Gå till innehåll

Programmet svarar inte


candela

Recommended Posts

Har köpt ny HD och installerat om Windows XP Home Edition (partion C) och Windows 7 RC (patition G). :D

Efter någon dag börjar Win XP spöka. Händer ofta att olika program hänger sig och texten "Programmet svarar inte" står längst upp.

Går jag in i Aktivitetshanteraren och försöker avsluta programmet där så dyker rutan upp med uppmaningen att rapportera till Windows

och sedan är det blir det till att stänga av manuellt. :(

Detta elände har jag varit förskonad under de sista åren. Hur åtgärda detta. Finns det någon här i forumet som kan tipsa mig?

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi antar att alla viktiga Servicepack för XP är installerat liksom senaste uppdateringar.

Du beskriver att XP finns på enhet C: och Windows 7 på partition G:

Hur många partitioner och enheter har du i datorn som börjar med en bokstavsbeteckning?

Om du trycker Ctrl+Alt+Delete och kallar upp Aktivitetshanteraren vid tillfälle då allt hänger sig..

Vad är det som körs på datorn vid just dessa tillfällen?

Upplever du att samma sak händer ofta då du använder Windows 7 ?

Det får mig att tänka på följande; 1. Något orsakar att Ram-minnet inte räcker till och är på väg att ta slut.

2. Det finns något program eller liknande som har svårt för att sammarbeta med antingen vissa delar i Windows eller övriga berörda program som körs vid samma tidpunkt. (Det finns program som innehåller svagheter.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi antar att alla viktiga Servicepack för XP är installerat liksom senaste uppdateringar.

Du beskriver att XP finns på enhet C: och Windows 7 på partition G:

Hur många partitioner och enheter har du i datorn som börjar med en bokstavsbeteckning?

Om du trycker Ctrl+Alt+Delete och kallar upp Aktivitetshanteraren vid tillfälle då allt hänger sig..

Vad är det som körs på datorn vid just dessa tillfällen?

Upplever du att samma sak händer ofta då du använder Windows 7 ?

Det får mig att tänka på följande; 1. Något orsakar att Ram-minnet inte räcker till och är på väg att ta slut.

2. Det finns något program eller liknande som har svårt för att sammarbeta med antingen vissa delar i Windows eller övriga berörda program som körs vid samma tidpunkt. (Det finns program som innehåller svagheter.)

Tack för att du tar till dig detta. Alla Servicepack och aktuella uppdateringar från Windows update installerade. Inga problem med Win 7.

Har även disk D som jag lägger en del backuper på (120 GB).

Ram-minnet 2GB fullt tillräckligt för min del.

Inga andra program aktiverade vid dessa låsningar ,möjligen autostartade. Har nu ändrat dessa till manuellt. Fick tips om detta av JoWa tidigare.

Skall testa om någon förbättring sker med detta.

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hämtat nya drivrutiner från datortillverkarens (märkesdator) resp. moderkortstillverkarens (annan dator) webbplats efter installationen av XP? När det gäller XP och drivrutiner så fick jag konstiga problem när jag hade installerat en grafikdrivrutin från Windows Update i stället för från Nvidias webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag nämde tidigare och tillsammans med ovanstående som Cecilia nämner, fick mig & fundera på följande:

Vad gäller uppbootning i en konstellation där Windows 7 finns installerat på en partition och t.ex XP finns på en annan partition, så har vi nu lagt märke till att Windows 7 tar över funktionerna och får automatiskt företräde.

Bland annat så ser man detta då man ska ställa in nya startvägar på datorn och boot.ini filen i XP är av en sekundär angelägenhet för datorn.

På samma sätt så måste ju också båda operativen samsas om moderkortet med alla dess olika funktioner och drivrutiner som påverkar och styr flertalet händelser och däribland även bios.

