Gå till innehåll

Olika minneskort


-64

Recommended Posts

Jag har har en gammal (ca 10 år?), men fungerande PC som jag tänkte överlåta på en bekant, som får räknas som nybörjare. Samtidigt har jag en nyligen kraschad 5 år gammal PC. I den nyligen kraschade finns det nu lite "reservdelar", och jag tänkte då ta minneskorten som är större i den nya. I den gamla har minneskorten 2 x 128 MB, två slitsar för nycklingar i kontaktraden, men den nya (trasiga) med 2 x 256 MB har bara en nyckling per kort.

Är detta bundet till minneskapaciteten eller är det mer till fabrikat och typ? Rent storleksmässigt är dom lika, ca 133 mm långa totalt.

OBS! Det är inte minneskorten som har havererat. Minne och hårddisk fungerar i den nyare PC:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "nycklingar" i det här fallet, men det spelar antagligen ingen roll. Det mest troliga är att moderkortet i den äldre datorn inte stöder dom nyare(större) minnesmodulerna. Dom är förmodligen av en sort som inte fanns när den äldre datorn tillverkades!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Tack för det.

"Nycklingar" är dom små plastbitar som sitter i kontaktsloten. Och det finns då ett motsvarande urtag i kortkanten för nycklingen. Även sladdkontakter kunde ha så, kolla t.ex. Bicc -Burndy. Där var det fyra, antingen hysor eller stift i hörnen. Det gick att komponera till ett stort antal varianter.

Det hette så redan på 70 - 80-talet när vi jobbade med 19" rackdatorer, och alla kort hade sina bestämda platser. Kolla ett s.k. Europakort. Ericsson däremot har alltid stiftkontakter på sina kort i AXE-växlar. På så vis kunde man inte sätta ett kort felvänt eller på fel plats. Och naturligtvis inte en kontakt heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Tack för det.

"Nycklingar" är dom små plastbitar som sitter i kontaktsloten. Och det finns då ett motsvarande urtag i kortkanten för nycklingen. Även sladdkontakter kunde ha så, kolla t.ex. Bicc -Burndy. Där var det fyra, antingen hysor eller stift i hörnen. Det gick att komponera till ett stort antal varianter.

Det hette så redan på 70 - 80-talet när vi jobbade med 19" rackdatorer, och alla kort hade sina bestämda platser. Kolla ett s.k. Europakort. Ericsson däremot har alltid stiftkontakter på sina kort i AXE-växlar. På så vis kunde man inte sätta ett kort felvänt eller på fel plats. Och naturligtvis inte en kontakt heller.

Ok... jag misstänkte ju såklart att det var låsanordningen du menade, men faktum är att ordet "nyckling" inte är något officiellt svenskt ord (finns inte med i SAOL), så det är troligen något "hemmasnickrat" lokalt ord. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... jag misstänkte ju såklart att det var låsanordningen du menade, men faktum är att ordet "nyckling" inte är något officiellt svenskt ord (finns inte med i SAOL), så det är troligen något "hemmasnickrat" lokalt ord. ;)

Jag "lutar mig" mot en ELFA-katalog. Visserligen nästan 10 år gammal, men svarar till den tid då jag jobbade med sådant. Där heter i alla fall en artikel med nr: 43-763-28 "Polarisationsnyckel". Alltså ett ännu krångligare ord, men gångbart på den tiden. Dessvärre återfinner jag inte artikeln i ELFA:s webbkatalog. Och hette det i kortform "nyckling" vid den tiden, så tycker jag det kan heta så i dag också. Även om produkten i sig har försvunnit. (Vilket jag inte tror). ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag "lutar mig" mot en ELFA-katalog. Visserligen nästan 10 år gammal, men svarar till den tid då jag jobbade med sådant. Där heter i alla fall en artikel med nr: 43-763-28 "Polarisationsnyckel". Alltså ett ännu krångligare ord, men gångbart på den tiden. Dessvärre återfinner jag inte artikeln i ELFA:s webbkatalog. Och hette det i kortform "nyckling" vid den tiden, så tycker jag det kan heta så i dag också. Även om produkten i sig har försvunnit. (Vilket jag inte tror). ;)

Jo, jag misstror dig inte alls... även jag har ett svagt minne av att ha stött på ordet i något sammanhang jag har glömt. För mig är det nämligen närmare 30 år sedan jag jobbade med "sådant". ELFA-katalogerna är ett minne blott, sedan länge! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...