Gå till innehåll

En viktig nödvändig drivrutin för CD - DVD enhet saknas.


essa

Recommended Posts

Antagligen så hittas inte din cd/dvd i bios från början, utan den behöver en drivrutin från operativsystemet.

Prova att konfigurera i bios, alternativt byta plats på moderkortet för att se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

När jag skulle installera Windows 7 så kommer efter att man trycker på installera nu att en viktig nödvändig drivrutin för CD - DVD enhet saknas.Vad kan det vara för fel?

Tack,

Ja, det är samma problem jag har i en annan tråd, kommer ej heller vidare.

Tydligen måste man uppgradera drivrutiner till dvd-spelaren i bios-läge, hur man nu gör det?, eller som min nuvarande

ide är köra en xcopy av filerna på win7-skivan till en annan partition och köra setup.exe därifrån...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite konstigt... har aldrig varit med om att installationsprogrammet vill ha drivare till CD/DVD, men möjligheten finns ju alltid att lägga begärda drivare på ett USB-minne, CD eller diskett... och att i så fall peka på dom i installationsprocessen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som du beskriver felet förekom på ett tidigt stadium, vid bygge v6801...

Det du kan göra är att installera en virtuell dvd, med t.ex UltraIso, Nero eller liknande och kopiera till annan partition istället för xcopy.

Med xcopy krävs det fler växlar för att du ska packa upp samtliga filer...

Men, till den viktigaste punkten av de alla här.

När du kopierat alla filerna, gå till katalogen "sources" och kör setup.exe där ifrån, då struntar setupen i dvd-spelaren.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spellar inger roll om det är sata eller ide Win7 och Vista ha alla drivrutiner, jag skulle satsa på hårdvara problem eller felaktig cd rom drive

ps

e-compressed -> du har rätt att det låter lite konstigt...

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var fel på skivan

Tack i alla fall,

Kul att du lyckades, jag kommer ej vidare.

Jag har bränt skivan 2 gånger på 2 olika pc med samma resultat, drivrutin saknas.

Igår försökte jag starta i recovery mode med vista-skivan, kom åt dos-prompten i x:, ändrade till f:, startade xcopy /e från dvd till c:, fick allvarligt skrivfel på c: och xcopy avbröts.

Windows 7 hinner väl få allmän premiär 29 Oktober innan jag kommer i mål om jag ens gör det.....

:(

Redigerad av jorgeng
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du lyckades, jag kommer ej vidare.

Jag har bränt skivan 2 gånger på 2 olika pc med samma resultat, drivrutin saknas.

Igår försökte jag starta i recovery mode med vista-skivan, kom åt dos-prompten i x:, ändrade till f:, startade xcopy /e från dvd till c:, fick allvarligt skrivfel på c: och xcopy avbröts.

Windows 7 hinner väl få allmän premiär 29 Oktober innan jag kommer i mål om jag ens gör det.....

:(

Hej

test att köra installation med minimum hårdvara, lämna bara en minne modul (testa växla mellan moduler) och lämna bara nödvändig hårdvara

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade det här:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gör enl följande...

Skapa en katalog, t.ex C:\W7

Öppna ett kommandfönster och navigera till din dvdspelare.

Skriv:

xcopy /E /T *.* c:\W7

och sedan:

xcopy /E /H *.* c:\W7

navigera till C:\W7

skriv:

ATTRIB -R C:W7\*.* /S

Klart

Kör setup.exe från C:\W7\sources

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad hände? Allt gick bra i början, när jag skrev copy e h

så kopierades några filer, efter setup.win händer inget mer, dvd-läsaren och cd-läsaren blinkar till i olika

intervall, efter 45 minuter gav jag upp, stängde av datorn.

Jag är nästan i mål, kan jag få dvd-läsaren att läsa de sista filerna borde jag kunna köra setup.exe.

Jag formaterade C; först, körde xcopy från dvd-läsaren till C:

Någon som vet hur lång tid det tar att köra xcopy på dvd-innehållet till c: ?

:mellow:

Redigerad av jorgeng
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där är bara att kopiera alla filer from DVD till HD, markera allt och kopiera om det går inte gör det på en annan dator det ska tar 10 min

Du har problem med IO kommunikation på din PC ,hårdvara fel som gör du kan inte kopiera. En annan lösning kan vara att firmware i DVDROM eller BIOS på moderkortet inte funkar med Windows 7 (Updatera !!)

Kolla länken:

http://www.sevenforums.com/installation-setup/9607-windows-7-rc-cannot-find-cd-dvd-device-driver.html

http://www.sevenforums.com/installation-setup/8587-7-rc-64bit-cd-dvd-device-driver-missing.html

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där är bara att kopiera alla filer from DVD till HD, markera allt och kopiera om det går inte gör det på en annan dator det ska tar 10 min

Du har problem med IO kommunikation på din PC ,hårdvara fel som gör du kan inte kopiera. En annan lösning kan vara att firmware i DVDROM eller BIOS på moderkortet inte funkar med Windows 7 (Updatera !!)

Kolla länken:

http://www.sevenforums.com/installation-setup/9607-windows-7-rc-cannot-find-cd-dvd-device-driver.html

http://www.sevenforums.com/installation-setup/8587-7-rc-64bit-cd-dvd-device-driver-missing.html

Ok, det verkar som dvd:n är gammal. Datorn är från 2001, fujitsu siemens 1,7 ghz pentium.

Då kommer nästa spännande moment som jag aldrig gjort, nämligen flash:a dvd-spelaren med ny firmware eller uppdatera bios som jag heller aldrig gjort.

Läget just nu är att jag mha vista recovery-skivan startat upp i X: som är någon sorts vista installationspartition. C: är formaterad. Bootmanager är

borta, har testat att skapa ny, fungerar ej då C: är formaterad, vista är borta.

Jag har startat dos-prompten i recovery-läget och skrivit in ovanstående xcopy kommando.

När jag är här kan jag nog byta den fysiska dvd-skivan till en med rutiner för att uppdatera dvd firmware.

Kan man uppdatera dvd-firmware i dos-läge?

För att få reda på vad dvd-läsaren heter kommer jag starta upp i bios-läget och googla på firmware uppdatering för dvd-spelaren som ej är

inspelningsbar, kan bara läsa dvd-skivor.

Vi får se hur det här går.

Någon som uppdaterat firmware för dvd-spelare och har något tips för snabb lösning?

:blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på Club CDfreaks

Efter din dvd-spelare. Där finns antagligen länkar till de senaste firmware och anvisningar om hur man gör.

Jag bootade, kollade i bios och då stod det samsung dvd-rom sd-61.

När jag googlade fick jag träff här:

http://www.softwaredriverdownload.com/samsung_dvdrom_sd-616e_firmware.html

Det verkar finnas både e, f, t-drivers så frågan är vilken man ska ta?

:mellow:

post-268-1256152626,19_thumb.jpg

Redigerad av jorgeng
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:mellow:

Något jag reagerar över är datum och tid i ditt BIOS... om det kan relateras till ditt problem eller inte... ja, det vet jag inte.

Har du precis nollställt ditt BIOS innan du tog bilden?

Mange

Nej, det har varit så sedan jag köpte datorn 2001, har aldrig uppdaterat bios.

Vet ej hur man gör, tyvärr.

:mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... för Er som är mer "inbitna" på det här med BIOS inverkan på hårdvara... borde inte klockan gå i takt med att tiden går från det att datorn är startad första gången? Då borde den åtminstånde stå på 2008? Är jag ute och reser?

Ett möjligt scenario är ju att batteriet på moderkortet börjar strula. Kan detta på något sätt påverka problemet?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...