Gå till innehåll

Drivrutiner till moderkort vid Win7 insallation


tomorrow

Recommended Posts

Har tänkt att i samband med övergång till Windows 7

skaffa en ny hårddisk till min dotters dator, en HP DV9813.EO

och installera Win 7 på den, dels för att hon vill ha det senaste

dels för att slippa alla program som HP skickar med.

Min fråga blir: Måste jag installera drivrutiner

till moderkortet i samband med windows installationen?

Om så är fallet, var får jag tag på dessa drivrutiner.

Några skivor följde naturligtvis inte med datorn.

Jag har brännt recovery skivor(Vista) som första steg efter

uppackning för c:a ett år sedan.

Som vanlig, mycket tacksam för hjälp av alla ni kunniga på

detta forum.

/tomorrow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar: Ja du måste skaffa drivrutiner till ditt moderkort... eller rättare sagt chpiset drivrutiner. Dessa får du hos tillverkaren dvs Amd eller Intel.

Antagligen så kommer du att få svaret... skaffa dem hos din datortillverkare, men du kan prova verktyget som kollar vilket chipset du har, från respektive tillverkare.

Har du integrerat grafikkort och nätverkskort etc, bör du ladda hem dessa också. Du bör kunna hämta från datortillverkaren, dvs hp.

Hittar du inte till W7, ta Vista drivrutiner.

Om du tänker använda x64, ta drivrutiner för x64 till moderkortet, hittar du inga hos tillverkaren, använd inte x64...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt att i samband med övergång till Windows 7

skaffa en ny hårddisk till min dotters dator, en HP DV9813.EO

och installera Win 7 på den, dels för att hon vill ha det senaste

dels för att slippa alla program som HP skickar med.

Min fråga blir: Måste jag installera drivrutiner

till moderkortet i samband med windows installationen?

Om så är fallet, var får jag tag på dessa drivrutiner.

Några skivor följde naturligtvis inte med datorn.

Jag har brännt recovery skivor(Vista) som första steg efter

uppackning för c:a ett år sedan.

Som vanlig, mycket tacksam för hjälp av alla ni kunniga på

detta forum.

/tomorrow

Hej!

Det är nästan 100% att dessa laddas ner automatiskt från update , men först när grafik och annat är installerat.

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar: Ja du måste skaffa drivrutiner till ditt moderkort... eller rättare sagt chpiset drivrutiner. Dessa får du hos tillverkaren dvs Amd eller Intel.

Antagligen så kommer du att få svaret... skaffa dem hos din datortillverkare, men du kan prova verktyget som kollar vilket chipset du har, från respektive tillverkare.

Har du integrerat grafikkort och nätverkskort etc, bör du ladda hem dessa också. Du bör kunna hämta från datortillverkaren, dvs hp.

Hittar du inte till W7, ta Vista drivrutiner.

Om du tänker använda x64, ta drivrutiner för x64 till moderkortet, hittar du inga hos tillverkaren, använd inte x64...

Hej du bör inte använda dig av Vista drivrutiner de är inte skrivna for Windows 7 Kernel som är inte samma .

Vist Vista drivrutiner kan funka men inte riktig som de ska

De flest tillvärkare har redan släppt drivrutiner till Windows 7

Kan ni sluta vilse leda alla !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ha! Nu vet jag inte riktigt vad jag sk göra.

Den ena säger si och den andra säger så.

Har tittat på HP:s sida och där finns inga drivrutiner till den aktuella datorn.

Bytet av os på min dotters dator får inte gå snett för då ligger jag illa till :)

Vad gör jag, väntar på att HP ska komma med drivrutiner eller försöka med Vistas rutiner?

/ tomorrow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har då inte behövt installera några moderkort drivers till moderkort när jag installerat WIN 7 RC. Kankse kommit genom updaten men men som sagt inga problem alls

Fråga, måste jag också till min dator, ladda ner någon form av drivrutiner ??

Funderar bara, osäker på det mesta.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga, måste jag också till min dator, ladda ner någon form av drivrutiner ??

Funderar bara, osäker på det mesta.

LB

Allt hårdvara ska ha bra drivrutiner, Windows har "generic" drivrutiner inbyggda (men inte alla) och därför bör du ladda när dem from producent av din hårdvara som ATI, INTEL, REALTEK osv

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga, måste jag också till min dator, ladda ner någon form av drivrutiner ??

Funderar bara, osäker på det mesta.

LB

Det kommer dröja ett tag innan diverse tillverkare släpper separata drivrutiner till sina moderkortskomponenter. Strunta i vad Adrian_se skriver... se bara till att ha tillgång till de Vista-drivrutiner som finns till ERT moderkort om i fall att det saknas något vid installationen.

Vi som har betatestat Windows 7 i snart ett år VET att det kommer fungera utmärkt med Vistadrivisar tills det släpps drivrutiner som är skrivna specifikt till Windows 7. Efterhand som det kommer nya drivrutiner så kan man uppdatera dessa, alternativt kommer dom via Windows Update.

PUNKT SLUT!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer dröja ett tag innan diverse tillverkare släpper separata drivrutiner till sina moderkortskomponenter. Strunta i vad Adrian_se skriver... se bara till att ha tillgång till de Vista-drivrutiner som finns till ERT moderkort om i fall att det saknas något vid installationen.

Vi som har betatestat Windows 7 i snart ett år VET att det kommer fungera utmärkt med Vistadrivisar till det släpps drivrutiner som är skrivna specifikt till Windows 7.

