Gå till innehåll

Windows kommer inte igång vid starta datorn i normalläge


Selma

Recommended Posts

Min son skulle flytta sin dator och stängde av strömmen med knappen bakpå datorn. När vi sedan satte igång datorn igen kom bilden med starta datorn i normalläge upp och vilket alternativ vi än väljer: normalläge, återställ till senste fungerande tidpunkt, säkert läge etc... så kommer samma bildskärm upp igen, Vad kan man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har Ni provat att vid uppstart trycka F8 (när det piper till i den interna högtalaren) och välja felsäkert läge? Kommer man in där, så är det bara att stänga/starta om på nytt så skall det fixa sig!

Det var bara vad jag kan föreslå för tillfället.

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har Ni provat att vid uppstart trycka F8 (när det piper till i den interna högtalaren) och välja felsäkert läge? Kommer man in där, så är det bara att stänga/starta om på nytt så skall det fixa sig!

Det var bara vad jag kan föreslå för tillfället.

Mvh// Sunshine

Hej och tack,

Men jag har testat det och kommer ändå tillbaka till samma svarta skärm med text om start i normalläge etc...

Spelar tydligen ingen roll vad jag gör. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack,

Men jag har testat det och kommer ändå tillbaka till samma svarta skärm med text om start i normalläge etc...

Spelar tydligen ingen roll vad jag gör. :(

OK! Om det stå att välja startläge, starta då me normal start, se om detta inte fungerar!

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget val om senaste fungerande configuration ?

Detta brukar finnas med när man stängt av med strömbrytaren.

Välj i så fall detta i felsäkert läge. Normalläge, betyder att man kommer till samma, där felet är.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget val om senaste fungerande configuration ?

Detta brukar finnas med när man stängt av med strömbrytaren.

Välj i så fall detta i felsäkert läge. Normalläge, betyder att man kommer till samma, där felet är.

Hej igen!

Ta bort strömtillförseln till datorn och tryck sedan på powerkappen tills allt är tömt från konningar osv.....

Vänta i 5 minuter och starta om på nytt, hjälper inte detta så då är jag också bet.

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ta bort strömtillförseln till datorn och tryck sedan på powerkappen tills allt är tömt från konningar osv.....

Vänta i 5 minuter och starta om på nytt, hjälper inte detta så då är jag också bet.

Mvh// Sunshine

Jo, det finns val om senaste fungerande, har testat det med utan resultat. Testar med att dra ur strömmen. Ska jag trycka på knappen med strömmen av...? Jag är helt novis på datorrer så frågan kanske är korkad men....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fel, starta på windowsskivan vid första stoppbilden välj R för att reparera tryck INTE retur för att installera. Du kommer då ut i konsollfönstret. Först frågar den om tangentbordsalyout och räknar ner 3 2 1 bara vänta. Om den frågar vilken windows du vill logga in på ex. 1 c:\windows tryck 1 enter. Om "fel" systemfil har kraschat står det bara c:\ . I båda fallen skall du sedan skriva CHKDSK C: /p tryck enter, nu körs en checkdisk tar mellan 2 - 10 minuter beroende på vad som hänt. När det sedan står c:\ igen skriver du exit och datorn startar om, i de flesta fall fungerar nu datorn helt ok igen.

Redigerad av ITTOJO
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...