Gå till innehåll

Hjälp att hitta en ny bärbar dator


T@wo

Recommended Posts

Funderar på att köpa en bärbar dator men har inte lyckats hitta någon bra som ligger inom prisramarna och som dessutom passar mina önskemål.

Det jag letar efter är en bärbar dator med minst 3GB internminne om den använder Windows XP 32 bit och minst 4GB internminne om den använder Windows Vista 32/64 bit. Ska även vara en Intel Core Duo processor med minst 2GHz eller bättre. Helst en hårddisk över 100GB. Grafikminne skulle vara bra om det fanns över 512MB. Priset bör inte överstiga 7000 kronor men finns det någonting du kan rekommendera så kom med förslag.

Vet inte om mina "Krav" är rimliga för priset jag har satt men hoppas på det bästa. (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få det du vill ha, är säkraste tipset att du knallar in hos någon återförsäljare och ställer krav...! ;)

Frikostigt med RAM (4GB eller mer), och 64-bitars Windows 7 är i mina ögon minimikravet i dag! B)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget konkret förslag men skulle vilja tipsa dig om prisjakts funktion att sortera ut priser efter dina krav:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353

(klicka på knappen flera sökkriterium, ange dina krav och låt prisjakt hitta några alternativ till dig :)

Har suttit på Prisjakt och sökt en hel del faktiskt men har inte fått fram någonting som jag "gillar". Kanske ska söka lite till. En dator för 11000 kronor nu kanske sjunker en hel del efter jul...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få det du vill ha, är säkraste tipset att du knallar in hos någon återförsäljare och ställer krav...! ;)

Frikostigt med RAM (4GB eller mer), och 64-bitars Windows 7 är i mina ögon minimikravet i dag! B)

Angående Windows 7, min mamma har en dator med Windows Vista 32 bitar och den är riktigt seg. Visst den är inte särskilt bra men en dator ska gå att använda utan att den tar flera minuter på sig att starta och ladda program. Är det så för att det är Windows Vista eller är det bara jag som har såna tankar om Windows Vista och halvsnabba datorer? Och kommer Windows 7 att vara lika resurskrävande som Windows Vista? För skulle inte vara helt fel med en bärbar dator med Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Windows 7, min mamma har en dator med Windows Vista 32 bitar och den är riktigt seg. Visst den är inte särskilt bra men en dator ska gå att använda utan att den tar flera minuter på sig att starta och ladda program. Är det så för att det är Windows Vista eller är det bara jag som har såna tankar om Windows Vista och halvsnabba datorer? Och kommer Windows 7 att vara lika resurskrävande som Windows Vista? För skulle inte vara helt fel med en bärbar dator med Windows 7.

Windows 7 är vad Vista borde varit, men aldrig blev...! Hårdvarukraven är ungefär dom samma, men Vista tömmer resurserna där W7 utnyttjar dom, skulle man kunna säga. Det går visserligen att trimma Vista till något som börjar likna "snabb"... men det är ju inte något som "Svensson" skall behöva syssla med... så som sagt... kräv Windows 7, även om du får vänta någon månad på "full" leverans. Du får isf Vista med dig hem, och kan uppgradera till W7 den siste i denna månad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 är vad Vista borde varit, men aldrig blev...! Hårdvarukraven är ungefär dom samma, men Vista tömmer resurserna där W7 utnyttjar dom, skulle man kunna säga. Det går visserligen att trimma Vista till något som börjar likna "snabb"... men det är ju inte något som "Svensson" skall behöva syssla med... så som sagt... kräv Windows 7, även om du får vänta någon månad på "full" leverans. Du får isf Vista med dig hem, och kan uppgradera till W7 den siste i denna månad!

Ok, har ändå inte tänkt köpa förens efter jul då priserna sjunkit. Finns det något exakt släppdatum för Windows 7 då jag funderar på att byta till Windows 7 Ultimate 64 bit på min stationära från Windows Vista Ultimate 64 bit. Och finns det några priser utannonserade på operativsystemen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt... den siste i denna månad! Priserna hittar du som vanligt i webshoparna. Webhallen och Dustin ger bra riktlinjer!

Ok man tackar för svaret. Kollade in Webhallen och hittade dessa två:

Windows 7 Ultimate (Retail):

http://www.webhallen.com/prod.php?id=101730

Windows 7 Ultimate 64 bit (OEM):

http://www.webhallen.com/prod.php?id=102685

Är skillnaden på dom att ena är 32 bit och den andra 64 bit? Och ska man välja "Retail" eller "OEM"?

