Gå till innehåll

Hur installerar jag en kopia av en skadad fil? (LÖST)


Silverbird

Recommended Posts

När jag skulle starta min dator (XP) fick jag upp följande meddelande:

"Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:

<Windows-rot>\system32\hal.dll.

Installera en kopia av filen ovanför på nytt"

Finns någon som kan förklara för mig hur jag gör för att "installera en kopia av filen ovanför"??

Var hittar jag den och hur gör jag när jag installerar??

Skriver detta från en annan dator!!

Redigerad av Silverbird
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skulle starta min dator (XP) fick jag upp följande meddelande:

"Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:

<Windows-rot>\system32\hal.dll.

Installera en kopia av filen ovanför på nytt"

Finns någon som kan förklara för mig hur jag gör för att "installera en kopia av filen ovanför"??

Var hittar jag den och hur gör jag när jag installerar??

Skriver detta från en annan dator!!

Står det verkligen så? "Installera en kopia av filen ovanför på nytt"???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skulle starta min dator (XP) fick jag upp följande meddelande:

"Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:

<Windows-rot>\system32\hal.dll.

Installera en kopia av filen ovanför på nytt"

Finns någon som kan förklara för mig hur jag gör för att "installera en kopia av filen ovanför"??

Var hittar jag den och hur gör jag när jag installerar??

Skriver detta från en annan dator!!

Hej kompis!

Har du en XP-skiva och vet hur du startar med CD'n och hur man kommer till Återställningskonsolen?

I så fall skriv denna text i Återställningskonsolen:

expand D:\i386\hal.dl_ C:\windows\system32\hal.dll

Då ska en ny dll fil packas upp ifrån skivan och ersätta din gamla skadade hal.dll i system32 mappen, var på datorn nu kommer att starta igen om inget annat felar.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota upp på Windows XP cd till Recovery Console

(här finns en steg för steg att komma till recovery console http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ss/rconsole.htm )

sen vid c:\> promten skriv:

expand x:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll

edit: någon hann före :P

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det verkligen så? "Installera en kopia av filen ovanför på nytt"???

:D Ja man kan ju fråga sig vad som menas med "ovanför" men antar det menas som "ovanpå" egentligen.

Visserligen ligger ju roten högst upp, fast Windows katalogen befinner sig längst ner i mappträdet.

Skulle vara roligt & få veta hur Windows ser på skog och natur..den är lite upp och ned om man jämför med verkligheten.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Ja man kan ju fråga sig vad som menas med "ovanför" men antar det menas som "ovanpå" egentligen.

Visserligen ligger ju roten högst upp, fast Windows katalogen befinner sig längst ner i mappträdet.

Konstigt låter det iaf :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota upp på Windows XP cd till Recovery Console

(här finns en steg för steg att komma till recovery console http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ss/rconsole.htm )

sen vid c:\> promten skriv:

expand x:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll

edit: någon hann före :P

Ser så ut :D

En liten fråga si3rra, om man skriver ett "x"..kommer då datorn automatiskt att hitta CD spelaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla snälla som svarat på min fråga. Har haft vissa problem att svara då min dator inte fungerar.

Opptokopter och aok: Ja det står exakt så. "installera en kopia av filen ovanför på nytt". Med ovanför menar de antagligen bara den fil som står på raden ovanför. Antar jag. Nu förstår jag inte hur man skall bete sig för att installera när man inte kan starta Windows.

Ni skriver om CD. Tyvärr har jag ingen installations-CD. XP var förinstallerat och någon CD följde inte med. Borde det göra. Det första jag fick göra var att bränna "Quick Restore skivor". Skulle man möjligen på något vis kunna använda dom för att reparera?

Ni skriver om Återställningskonsolen. Det är nog aningen för avancerat för mig. Som de skriver på "Microsoft Hjälp och Support": Microsoft rekommenderar endast återställningskonsolen för avancerade användare. Om jag läst rätt går den väl inte heller att använda utan CD. http://support.microsoft.com/kb/307654/SV/.

