Gå till innehåll

Router där LAN-anslutningarna är skumma....


EnRIz

Recommended Posts

Hejsan, håller på att koppla upp ett nätverk med ett flertal burkar hemma. Dock har jag stött på diverse problem och har nu hamnat i en återvändsgränd.

Försöker koppla upp fyra stycken datorer.

Tre burkar ansluts till routern(DGL-4300) via LAN-portarna på baksidan.

En ansluts via WLAN.

Problemet som först uppstod var att routern slöade ner hastigheten otroligt, från 100/100 till 20/0,5. Jag gjorde flera tptest med samma resultat.

Vid den här tidpunkten hade samtliga datorer intern- och internetanslutning.

Anslöt direkt genom modemet med den statiska IP jag fått från min ISP och hade acceptabel hastighet igen.

Slog av Gamefuel (antagligen en QoS-klon då den har samma funktion) för att testa om det kunde hjälpa men efter det kom jag inte in i routerns interface och tappade all anslutning.

Plockade fram en MiniPC och anslöt via WLAN och där hade jag internetanslutning och kom åt att administrera routern, men jag kom inte åt de andra datorerna i nätverket.

De andra datorerna får skumma ip-adresser som inte börjar på 192.168.0.1xx.

Därför blev jag osäker på om DHCP-servern höll på med något konstigt eller om LAN-portarna hade dött efter att ha startat om routern.

För att vara på den säkra sidan så Resetade jag routern till fabriksinställningarna men det hjälpte inte ett dugg utan jag har fortfarande samma problem.

Bara WLAN-anslutningen fungerar, detta efter att jag rebootat routern.

Har jag missat att kolla något eller har jag lyckats steka LAN-portarna?

EDIT: Kom in på routern en sväng efter att inte ha gjort något speciellt. Men efter att ha flyttat den till rätt plats och kopplat in datorn jag sitter vid på routern igen så har problemet återkommit :(

Redigerad av EnRIz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vilken ISP du har, men telia kräver att det synkas mellan modem och router.

Så, koppla in dina kablar, slå på routern och slå på modemet.

När modemet synkat färdigt, starta en dator och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ISP är Ownit.se

Statisk IP-adress och dess inställningar konfas in i routern.

EDIT:

Kände att det blev lite luddigt efter att ha läst det igen.

Alltså:

WLAN kommer åt Internet och Administrationsinterfacet.

LAN kommer inte åt Internet och Administrationsinterfacet.

EDIT 2:

Testade med en annan dator på en annan plats efter att skräpet varit avstängt cirka fem timmar. Här når jag admininterfacet på 2 sekunder efter routerboot. :S Har bara kopplat en Nätverkskabel mellan PC och Router.

Redigerad av EnRIz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De andra datorerna får skumma ip-adresser som inte börjar på 192.168.0.1xx.

Därför blev jag osäker på om DHCP-servern höll på med något konstigt eller om LAN-portarna hade dött efter att ha startat om routern.

Adresser som börjar på 169 är sådana adresser som Windows hittar på när den inte får någon kontakt med DHCP-servern i routern. Kolla att lysddioderna på routern och vid datorns nätverkskontakt lyser som de ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adresser som börjar på 169 är sådana adresser som Windows hittar på när den inte får någon kontakt med DHCP-servern i routern. Kolla att lysddioderna på routern och vid datorns nätverkskontakt lyser som de ska.

Jo jag misstänkte att DHCP-servern och burkarna inte hittade varandra, men routerns dioder lyser och Windows Vista har ett Oidentifierat Nätverk då det är inkopplat.

Kan du ge en statisk "DHCP". om du förstår vad jag menar?

Definiera konstanta IP-adresser?(Knyta IP till dator?)

Ja, det ordnade jag direkt.

Försökte även ställa in IP-adress i Windows men det funkade inte heller.

Jag tror till och med att jag såg datorns MAC/IP under listan med dynamiska IP-adresser då jag kollade från burken med WLAN.

Redigerad av EnRIz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade detta på dlink...

Fråga :

Hur ställer jag in Static DHCP på min DI-Router?

Svar :

Öppna upp ett webläsarfönster och surfa in på 192.168.0.1. Där klickar man på "Home" "DHCP". Välj en utav enheterna i DHCP client listan. Klicka därefter på Clone. Markera alternativet "enabled" och skriv in den ip-adress som ni önskar. Klicka därefter på knappen "Apply"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade detta på dlink...
Fråga :

Hur ställer jag in Static DHCP på min DI-Router?

Svar :

Öppna upp ett webläsarfönster och surfa in på 192.168.0.1. Där klickar man på "Home" "DHCP". Välj en utav enheterna i DHCP client listan. Klicka därefter på Clone. Markera alternativet "enabled" och skriv in den ip-adress som ni önskar. Klicka därefter på knappen "Apply"

Jo jag vet, jag har använt det länge.

Det hjälpte inte då jag testade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det hjälper inte att återställa till fabriksläget, på något av de tre sätt som anvisas på dlink?

Det kan ju vara så att din router har låst sig ordentligt och att "bara" trycka reset kanske inte hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova inaktivera "GameFuel" funktionen.
Slog av Gamefuel (antagligen en QoS-klon då den har samma funktion) för att testa om det kunde hjälpa men efter det kom jag inte in i routerns interface och tappade all anslutning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...