Gå till innehåll

Blir datorn snabbare om jag installerar Windows 7 och sätter i den mer minne?


essa

Recommended Posts

Hej,

Jag undrar om datorn kommer att bli snabbare om jag installerar Windows 7 och sätter i den mer minne?Den har varit på reparation och de byte ut hårddisken eftersom uppstarten tog lång tid cirka 4 minuter nu ska jag kolla efter att jag uppdaterar windows hur lång tid tar uppstarten.Det gäller den här datorn:

HP Pavilion dv7-2040eo (NP816EA)

Processortyp

AMD Turion™ X2 Dual-Core Mobile-processor RM-75

• 2,2 GHz, 1 MB cacheminne (L3)

Installerat operativsystem

Äkta Windows Vista® Home Premium med Service Pack 1 (64-bitars)

Standardminne

4096 MB

Minneslayout

(2 x 2048 MB)

Maximalt minne

Stöder upp till 8 GB DDR2-minne

Tack,

Redigerad av essa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag undrar om datorn kommer att bli snabbare om jag installerar Windows 7 och sätter i den mer minne?Den har varit på reparation och de byte ut hårddisken eftersom uppstarten tog lång tid cirka 4 minuter nu ska jag kolla efter att jag uppdaterar windows hur lång tid tar uppstarten.Det gäller den här datorn:

HP Pavilion dv7-2040eo (NP816EA)

Processortyp

AMD Turion X2 Dual-Core Mobile-processor RM-75

2,2 GHz, 1 MB cacheminne (L3)

Installerat operativsystem

Äkta Windows Vista® Home Premium med Service Pack 1 (64-bitars)

Standardminne

4096 MB

Minneslayout

(2 x 2048 MB)

Maximalt minne

Stöder upp till 8 GB DDR2-minne

Tack,

Har bara erfarenhet av min egen minnesuppgradering, då gällande Vista Home Premium, 32bit, på min HP Pavillion sc6412.

Gick från 2 till 4 Gb,DDR2-minne, och nog kan jag märka skillnad, i vissa applikationer. Bildhantering, först o främst.

Uppstartshastighet handlar ju oftast om hur många program du laddar vid start.

Om jag inte har helt fel, så kan Windows 7, 64bit, adressera upp till 4Gb RAM, så varför inte!!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win7 i sig självt är mer optimerat än Vista och mer minne ökar prestandan ja och med Win 7 kan du använda långt mer minne än 4gb tror tex att Premium versionen har stöd för 16gb och det är mer än man lär behöva på en bra tid framöver

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator borde starta upp på mindre än 1 minut oavsett Vista eller Windows 7.

Min laptop med Vista Buisness startar på 50 sekunder, skrivbordet och gränssnittet igång.

En dator 2001 med XP Pro och likaså en från 2005 med XP Pro, bägge startar på minuten.

Alla datorer innehåller många tunga program mm för sin datortyp.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte har helt fel, så kan Windows 7, 64bit, adressera upp till 4Gb RAM, så varför inte!!

det var lite fel, om bara moderkortet klarar det så kan du trycka in 192 GB minne i burken..

rätta mig om jag har fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator borde starta upp på mindre än 1 minut oavsett Vista eller Windows 7.

Min laptop med Vista Buisness startar på 50 sekunder, skrivbordet och gränssnittet igång.

En dator 2001 med XP Pro och likaså en från 2005 med XP Pro, bägge startar på minuten.

Alla datorer innehåller många tunga program mm för sin datortyp.

Problemet är att den inte startar upp så snabbt som du skrev.Vet inte vad vi ska göra för att lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att uppstarten tar fortfarande lång tid .En stationär som vi har med de här specifikationer CPU typ DualCore AMD Athlon 64 X2, 2000 MHz (10 x 200) 3800+ Systemminne 2048 MB (PC3200 DDR SDRAM) startar mycket snabbare än den.Kan det bero på på den här processortyp som finns i den att den är inte så bra?

Redigerad av essa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är svaret från HP supporten,

Hej

Det är segt pga Vista antar jag, så det är inget fel på maskinvaran. Så det finns inget vi kan göra, du kan testa Windows 7 när det kommit ut (22 okt).

Vad tycker ni om deras svar?Stämmer detta att det är Vista som gör datorn seg?Våra kompisar köpte också HP bärbar dator för cirka 2 år sen och den startar upp snabbare än vår som vi köpte i maj i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God eftermiddag!

Har läst på något ställe i Forumet om att köra X-antal processorer för bättre prestanda, men minns ej vart. Detta om datorn har flera kärnor, då kan man i MsConfig/Systemstart/Avancerat gå in och göra ändring i antal kärnor som skall användas.

Det blev på min dator bättre prestanda i.af.

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God eftermiddag!

Har läst på något ställe i Forumet om att köra X-antal processorer för bättre prestanda, men minns ej vart. Detta om datorn har flera kärnor, då kan man i MsConfig/Systemstart/Avancerat gå in och göra ändring i antal kärnor som skall användas.

Det blev på min dator bättre prestanda i.af.

Mvh// Sunshine

Jo det kommer även jag själv ihåg, har för mig att Stenis hade skrivit & tippsat om saken.

Kommer också ihåg en tråd som hade anknytning till just detta och som påvisade att där egentligen inte fanns något & vinna på att gå tillväga så..men jag är inte helt klar över vad som gäller & minns inte exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror ni det officiella release datumet 22/10 håller på win 7 då?

Helt säkert. Dessutom har Dustin och Microsoft releaseparty (fast de kallar det inte så) på Tekniska Museet fredagen den 23 oktober. I Stockholm alltså. Jag skall försöka gå dit (är i Stockholm den helgen) och bara supa in alla visdomsord de kommer att strö omkring sig och veta, att min förhandsbeställning är på väg just då. Och så kan man äntligen beställa uppgraderingen till den nyinköpta bärbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...