Gå till innehåll

Ashampoo Shrink and burn 3


Jack Bauer

Recommended Posts

Håller som bäst på med att flytta över alla mina vhs filmer till dvd.

Filmerna blir väldigt stora, och det är sällan de hamnar under 10 gb.

Så för att få in dem på en dvd skiva, så måste man ju krympa ner dem.

Till detta använder jag programmet Ashampoo Movie Shrink And Burn 3.

Problemet är bara att det tar sådan otrolig tid att konvertera filmerna.

Filmen igår skulle ta ca 27 timmar! :o Sedan skall den ju brännas med.

Jag har valt alternativet movie till dvd.

först skall programmet konvertera filmen, sedan skall den brännas.

Det tar alltså över 1 dygn innan den är klar.

VARFÖR tar det sådan tid??

Datorinköp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för format på filmen när du fört över den från VHS till datorn? Är det VIDEO_TS, kan du prova att krympa dom med DVD Shrink
Det är avi-format på filmen.

DVD shrink gör väl samma som Movie Shrink?

Eller går det inte att komma runt detta problemet?

Bara att vänta eller?

hur kommer det sig att filmen som är ca 5 timmar tar 27(!) timmar att konvertera??

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag är ingen expert men enligt det jag tidigare fått veta är det - utan tekniska utvecklingar - ungefär så här:

Konvertering av video görs ju - om jag inte minns fel - ruta för ruta, sedan skall ju även ljudet bearbetas.

I det här fallet så skall det ju också bearbetas analogt till digitalt.

Det låter visserligen mycket med över ett dygn. Men det är ju en enorm massa information som skall processas.

Som ett exempel kan jag nämna att när man konverterar avi till video i ConvertXtoDVD så görs det ungefär med 2 gånger.

Det betyder att om man har en film på 3 timmar så konverteras den på cirka halva tiden. Men i det fallet är det ju

helt digitala filer.

Jag undrar om det inte borde finnas någon form av inställning i ditt program där du kan manipulera med det här.

Annars tror jag som e-son att du kan prova DVD Shrink. Jag har det själv och det brukar gå ganska snabbt.

Men återigen: Då är ju filerna redan digitala.

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videokonverteringar är också mycket beroende av CPU kraft.

Ok, går i funderingarna att byta dator.

Vilken nivå skall man lägga sig på för att få detta att flyta på?prisklass? datorkomponenter?

Är det någon som kan Shrink And Burn 3 ?

Glömde förresten att säga att denna långa tid endast kommer när man har valt alternativet DVD.

Skall prova alternativet att konvertera till divx och inte till dvd.

Förstår att det har med kvaliten att göra, så då borde det ju gå snabbare med divx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte direkt med kvaliteten att göra, utan snarare med hur komplex (läs: effektiv, d.v.s. som ger hög kvalitet i förhållande till filstorlek) videokodaren är. Väljer du DVD-Video, används MPEG-2, som är en gammal och inte särskilt effektiv kodare. Kvaliteten kan dock bli utmärkt (särskilt med 2-passkodning och variabelt dataflöde), till priset av stora videofiler… Inte så resurskrävande som t.ex. det mycket effektivare AVC (H.264). DivX är effektivare än MPEG-2, men inte lika effektivt som AVC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte direkt med kvaliteten att göra, utan snarare med hur komplex (läs: effektiv, d.v.s. som ger hög kvalitet i förhållande till filstorlek) videokodaren är. Väljer du DVD-Video, används MPEG-2, som är en gammal och inte särskilt effektiv kodare. Kvaliteten kan dock bli utmärkt (särskilt med 2-passkodning och variabelt dataflöde), till priset av stora videofiler Inte så resurskrävande som t.ex. det mycket effektivare AVC (H.264). DivX är effektivare än MPEG-2, men inte lika effektivt som AVC.

Ok, men vilket skall man välja av Divx och DVD? Vilket går snabbast?

Det tar väl lika lång tid att konvertera filmen?

Jag menar; det spelar väl ingen roll vilket man väljer, för det tar ändå EVIGHETER innan den är klar med att konvertera.

Skall det verkligen ta en hel dag att konvertera 1 film :wacko:

Är det någon som kan tipsa om något snabbare program?

Har testat en del, men tyvärr skall de betalas för att slippa ett otroligt störande vattenmärke i filmen <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-Video (MPEG-2) bör gå fortare än DivX, eftersom det är en enklare, mindre krävande kodare. Dock spelar det även roll hur optimerad kodaren i det aktuella programmet är, och om man eventuellt kan välja hur kodaren skall arbeta (snabbt eller noggrant).

Om du väljer DVD-Video, pressa inte in mer än två timmar (helst mindre) på en DVD-5 (4,3 GB). Om du kan välja ljudformat, ger Dolby Digital och MPEG-2 lägre dataflöde än LPCM, och därmed möjlighet till högre bildkvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-Video (MPEG-2) bör gå fortare än DivX, eftersom det är en enklare, mindre krävande kodare. Dock spelar det även roll hur optimerad kodaren i det aktuella programmet är, och om man eventuellt kan välja hur kodaren skall arbeta (snabbt eller noggrant).

Om du väljer DVD-Video, pressa inte in mer än två timmar (helst mindre) på en DVD-5 (4,3 GB). Om du kan välja ljudformat, ger Dolby Digital och MPEG-2 lägre dataflöde än LPCM, och därmed möjlighet till högre bildkvalitet.

