Gå till innehåll

Snabbare vägar till systemkatalogerna


Recommended Posts

Genom att utnyttja de fördefinierade systemvariabler som finns i Windows 7 men även tidigare Windowsversioner kan du exempelvis mycket snabbt ta dig till temp-katalogen genom att gå till Start > och i sökfältet skriva "%temp%" (utan citationstecken) för att snabbt i Utforskaren hoppa till temp-katalogen som ligger under den inloggade användarens konto. På samma sätt kan du använda fler variabler för att nå Windows-katalogen genom att skriva "%windir%". Fler variabler hittar du på länken nedan. Om du är riktigt avancerad kan du skapa egna variabler som du når genom att ange dessa enligt "%variabelnamn%.

Fler systemvariabler att använda

Detta tips gäller för: Samtliga versioner av Windows 7.

Visa hela artikeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att flytta systemkataloger? Jag har redan sett att det inte går till riktigt på samma sätt som i XP.

Är lite osäker på vad du menar. Gäller det flytt av exempelvis Windows-katalogen, Program files eller någon annan mapp eller är det användarmapparna du tänker på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att flytta systemkataloger? Jag har redan sett att det inte går till riktigt på samma sätt som i XP.

Hej!

Kanske vi ska hänvisa till din tråd CGD, där detta diskuterades nyligen..Om jag mins rätt så handlade den om hur man förflyttar systemkataloger till andra partitioner och hur man bäst skapar dessa partitioner för Windows olika delar, gällande kataloger för System, Program och sparade filer/egna dokument avgränsade på olika lagringsmedia.

Hej Stenis!

Mycket bra att ämnet tas upp igen om variabler och dess smarta egenskaper.

Försökte öppna din översta länk här i tråden men jag får ett 404fel i webbläsaren.

Vet inte om det var denna länken du menade http://vlaurie.com/computers2/Articles/environment.htm Där finns ju en hänvisning längst ner som gäller för Vista också..Hade varit intressant också om det går att hitta andra bra sidor gällande variabler i Windows..men det var kanske en sådan som föreslogs med länken. Bl.a tror jag att många hade uppskattat guider som beskriver om hur man kan använda variabler i kombination med egna program, där man med automatik vid inloggning eller vid bestämda tider och liknande kan få program att köras helt automatiskt. Om inte annat så ber jag om att detta hamnar på önskelistan om du har tid vill säga :)

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...