Vad säger ni som vet. Går detta överhuvudtaget att lösa utan CD eller måste man göra en Quick Restore. Jag har hittat problemet på en av Microsofts supportsidor: http://support.microsoft.com/kb/314477/ Som ni ser står där Symptom - Orsak - Lösning. Under lösning finns fyra metoder. Ingen speciellt enkel. Vad jag förstår är det endast Metod 1 jag skulle kunna använda (utan CD). Vad jag inte förstår är hur jag skall komma åt att högerrklicka på "Den här datorn" eller "start - kör" när jag inte kan starta Windows?? Som ni ser står även där undet Symptom ordet ovanför.

Tack MrO för ditt tips om Dr.WEB. Skall bränna en CD och se om det möjligen kan hjälpa.

Just nu verkar det hela något dystert. Kan det möjligen vara så att det inte finns någon annan lösning än Quick Restore? Aningen drastiskt. Har visserligen bra backup men kommer att mista många av mina program. Inte roligt!

Väntar ytterligare. Få se om någon möjligen kan komma med något annat förslag. Få se om Dr.WEB kan vara till hjälp.

Återigen tack!

Sören

Redigerad av Silverbird
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sören!

Vad synd att du inte hade någon reparations-skiva till datorn..När man hör talas om datorer som sålts med förinstallerat Windows ifrån butik utan medföljande CD-skiva, så blir iaf jag häpen inför den tanklöshet som man utsätter kunden inför.

Man kan ju nästan då påstå att det är egentligen bara en dator dem har köpt med en provperiod på Windows operativsystem.

Eftersom, för eller senare så falerar saker i operativsystemet (startfiler bl.a) och speciellt är det lättare att råka ut för dessa saker då man är nybörjare av helt naturlig orsak.

Med tanke på att det inte finns någon skiva så blir det ännu en gång att förlita sig på utomstående resurser.

(Egen skiva är alltid en säker tillgång och man vet att grejerna inte innehåller virus)

Men pga omständigheterna så kan den ovanstående länken till dll filer vara ett vettigt alternativ.

Dr.Web är ju ett alternativ..själv har jag inte provat detta än..

Däremot vet jag att Puppy Linux fungerar bra då man vill komma in i Windows och fungerar som ett eget litet operativsystem där t.o.m en webbläsare ingår

Ladda ner en hal.dll och placera den i Windows\System32 mappen (går bra vart som helst, bara den finns i denna mapp)

Tipps, ladda ner och spara denna dll-fil på en USB sticka som du därefter ansluter på havererad dator.

Därefter använder du Dr.Web eller Puppy Linux -> bootar upp datorn ifrån CD med någon av dessa och efteråt när du väl är inne i datorns hårddisk med hjälp av detta Live program, så kopierar du lätt över hal.dll ifrån USB stickan och in till System32 mappen.

Då det gäller dessa dll-filer så skall dem också registreras för att bli funktionsdugliga i Windows!

Gör detta vid första tillfället datorn startar normalt igen:

På start menyn klicka på Kör -> skriv Cmd och sedan Ok.

I kommandotolken skriver du därefter regsvr32 hal.dll Därefter kommer det upp en bekräftelse om allt lyckades och du kan starta om datorn igen.

Jag misstänker att ordet "ovanför" är en miss ifrån Microsoft och kommit till vid översättningen ifrån Engelska.

Man menar "ovanpå" eller "lägg till" eller "skriv över gammal fil" istället. Ordet man skrivit det är helt felaktigt.

Hör av dig om du behöver mer hjälp..Lycka till!

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Ja man kan ju fråga sig vad som menas med "ovanför" men antar det menas som "ovanpå" egentligen.

Visserligen ligger ju roten högst upp, fast Windows katalogen befinner sig längst ner i mappträdet.