Nu har jag valt att konvertera till DVD.Hela processen skall ta 5 timmar. I skrivande stund är det ca 4 timmar kvar.

Det finns inte så mycket inställningar, utan det är mest att man kan välja vilket format man skall konvertera till.

Hade man valt divx hade det tagit ännu längre tid, så det fick bli DVD.

Vilken sorts dator skall till för att detta skall flyta på snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator med riktigt snabb processor Det är nog den mest avgörande komponenten. Konverteringen är inte så minneskrävande, men arbetsminne finns det ingen anledning att snåla med.

Har stött på ett annat problem som visade sig när jag hade lyckats att bränna filmen till dvd efter 5 timmar.

Kvaliten blir kraftigt försämrad; vad beror det på?

Bara att flytta över vhs filmen till dator gör ingen kvalite-förlust,

men sedan att konvertera filmen från 11 gb till 4 gb gör tydligen att man får en kraftigt försämrad kvalite.

Går det att komprimera filmen till DVD kvalite och samtidigt behålla kvaliten?

Sedan rycker filmen otroligt vid uppspelning från dvd skivan....anledning?

Ger snart upp <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 GB i DV-format, och således något under 1 timmes speltid? Då skall kvaliteten inte påverkas synbart. Som jag tidigare skrev, kan man pressa in uppemot 2 timmar på en DVD-5 med god kvalitet. 2-passkodning och variabelt dataflöde rekommenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en del andra program som kan göra samma sak (konvertera) samt att de är gratis. DVD Flick är ett exempel. Ingen aning om det här programmet snurrar på snabbare än det du använder just nu. Kanske kan vara värt ett försök.

Tack för all tips, men har nyligen avinstallerat Movie shrink and burn.

Blir inte alls som förväntat, långt under godkänt resultat.

Nämnas skall att innan man konvertera filmen, och spelar upp den direkt från datorn efter man överfört den,

så blir det ingen kvaliteförlust alls. Det är när man börjar att komprimera den så det tråkiga börjar tyvärr.

Denna filmen var på ca 4 timmar, och på 11 gb. Antar att komprimeringen sker i realtid, så det tog ca 4 timmar.

Så en varning till alla er som vill överföra vhs till dvd; förbered er på att bli besvikna på kvaliten.

Håller man sig till runt 2 timmars filmer kan det gå bra men över det så börjar kvaliten ta stryk.

En sak fattar inte jag:

Varför blir vhs filmen hela 11 Gb, när rippade dvd filmer på runt 2-timmar endast blir 1.36 gb i divx format??

Hursomhelst skall jag läsa in alla vhs filmerna till den externa hårddisken. hoppas att allt får plats bara.

men har nyligen införskaffat en extern hd på 1 TB, så det skall nog inte vara några problem.

Sedan åker VHS-spelaren ut genom fönstret, hoppas det inte går någon under bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför blir vhs filmen hela 11 Gb, när rippade dvd filmer på runt 2-timmar endast blir 1.36 gb i divx format??

När du kodar DivX tar du bort mer information och gör det på ett smartare/effektivare sätt, är det enkla svaret. ;) Vet inte vilken kodare som har givit filen på 11 gb, men det är inte så mycket för 4 timmar video. Jag skulle spara i DV-format, som ger ca 13 gb/timme video. Det är ett bra format om man skall redigera materialet, och sedan exportera till annat format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
Sedan åker VHS-spelaren ut genom fönstret, hoppas det inte går någon under bara...

Säng ut DVD spelaren med, köp en mediaspelare eller kör direkt från datorn till tv n.

Att bränna DVD skivor känns för mig lite föråldrat idag.

Om man nu inte har behov av att sitta och titta på DVD förpackningar förståss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet för en fyratimmars film till DVD är att bara komprimera till dubbel lager format ca 8 GB och bränna ut den på en sådan skiva.

Nä, vill inte konvertera alls, kanske i absolut nödfall.

Kom på en sak till. kan man inte dela upp filmen i te x Movie Maker?

Det borde ju gå att klippa filmen mitt itu, och bränna dessa på två skivor.

Då blir det ju ingen kvaliteförlust heller.

Är det någon som kan Movie Maker? (eller liknande program)

Säng ut DVD spelaren med, köp en mediaspelare eller kör direkt från datorn till tv n.

Att bränna DVD skivor känns för mig lite föråldrat idag.

Om man nu inte har behov av att sitta och titta på DVD förpackningar förståss.

Vad har det med saken att göra? Var det det som jag frågade om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har det med saken att göra? Var det det som jag frågade om?

Det var inte det du frågade om, men Lasseskas inlägg var inte så dumt ändå. ;)

Jag skulle aldrig spara värdefullt material endast på DVD-Video, och det av två skäl:

  1. Hembrända skivor litar jag inte på för långtidslagring.
  2. Videoformatet är en dålig kopia, och skall endast ses som en kopia av ett original man spar.

Jag skulle vid digitalisering välja DV-format och spara dessa filer. Vid behov kan man skapa kopior i annat format, och även redigera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig spara värdefullt material endast på DVD-Video, och det av två skäl:

1.Hembrända skivor litar jag inte på för långtidslagring.

2.Videoformatet är en dålig kopia, och skall endast ses som en kopia av ett original man spar.

Jag skulle vid digitalisering välja DV-format och spara dessa filer. Vid behov kan man skapa kopior i annat format, och även redigera.

Kul för dig, men kan man få svar på frågan?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...