Gå till innehåll

Laserlinsrengöring!


Recommended Posts

God förmiddag!

Jag hittade laserlinsrengöringsskivan i mitt bråte av skräp! Kört den i min dator för att hålla optiken optimalt ren från damm och få läsaren att fungera som den skall.

Undrar, hur många använder laserlinsrengöringsskiva kontinuerligt för att hålla linsen fri från skräp/damm?

Visst kan det väl hända att, vid bränning av en CD misslyckas om läshuvudet inte är riktigt rent? Det rekommenderas att köra rengöring av laserlinsen var 8-10:e timme, för att det skall fungera tillfredsställande.

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt så verkar det var något som nästan dött ut, tycker jag... Men med din tråd så "vaknade" man till lite och i skrivande stund så sitter rengöringsskivan i hemmabion och snurrar. Datorns cd/dvd brännare står på tur...

Nu undrar man nästan hur vanligt det är att folk byter ut sina cd/dvd-brännare när det kanske bara behövdes en linsrengörning.

Tack för "the wakeup call"!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt så verkar det var något som nästan dött ut, tycker jag... Men med din tråd så "vaknade" man till lite och i skrivande stund så sitter rengöringsskivan i hemmabion och snurrar. Datorns cd/dvd brännare står på tur...

Nu undrar man nästan hur vanligt det är att folk byter ut sina cd/dvd-brännare när det kanske bara behövdes en linsrengörning.

Tack för "the wakeup call"!

Mange

PS: Blev det någon skillnad i kvalité efter rengjord laserlins?

DS:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... kan härmed meddela följande:

Vi kasserade en DVD-spelare för ett tag sen, som har använts av dottern. I sommras gav den ifrån sig felmeddelanden på var och varannan skiva att dessa inte kunde läsas. Prylgalen som jag är så såg jag min chans... dottern tog över vår och jag köpte mig en ny.

Nu tog jag fram hennes gamla DVD-spelare (av tveksamt billighetsmärke) och körde linsrengöringen i den. Och se på tusan... den funkar alldeles utmärkt!

Så detta ÄR verkligen ett bra tips... så damma av era gamla rengöringskit om ni har dem liggande. Annars kan det vara väl investerade slantar att införskaffa ett...

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... kan härmed meddela följande:

Vi kasserade en DVD-spelare för ett tag sen, som har använts av dottern. I sommras gav den ifrån sig felmeddelanden på var och varannan skiva att dessa inte kunde läsas. Prylgalen som jag är så såg jag min chans... dottern tog över vår och jag köpte mig en ny.

Nu tog jag fram hennes gamla DVD-spelare (av tveksamt billighetsmärke) och körde linsrengöringen i den. Och se på tusan... den funkar alldeles utmärkt!

Så detta ÄR verkligen ett bra tips... så damma av era gamla rengöringskit om ni har dem liggande. Annars kan det vara väl investerade slantar att införskaffa ett...

Magnus

Se där, allt är inte förgäves! Hoppas flera upptäcker samma sak som Du gjort. Det blev då en innertia för inlägget i.af.

Det tackar man för och bugar djupt.

MVH// Sunshine ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

God förmiddag!

Jag hittade laserlinsrengöringsskivan i mitt bråte av skräp! Kört den i min dator för att hålla optiken optimalt ren från damm och få läsaren att fungera som den skall.

Undrar, hur många använder laserlinsrengöringsskiva kontinuerligt för att hålla linsen fri från skräp/damm?

Visst kan det väl hända att, vid bränning av en CD misslyckas om läshuvudet inte är riktigt rent? Det rekommenderas att köra rengöring av laserlinsen var 8-10:e timme, för att det skall fungera tillfredsställande.

Mvh// Sunshine

Länka gäran till skivor/paket man kan köpa etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länka gäran till skivor/paket man kan köpa etc...

gissar på att det finns sådana med vitt skild kvalitet oxå så man bör inte köpa något billigt skräp ( har själv gjort det med förödande konsekvenser) men helt klart ett bra sätt att förlänga livslängden på ex en DVD (både stationär & den i datorn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...