Gå till innehåll

Windows 7 och XP


Voppe

Recommended Posts

Hejsan! Jo jag har tidigare kört XP på min d:\ och vista på min c:\

Nu när Windows 7 har kommit så tog jag och formaterade min c:\ och lade in Win7 där... Nu kommer inte rutan upp när jag startar datorn om jag vill välja operativsystem? Är det möjligt att få igång xp igen utan att formatera om d:\ eller ??

Tacksam för svar och hur jag isåfall går tillväga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd EasyBCD, och lägg till en "XP-Entry"... kolla bildgalleriet!

http://neosmart.net/dl.php?id=1

http://neosmart.net/gallery/v/neosmart/Eas...indows.png.html

Jag har nu testat detta, och jag kommer in i boot menyn när jag startar datorn.. När jag väljer XP där så kommer det fram 3 saker jag måste göra,

Typ att sätta i cd skivan för xp och köra installationsprogrammet igen och där ta reparera...!

Ska det vara så eller har jag gjort något fel?

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat detta, och jag kommer in i boot menyn när jag startar datorn.. När jag väljer XP där så kommer det fram 3 saker jag måste göra,

Typ att sätta i cd skivan för xp och köra installationsprogrammet igen och där ta reparera...!

Ska det vara så eller har jag gjort något fel?

/Henrik

Njae... XP kanske har blivit skadat på något sätt! Jag skulle tro att du kan göra som det står och prova en reparation!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik!

Ok, du nämner att där står 3 saker, varav sätta i CD'n är en utav dem.

Vilka är de två andra?

Den andra grejen som kan va intressant är hur dina partioner C: och D: är placerade.

Finns dem på en och samma disk eller på en master och en slav?

Och isåfall på vem utav dem sitter C: passionerad på?

Precis som e-son säger så ska du använda EasyBCD i Windows7 för att ställa in startvägarna mellan installationerna.

Men det är samtidigt bra om man också kontrollerar så boot.ini filen i XP innehåller korrekt info.

Dessutom så ska du titta vad som finns inställt i Bios för & vara på säkra sidan.

Kontrollera så alla tre har rätt och samma inställning.

Tycker det låter konstigt om du får uppmaningen att starta ditt XP med skivan om du inte gjort någon installation nyligen, borde inte finnas en sådan uppmaning isåfall. Men om du har otur så kanske (MBR) Master boot record kan ha blivit skadat på XP partionen men isåfall fixar du detta via Återställningskonsolen och startar då XP med installations-skivan.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...