Skulle vara roligt & få veta hur Windows ser på skog och natur..den är lite upp och ned om man jämför med verkligheten.

Kan inte vara så att dom menar "filen som anges ovanför denna texten" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Opptokoppter!

Tack för en mycket bra instruktion. Du skrev att jag kunde höra av mig igen.

Jag följde dina instruktioner. Hämtade hem hal.dll från tures länk. Sparade den på ett USB-minne. (Jag råkade ha en CD med Puppy Exton Linux mini. För några månader sedan skulle jag hämta några foton från en dator med LinuxDebian. Gick inte att starta Debian då Gnome Password Manager var installerad och ingen kunde lösenord och användarnamn. Gjorde då som du skrev. Körde Puppy live och kom på så vis in i Debian). Jag kan verkligen inte mycket om Linux. I stort sett ingenting.

Via Puppy hittade jag min Windowsmapp. Där fanns i system32-mappen en fil vid namn HAL.DLL. Flyttade över filen från USB-minnet tiil system 32-mappen. Fick då två filer. En med namn HAL.DLL (stora bokstäver) och en fil med namn hal.dll (små bokstäver).

Jag startade om datorn från hårddisken och fick fortfarande upp samma felmeddelande. Kunde fortfarande inte starta Windows. Kan det möjligen bli någon skillnad om jag tar bort den gamla HAL.DLL och bara behåller den nya hal.dll. Enligt meddelandet var filen antingen saknad eller skadad. Då den fanns kvar bör den alltså vara skadad. En skadad dll-fil bör man väl kunna ta bort???

Scannade igår kväll datorn med Dr.Web. (7 timmar). Hittade ett virus (?). I installationsfilen "webbradio.exe" fanns "FDOS.Atomix.origin". Enligt webbsidan Viruschaser "Hacking Program. Malicious code to do flood attack to a system". Inte riktigt vad man väntar sig att hitta i en installationfil hämtad från Sveriges Radio. Kanske inte så allvarligt???

Hur man kommer in i Windows via Dr.WEB vet jag inte. Kanske via ikonen Terminal och något kommando???

Förstår att det kan var svårt (omöjligt) att hitta någon lösning på detta via post men skulle ändå vara intressant att höra vad du har att säga.

Hälsningar

Sören

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Sören!

Vilken tur att du lyckades få dit en ny hal.dll in till System32 mappen..jättebra!

Då har du kommit en bra bit på vägen..Frågan gäller nu bara hur vi ska få Windows att upptäcka denna nya filen istället för den gamla skadade.

Ett första steg måste ju bli att avlägsna den gamla HAL.DLL ifrån mappen och för säkerhets skull, kanske det kan vara bra om man flyttar den till t.ex Mina dokument eller liknande sålänge tills vi är säkra.

Huvudsaken är ju att den gamla inte finns kvar i Windows katalogerna just nu iaf.

Sedan får vi hoppas att Windows tvingas till att se den nya filen istället vid uppstarten.

Prova detta så får vi se vad som händer :)

Edit:

Det kan också ha en betydelse vad gäller hur filens namn är skrivet med små eller stora bokstäver huruvida Windows ska kunna acceptera den nya filen (och eller bli lurad till att tro att den nya filen är den gamla).

Därför byt namnet på den nya filen efter att du flyttat bort den gamla till en annan mapp och skriv namnet på samma sätt som den gamla hade dvs med stora bokstäver på den nya. Jag vet inte om detta kan ha betydelse men lika bra och prova.

I slutänden så kan detta bli avgörande för om Windows ska upptäcka den nya filen.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för ditt svar. Ursäkta att det dröjde. Inte så snabb.

Tyvärr. Jag kopierade över HAL.DLL till en annan mapp. Tog bort HAL.DLL från System32. Döpte om hal.dll till HAL.DLL. Startade om från hårddisk. Samma felmeddelande. Gick tillbaka. Ändrade tillbaka till hal.dll. Startade från hårddisk. Samma meddelande.