Redigerad av T@wo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, både 32- och 64-bitars ingår i leveransen. Skillnaden är att OEM gäller endast för den hårdvarukonfiguration du väljer att aktivera operativet på... byter du dator/moderkort, så måste du också köpa nytt OS. Retail är retail... d.v.s du äger operativet och kan installera det på hur många och vilka maskiner du vill... dock bara en åt gången!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla den här ASUS ASN-K50IN-SX003C

Asus K50IN Intel T4200 nVidia G102M 512MB ddr2 4GB320GB hdd 802.11bgn webcam VHP

Specifications

Processor & Cache Memory

Intel Pentium Dual Core Processor T4200 : 2.0 GHz FSB 800MHz, 1M L2 Cache

Operating System Genuine Windows Vista Home Premium,

Genuine Windows Vista Home Basic,

Chipset NVIDIA MCP75L

Main Memory DDR2 800 MHz SDRAM, 2 x SODIMM socket for expansion up to 4GB SDRAM

*Due to the 32-bit operation system's limitation, only 3GB will show up with a 4GB memory. The 64-bit operating system will not have this issue. For more information, please check Microsoft's support

site: http://support.microsoft.com/kb/946003

Display 15.6" HD (1366x768) LED backlight,Color-Shine (Glare-type),Asus Splendid Video Intelligent Technology

Video Graphics & Memory NVIDIA GeForce G102M, with 512MB VRAM

Hard Drive

Up to 320GB, 5400rpm

Borde kosta ca 6500:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, både 32- och 64-bitars ingår i leveransen. Skillnaden är att OEM gäller endast för den hårdvarukonfiguration du väljer att aktivera operativet på... byter du dator/moderkort, så måste du också köpa nytt OS. Retail är retail... d.v.s du äger operativet och kan installera det på hur många och vilka maskiner du vill... dock bara en åt gången!

Ok, då förstår jag. Har en "OEM" nu också för mitt Windows Vista Ultimate 64 bit. Men om jag till exempel skulle behöva installera om datorn och installera operativsystemet på nytt skulle det gå då eller fungerar det bara att installera operativsystemet en gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla den här ASUS ASN-K50IN-SX003C

Asus K50IN Intel T4200 nVidia G102M 512MB ddr2 4GB320GB hdd 802.11bgn webcam VHP

Specifications

Processor & Cache Memory

Intel Pentium Dual Core Processor T4200 : 2.0 GHz FSB 800MHz, 1M L2 Cache

Operating System Genuine Windows Vista Home Premium,

Genuine Windows Vista Home Basic,

Chipset NVIDIA MCP75L

Main Memory DDR2 800 MHz SDRAM, 2 x SODIMM socket for expansion up to 4GB SDRAM

*Due to the 32-bit operation system's limitation, only 3GB will show up with a 4GB memory. The 64-bit operating system will not have this issue. For more information, please check Microsoft's support

site: http://support.microsoft.com/kb/946003

Display 15.6" HD (1366x768) LED backlight,Color-Shine (Glare-type),Asus Splendid Video Intelligent Technology

Video Graphics & Memory NVIDIA GeForce G102M, with 512MB VRAM

Hard Drive

Up to 320GB, 5400rpm

Borde kosta ca 6500:-

Tacka för tipset. Har inget emot fler. (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då förstår jag. Har en "OEM" nu också för mitt Windows Vista Ultimate 64 bit. Men om jag till exempel skulle behöva installera om datorn och installera operativsystemet på nytt skulle det gå då eller fungerar det bara att installera operativsystemet en gång?

Installera om på samma maskin går bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera om på samma maskin går bra!

Ok, jag tackar för alla dina svar och har endast en kvar (tror jag).

Om jag nu köper Windows 7 kommer jag få installera om alla program, spel och drivrutiner med mera? Kommer jag behöva spara bilder och diverse annat på en extern hårddisk?

Redigerad av T@wo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör XP, blir det så... Vista kan uppgraderas, men jag måste rekommendera en "clean install". Stor risk för problem efter en uppgradering.

Ok, du ska ha stora tack för all information och blir väll så att jag köper Windows 7 Ultimate till den stationära datorn och köper en bärbar med Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...