har betett sig såhär sen i början. Kommer inte ihåg när riktigt dock, en teori jag har är att kylaren sitter dåligt eller att den bara är allmänt värdelös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassit är ett Chieftec Aegis.

Har alltid gjort rena installationer, burken är ett år gammal och har betett sig såhär sen i början. Kommer inte ihåg när riktigt dock, en teori jag har är att kylaren sitter dåligt eller att den bara är allmänt värdelös.

Chieftec Aegis ser inte riktigt trevligt ut för grafikkort. Finns det bara en fläkt som blåser ut varmluft?

Fläktarna på grafikkort brukar vara dåliga på att varva upp i tid och det mest märkliga saker kan ju uppträda då.

Har du provat RivaTuner?

Du kan skapa ett fläktschema där som gör att fläkten på grafikkortet blir mer aggresiv. Temperaturer upp mot 100grader ska inte vara några större bekymmer men all annan hårdvara i datorn blir ju lidande av ett så varmt grafikkort och det kan också skapa låsning av systemet.

Ett annat alternativ kan ju vara att kortet faktiskt har ett bekymmer sen början när du köpte det. Om du haft det såpass länge ändå.

Redigerad av xpna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga extrafläktar i chassit, bara CPU-, och GPUkylare.

GPU-fläkten är inställd på 100% (ca 8800 RPM enligt RivaTuner)via Catalyst Control Center och detta ger en temperatur på 63-65 grader idle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga extrafläktar i chassit, bara CPU-, och GPUkylare.

GPU-fläkten är inställd på 100% (ca 8800 RPM enligt RivaTuner)via Catalyst Control Center och detta ger en temperatur på 63-65 grader idle.

Skaffa genast en chassifläkt eller två... du måste transportera ut värmen ur burken om grejerna skall må bra och överleva någon längre tid! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga extrafläktar i chassit, bara CPU-, och GPUkylare.

GPU-fläkten är inställd på 100% (ca 8800 RPM enligt RivaTuner)via Catalyst Control Center och detta ger en temperatur på 63-65 grader idle.

OK

Då har vi troligtvis en orsak till dina blåskärmar.

Vid din hårddiskbur ser jag att du får plats med 3st fläktar(?) (kollar bilder på chassit nämligen) har du ingen fläkt där borde du sätta dit minst 1st 120mm fläkt. Här har du en sida med fläktar, https://www.inet.se/datorkomponenter/kylnin...laektar/scythe/

Nexus

Schythe

Noctua

Dessa tillverkare har fläktar som är bra för ändamålet.

Men just vid din hårddiskbur är Noctuas fläktar ett bra val, speciellt deras Noctua NF-P12 1300 Silent Case fläkt. Den arbetar väldigt bra precis bakom ett galler som du har vid dina hårddiskar. Och en https://www.inet.se/datorkomponenter/kylnin...flaekt/6308385/ där bak borde lösa en rätt stor del av dina värmeproblem.

Glöm för all del inte bort att det finns väldigt mycket bättre chassin du kan handla för inte allt för mycket pengar som har bättre placering på fläktarna.

Men ditt duger, absolut. :)

Redigerad av xpna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hade funderat på att skaffa bättre kylning innan men har inte orkat/hunnit ta tag i saken.

Bakre : 1 x 12 cm

Sida : 2 x 9.2 cm

Ovansidan : 1 x 12 cm

En grafikkortsfläkt plus 4 st fläktar kanske är overkill, men iom att jag vill ha den riktigt tyst så kanske det är värt det...

Moderkortet kan ge ström åt 2 st fläktar till. Om jag vill ha fler, lär jag ha en fläktkontroller eller något liknande då?

Redigerad av EnRIz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade funderat på att skaffa bättre kylning innan men har inte orkat/hunnit ta tag i saken.

Bakre : 1 x 12 cm

Sida : 2 x 9.2 cm

Ovansidan : 1 x 12 cm

Det är aldrig lätt det här med kylning av hårdvaran, något många glömmer när de ger sig ut för att inhandla sin dator. Men det är viktigare än man tror.

Finns bra forum på sweclockers.com när det kommer till kylning. Har du tittat in där? Kan rekommendera dig att göra det, finns fina gallerier osv du kan kolla igenom för att få tips och så.

Hoppas det löser sig för dig iaf. Inte kul med en blåskärm. Inte ens en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kan förklara varför det bara gäller x64 och inte x86 då?

Skulle vara mycket intressant att veta varför.

Vad menar du?

Får du bara blåskärmar i 64bits versionen och inte i 32bits versionen, menar du så?

Det beror sannolikt inte på grafikkortet.

Märkte att du har olika uppsättning RAM-minne i burken från olika tillverkare, det kan iofs ställa till en del bekymmer då Kingston och Corsair inte har samma volt eller latency, timings på minnena.

Tänkte på en annan sak,

Väldigt svårt att ge support på sånt här men det finns lite du kan göra ändå.

Prova köra MEMTEST på dina RAM-minnesmoduler, du hittar det här, http://www.memtest.org/ lägg det på en USB-pinne eller en CD och boota upp.

Prova köra HDTUNE och läs av vad det säger om din hårddisk, kanske finns något där? http://www.hdtune.com/ så hittar du programet.

Kommer faktiskt inte på något mer nu på rak arm, men testa gärna det och återkom med resultat, tänk på att MEMTEST behöver köras ett tag.

Prova också processorn med exempelvis wPrime, http://www.wprime.net/ kör det stora testet så processorn får jobba ett tag och se om den räknar fel eller inte.

Redigerad av xpna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare kört memtest i tron att det var fel på minnena, körde 10 timmar utan felmeddelanden.

HDDn kollade jag då en tidigare dog, inget problem.

Funderar på att plocka ut 2x1 GB minne för att se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare kört memtest i tron att det var fel på minnena, körde 10 timmar utan felmeddelanden.

HDDn kollade jag då en tidigare dog, inget problem.

Funderar på att plocka ut 2x1 GB minne för att se om det hjälper.

Gör det :)

Glöm inte bort processorn, Prime95 är ju också bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...