Har alltså ingen betydelse om den gamla filen finns kvar i system 32 eller om den är borttagen. Har heller ingen betydelse om den är skriven med små eller stora bokstäver.

En annan detalj som du kanske kan kommentera. Jag börjar undra om det är samma fil. När jag går in på egenskaper så är det inte samma storlek på filerna.

HAL.DLL (den gamla)

129 kb

MS-DOS executable PE for MS Windows (DLL)

(native) Intel 80386 32-bit

hal.dll (den nya)

94kb

MS-DOS executable PE for MS Windows (DLL)

(native) Intel 80386 32-bit

Kan man ersätta en fil på 129kb med en på 94kb och tro att allt skall fungera som vanligt.

Vad tror du om följande. Om jag skulle gå till någon som har XP och titta i system32-mappen. Finns då där en HAL.DLL på 129 kb skulle jag kunna kopiera över den filen till ett USB-minne och sedan testa med att lägga in den i min system32 mapp. Då borde det vara exakt samma fil.

Har du HAL.DLL på din dator. Hur stor är den filen? Kan två filer med olika storlek vara samma fil????

Du skrev om registrering (kör - Cmd). Om jag hämtar filen från en annan dator och kopierar in i min måste jag även då registrera????

TACK FÖR ATT DU TAR DIG TID!!!

Hälsningar/

Sören

Redigerad av Silverbird
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

:)

Grejen är ju att filens namn är en förkortning av "Hardware Abstraction Layer" hal.dll

På min egen XP Professional så ligger filen i storlek på 131kb vilket är ganska likt din egen fil.

Men antagligen så innehåller filen uppgifter och data omkring din dators maskinvara, fabrikat & dylikt.

Detta hade inte jag räknat med, men eftersom jag själv alltid kör med skiva så blir denna problematik lite nya erfarenheter även för mig här...

Vill man då kopiera en fil så börjar jag undra om inte det måste vara ifrån en annan fil på en dator som är utrustad identiskt som din egen dator, ifråga om tillverkare osv om man ska kunna använda den UTAN att behöva registrera den via antingen Återställningskonsolen eller innuti Windows via kommandotolken.

(Kör själv med Fujitsu Siemens och ett P4GE äldre moderkort ifrån -03)

Just den hal.dll som du laddade ner ifrån Internet är säkert exakt likadan som den fil som ursprungligen finns på alla installations-skivor för XP. Först då man t.ex låter packa upp och installera-om denna fil via Återställningskonsolen ifrån skivan, så får den nya filen automatiskt den information den nya filen kräver för att kunna fungera, bl.a då om just din dators unika maskinvaru konfiguration som då präntas in i filen.

Alltså det som krävs om vi ska få din nya fil till att fungera och då utan en installations-skiva till hjälp... Då skulle vi behöva få tag på ett redigeringsprogram anpassat för just dll-filer. Då hade man ju kunnat kopiera över informationen ifrån den gamla filen och därefter in i den nya. Men ärligt talat så vet jag för lite om just detta för stunden.

Kanske någon annan som läser detta, vet mer om saken?

Samtidigt så ligger också problemet på Hur kommer vi in i din dators Windows system och registret, vilket är avgörande för att kunna aktivera den nya filen in till systemet.

Som det ser ut just nu, så har du egentligen bara traskat in "köksvägen" in till hårddisken och då körs ju inte själva Windows XP's eget system, som vi inte kan logga in på just nu.

Alltså det vettigaste hade nog varit & försöka hitta en skiva som innehåller samma version av XP som den som finns i din dator och därigenom starta med den skivan och få upp Återställningskonsolen och installera hal.dll via den vägen.

Huvudsaken är att det är en skiva med samma version och innehåll som en originalskiva som innehåller katalogen i386.

Ingen Orsak!

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Opptokoppter!

