Gå till innehåll

Vilken version ska man välja?


crillez

Recommended Posts

Har en Dell studio på 320 gb hårddisk 4gb ram och en intel core duo T6400 2,0ghz, operativsystemet är vista home premium 32 bit....

Funderar på att uppgradera till Windows 7 men funderar på vad man ska välja, antar att home premium versionen räcker för min del men funderar på om man skulle ha 32 eller 64 bit???

Någon med åsikter om detta???

Vad skiljer de bägge åt och är det enklare att installera 32bit i och med att man kör vista 32bit eller är det skit samma???

Tack på förhand

MVH Crille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Dell studio på 320 gb hårddisk 4gb ram och en intel core duo T6400 2,0ghz, operativsystemet är vista home premium 32 bit....

Funderar på att uppgradera till Windows 7 men funderar på vad man ska välja, antar att home premium versionen räcker för min del men funderar på om man skulle ha 32 eller 64 bit???

Någon med åsikter om detta???

Vad skiljer de bägge åt och är det enklare att installera 32bit i och med att man kör vista 32bit eller är det skit samma???

Tack på förhand

MVH Crille

Väljer du att uppgradera, så har du inget val... det är 32-bit som gäller. Det går inte att byta från 32- till 64-bit med mindre än en "Clean install"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer du att uppgradera, så har du inget val... det är 32-bit som gäller. Det går inte att byta från 32- till 64-bit med mindre än en "Clean install"

Med uppgraderingen kan man alltså behålla foton och personliga filer eller???

Eller vad är skillnaden???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med uppgraderingen kan man alltså behålla foton och personliga filer eller???

Eller vad är skillnaden???

Jo, det skall gå... om allt fungerar som det skall. Ta ändå backup på allt viktigt.... risken för strul och att det INTE fungerar är överhängande!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det skall gå... om allt fungerar som det skall. Ta ändå backup på allt viktigt.... risken för strul och att det INTE fungerar är överhängande!

Jo jag kan tänka mig det.....

Är det skillnad på om man köper uppgradering eller clean install???

Måste man uppge det någonstans eller är det samma skiva????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan tänka mig det.....

Är det skillnad på om man köper uppgradering eller clean install???

Måste man uppge det någonstans eller är det samma skiva????

Det är en annan produkt... och helt andra priser! Leta efter produkter som INTE innehåller "Uppgradering/Upgrade"

http://www.webhallen.com/list.php?avd=4&am...&genre=2853

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en annan produkt... och helt andra priser! Leta efter produkter som INTE innehåller "Uppgradering/Upgrade"

Funkar det inte att göra en clean install med en uppgraderings skiva, förr så fick man stoppa in den tidigare OS skivan bara sen var det bara att köra en ny installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte att göra en clean install med en uppgraderings skiva, förr så fick man stoppa in den tidigare OS skivan bara sen var det bara att köra en ny installation.

Det fungerar precis som du säger..Man kan göra en ren installation med hjälp utav en uppgraderingsskiva bara man har en OEM skiva i beredskap att stoppa in i släden. Det finns ju inget egentligen som talar för att du måste skaffa en OEM skiva med Windows 7, eftersom den nuvarande skivan du har berättigar till en uppgradering motsvarande den version som du nu använder. Dessutom går det alldeles utmärkt att välja en x64 W7 uppgradering och installera den med hjälp utav 32bitars OEM skivan du har.

Däremot om du väljer att uppgradera systemet "live" så att säga till W7, då kan det bli buller & bång ifall man försöker förvandla ett 32bitars till att plöttsligt bli x64 vilket inte funkar.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom går det alldeles utmärkt att välja en x64 W7 uppgradering och installera den med hjälp utav 32bitars OEM skivan du har.

Där lärde jag mig ytterligare en sak. Då är det nästan så att jag vågar slänga alla operativ äldre än Vista. Alla skivor med operativ börjar ta ordentligt med plats och hittills har det faktiskt bara varit Vista och XP som jag installerat på mina nyare datorer - förutom Windows 7 RTM sedan det släpptes.

MEN hur är det med språkversionerna? Kan man utnyttja en svensk 32-bitars OEM till att uppgradera till en engelsk 64-bitars W7 eller måste det vara samma språk på bägge skivorna? Och nu pratar vi fortfarande om den "rena" installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en annan produkt... och helt andra priser! Leta efter produkter som INTE innehåller "Uppgradering/Upgrade"

http://www.webhallen.com/list.php?avd=4&am...&genre=2853

Alltid bra att titta in här!

Så min misstanke, stämde, satt just på Dustin Home och hittade en uppgraderingsversion! Men inga detaljer om vad man uppgraderar till 32/64!!

Så en OEM är vad man behöver köpa då!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen ingår både 32/64 bits alternativ i samma så du väljer när du installerar.

Men ser att på vissa står det 32bit eller 64 bit.

Men på dom det inte står finns bägge alternativen med om jag fattat saken rätt.

Om man har ett 32bits Xp oem kan man då uppgradera till Win 7 64 bit upgrade om man är berred på en clean install?

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har ett 32bits Xp oem kan man då uppgradera till Win 7 64 bit upgrade om man är berred på en clean install?

OM det funkar på samma sätt som med Vista så ska det gå. Installera först en ren installation UTAN att ange produktnyckel. Du kan ju köra i 30 dar. När installationen är färdig, stoppa i din uppgraderings-skiva och välj att uppgradera Win 7. Den här gången anger du din nyckel. Se däremot till att vid båda installationerna välja den version som du har köpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...