Eftersom saker kan lagras i minnet vad gäller inställningar, har du märkt någon skillnad om datorn har befunnit sig helt frånkopplad ifrån elnätet mellan uppstarterna jämfört med hur XP betéer sig om elkontakten sitter i uttaget mellan starterna?

Uppstår det skillnader i hur XP fungerar om du bara använder detta och avstår ifrån att köra Windows 7 under en tid?

Kanske de drivrutiner du har installerade i Windows 7 för moderkortet kan ha viss påverkan i hur XP därefter kommer fungera i den andra partitionen om du förstår vad jag menar..och i så fall så gäller de ju att hitta fram till en drivrutin som inte skapar för mycket oreda för den andra partitionen då den körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hämtat nya drivrutiner från datortillverkarens (märkesdator) resp. moderkortstillverkarens (annan dator) webbplats efter installationen av XP? När det gäller XP och drivrutiner så fick jag konstiga problem när jag hade installerat en grafikdrivrutin från Windows Update i stället för från Nvidias webbplats.

Bra tips Cecilia. ^_^ Skall gå igenom samtliga device. Vid ominstallationeb glömde jag säker att se till att samtliga drivrutiner var up to date.

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag nämde tidigare och tillsammans med ovanstående som Cecilia nämner, fick mig & fundera på följande:

Vad gäller uppbootning i en konstellation där Windows 7 finns installerat på en partition och t.ex XP finns på en annan partition, så har vi nu lagt märke till att Windows 7 tar över funktionerna och får automatiskt företräde.

Bland annat så ser man detta då man ska ställa in nya startvägar på datorn och boot.ini filen i XP är av en sekundär angelägenhet för datorn.

Detta beror på att det är MBR från Windows 7 installerad. Har inget med företräde att göra. BIOS startar och söker genom enheterna efter en MBR och hittar en, närmare bestämt tillhörande Windows 7 eftersom det är det operativsystemet som installerats sist och därför den sista att skriva sin MBR. Windows 7 MBR skickar över exekveringen till Windows 7 uppstartare som där kollar efter andra Windowsinstallationer och lägger dem i en lista. Windows XP vet alltså inget om Windows 7, medan Windows 7 vet om Windows XP.

På samma sätt så måste ju också båda operativen samsas om moderkortet med alla dess olika funktioner och drivrutiner som påverkar och styr flertalet händelser och däribland även bios.

Eftersom saker kan lagras i minnet vad gäller inställningar, har du märkt någon skillnad om datorn har befunnit sig helt frånkopplad ifrån elnätet mellan uppstarterna jämfört med hur XP betéer sig om elkontakten sitter i uttaget mellan starterna?

Uppstår det skillnader i hur XP fungerar om du bara använder detta och avstår ifrån att köra Windows 7 under en tid?

Kanske de drivrutiner du har installerade i Windows 7 för moderkortet kan ha viss påverkan i hur XP därefter kommer fungera i den andra partitionen om du förstår vad jag menar..och i så fall så gäller de ju att hitta fram till en drivrutin som inte skapar för mycket oreda för den andra partitionen då den körs.

Nej, som sagt vet operativsystemen inte ett skvatt om varandra mer än att Windows 7 vet att det finns ett Windows XP installerat. Operativsystemen påverkar inte varandra på något sätt och det är bara ett som är igång. När Windows 7 är igång ses Windows XP som ren data. När Windows XP är igång ses Windows 7 som ren data, alltså bara som vanliga filer. Det finns alltså ingen som helst fight mellan BIOS, inställningar eller minne.

Att program inte svarar kan sekundärt bero på drivrutiner, enheter, låsta filer osv, medan den primära anledningen är att programmet inte svarar Windows i tid. Testa låt den stå ett tag och arbeta klart. Svarar inte behöver inte betyda att programmet gett upp, tvärt om kan det jobba som attan.

I min dator har jag ofta program som inte svarar men då vänar jag bara ett tag så börjar dem svara igen och har gjort allt vad dom skulle göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...