Tack för svar. Detta blir svårare och svårare.

Har själv suttit med detta ett par tre timmar. Inte har jag blivit klokare av det. Tvärt om. Men jag har i alla fall kommit fram till följande.

Min trasiga HAL.DLL

129 kb

Version: 5.1.2600.5512

Tures fil från "DLL-files.com"

hal.dll

94 kb

Version: 5.00.2168.1

Jag skriver detta från en Vistadator. Där finns också en system32-mapp med en hal.dll

173kb

Version: 6.0.6001.1800

På en annan sida där man kan hämta hem DLL-filer "DllDump.com" fanns också en HAL.DLL

103kb

Version: 5.1.2600.2180

Jag kan som sagt inte mycket om detta men kan det vara så att om jag skall få ordning på min XP-dator måste jag ersätta den trasiga DLL-filen med en DLL-fil av samma version (5.1.2600.5512). Då blir detta inte lätt. Jag har några vänner som också har XP-datorer från samma år som min. Skall titta vad dom har för version.

Om dom inte har samma version kanske det är dags att ge upp. Blev glad och trodde att detta skulle ordna sig när jag kom in i system32 mappen via Puppy. Som framgår av ditt svar är nog detta ganska så komplicerat. Får nog ta fram mina återställnings DVD. Tyvärr.

Hälsningar

Sören

Redigerad av Silverbird
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som de olika exemplen kan ha att göra med olika versioner utav XP (Home, Professional mfl)

Även vilket servicepack kan också vara en orsak till de olika storlekarna och dess versions nummer.

Packade upp en hal.dll ifrån min egen original skiva med XP professional Servicepack 2

Den filen blev 103kb stor och har beteckningen 5.1.2600.2180

Hash checksum värdet som man kan använda för att kontrollera äktheten på filen-

Den var på min fil

CRC32: F0A3A7D8

MD5: C321C95318495909A0066FB0EDC97287

SHA-1: 05A8E9F2BC4C4B327A84EF8594EEB124E8FDD490

Vilken version av XP har du på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu provat & packa upp en hal.dll ifrån en annan original skiva med XP Home Servicepack 1

Versions nummer 5.1.2600.1106

Storlek 99kb

Checksum värde:

CRC32: FEFFF0D7

MD5: 14899FB16E1263BDC6E17AEC0A69BB97

SHA-1: 0A935452945CF9F18A0FA6EDBE4296F4C35DC67A

Som du ser det skiljer markant emellan alla :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har XP-home!

Jag ändrade något på mitt förra inlägg. Du kan ju läsa. Om jag skulle hitta samma version tror du då att det skulle fungera???

Väldigt svårt & säga så här i efterhand..lite av en vild gissning men alla försök i sammanhanget är ju värda & prova.

Ska man lyckas så tror jag att man bör hålla sig till en fil som har samma versions nummer som den gamla.

Har i nuläget inte en endaste aning om servicepack version kan ha påverkan också..Återkommer, ska kolla upp detta på min egen dator :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det var sant..Versionen av servicepack kan nog också ha betydelse

När jag kopierade en hal.dll ifrån skivan med XP pro Sp2 så har den följande:

103kb stor och har beteckningen 5.1.2600.2180

I nuläget kör jag med Servicepack 3 installerat och då ser samma fil ut så här:

131kb stor och har beteckningen 5.1.2600.5512

Som du ser, de sista 4 sifrorna ändras genom annan servicepack version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att vi båda har samma versions nummer trots allt

XP Home SP2

Din trasiga HAL.DLL

129 kb

Version: 5.1.2600.5512 <-

I nuläget kör jag med Servicepack 3 installerat och då ser samma fil ut så här:

XP pro Sp3

131kb stor och har beteckningen 5.1.2600.5512 <-

Kan det röra sig om samma fil?

Kanske skillnaden som fattas dem emellan är datan som fattas i din fil..Vem vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...