Mange

Ja nu bötjar det verka bökigt, får nog skippa Windows 7 och köra med Vista istället.

Japp.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Manne, så du menar att det som sitter i min burk kommer att funka.

LB

Det gör jag verkligen... och stöter du på problem, vilket inte händer ofta, så finns forumet här för dig!

Jag har installerat Windows 7 på datorer i snart ett år och testat. INGEN dator av dessa har varit helt utan hjälp... även datorer som jag inte förväntat, har fungerat med hjälp och tålamod. Dina förutsättningar är hur goda som helst för att fungera klanderfritt. Jag har följt dina frågor på forumet och jag ser ärligt inga hinder till att du kommer få din dator att flyta bra med Windows 7. Detta baserat på egen erferanhet...

Snacket med signerade drivrutiner för Windows 7 är lite överreklamerat i detta tidiga skede. Det ligger mycket sanning i det som skrivs, men det faktum att Windows 7 testats publikt under ett år UTAN specifika (publika) drivrutiner... ja det säger mycket. Det tar ALLTID lite tid innan hårdvarutillverkarna anpassar sina drivrutiner till ett nytt operativsysytem och inte ens när det har en officiell release är det färdigt...Visst... de fundamentala komponenterna fungerar men innan det kommit till varenda chipset, ljudkort, nätverkskort osv osv. Vista är ett perfekt exempel, det fattas än idag drivrutiner som är kladerfria till Vista. Men att ett operativsystem, som Windows 7, är så "färdigt" från dag 1 är ganska ovanligt... Redan i ett tidigt betastadium funkade Windows 7 väldigt bra.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör jag verkligen... och stöter du på problem, vilket inte händer ofta, så finns forumet här för dig!

Jag har installerat Windows 7 på datorer i snart ett år och testat. INGEN dator av dessa har varit helt utan hjälp... även datorer som jag inte förväntat, har fungerat med hjälp och tålamod. Dina förutsättningar är hur goda som helst för att fungera klanderfritt. Jag har följt dina frågor på forumet och jag ser ärligt inga hinder till att du kommer få din dator att flyta bra med Windows 7. Detta baserat på egen erferanhet...

Snacket med signerade drivrutiner för Windows 7 är lite överreklamerat i detta tidiga skede. Det ligger mycket sanning i det som skrivs, men det faktum att Windows 7 testats publikt under ett år UTAN specifika (publika) drivrutiner... ja det säger mycket. Det tar ALLTID lite tid innan hårdvarutillverkarna anpassar sina drivrutiner till ett nytt operativsysytem och inte ens när det har en officiell release är det färdigt...Visst... de fundamentala komponenterna fungerar men innan det kommit till varenda chipset, ljudkort, nätverkskort osv osv. Vista är ett perfekt exempel, det fattas än idag drivrutiner som är kladerfria till Vista. Men att ett operativsystem, som Windows 7, är så "färdigt" från dag 1 är ganska ovanligt... Redan i ett tidigt betastadium funkade Windows 7 väldigt bra.

Magnus

Skall inte störa dig mera, men du som är ett proffs, kan du se vad som finns i min burk, sånt är jag dålig på ??.

Bara en fråga.

Ha en bra kväll.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall inte störa dig mera, men du som är ett proffs, kan du se vad som finns i min burk, sånt är jag dålig på ??.

Bara en fråga.

Ha en bra kväll.

LB

Inte alls, jag är långt ifrån proffs... jag ställer lika mycket frågor som dig ibland! Men jag lovar... jag har lärt mig otroligt mycket på detta forum genom åren.

Efter att kollat kring din dator på HPs hemsida så finns det t o m en Windows 7-sida med drivrutiner! Kolla här: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=4062&lc=en&dlc=sv&cc=se〈=sv&product=3889064

Här finns rubricerat för både Vista, XP och Win 7: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=3889064&lc=en&cc=se&dlc=sv〈=sv&cc=se&submit=»

Spara dessa länkarna som hjälp när det närmar sig installation!!!

Du har inte mycket att frukta... du har ju alla förutsättningar att få ett perfekt system!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls, jag är långt ifrån proffs... jag ställer lika mycket frågor som dig ibland! Men jag lovar... jag har lärt mig otroligt mycket på detta forum genom åren.

Efter att kollat kring din dator på HPs hemsida så finns det t o m en Windows 7-sida med drivrutiner! Kolla här: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=4062&lc=en&dlc=sv&cc=se〈=sv&product=3889064

Här finns rubricerat för både Vista, XP och Win 7: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=3889064&lc=en&cc=se&dlc=sv〈=sv&cc=se&submit=û

Spara dessa länkarna som hjälp när det närmar sig installation!!!

Du har inte mycket att frukta... du har ju alla förutsättningar att få ett perfekt system!

Mange

Ja just det, det var bra, en korkad fråga bara, vad skulle det kunna vara som egentligen inte funkar om man läggerin 7 an ??

Nu skall jag ta en lite paus med frågor, det får smälta in nu först.

Ha en bra kväll.

LB

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag inte hittar är specifika drivrutiner till den inbyggda webbkameran... kan mycket väl vara att Windows 7 hittar den under installationen, eftersom det finns ett så brett utbud av drivrutiner för din dator till W7 för övrigt.

Jag önskar dig detsamma!

Magnus

Den andvänder jag ändå inte.

Go Natt

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...