Gå till innehåll

Diskrensning


Lasse B

Recommended Posts

Det är ingen fara att använda... Klickar du på den knappen så startar diskrensning om igen med samma flikar som i Vista, dvs du kan ta bort återställningspunkter osv.

Har du ett system som funkar perfekt så kan du lugnt ta bort dessa punkter.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen fara att använda... Klickar du på den knappen så startar diskrensning om igen med samma flikar som i Vista, dvs du kan ta bort återställningspunkter osv.

Har du ett system som funkar perfekt så kan du lugnt ta bort dessa punkter.

Mange

Får jag bara fråga igern, det skapades ju en mapp efter installationen, Windows Old, om tar tar bort den , vad händer då ?? det är ju en jävla massa tusen filer.

Vid installationen talade datorn om att den skulle skapa en sån katalog, vad händer om man tar bort den ?? Det är välan lika bra att den finnd kvar ??

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe...kolla den tråden så hittar du svaren där!

Men det är ingen fara... du kan ta bort den!

Mange

Vilken tråd, jag försökte ta bort den, det var ju ca 55,000 filer tror jag, det är välan liga bra att den är kvar.

Försökte radera mappen men den stod bara och tuggade hela tiden, finns det något annat sätt att ta bort den som går fort.

Vad är det för filer ???

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar den tråden som du startade tidigare med samma fråga... där har lämnats flera bra svar.

Den mappen kommer inte göra dig någon nytta alls. Låt det ta tid. Annars får du starta kommandotolken och ta bort den det hållet. Går nog betydligt fortare, men jag avråder dig om du känner dig osäker. Bara ta bort den som du försökt och låt det ta tid.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar den tråden som du startade tidigare med samma fråga... där har lämnats flera bra svar.

Den mappen kommer inte göra dig någon nytta alls. Låt det ta tid. Annars får du starta kommandotolken och ta bort den det hållet. Går nog betydligt fortare, men jag avråder dig om du känner dig osäker. Bara ta bort den som du försökt och låt det ta tid.

Mange

När jag prövade så kom det ju opp varningar att program kunde sluta fungera ??

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som ligger i mappen kommer så klart att sluta fungera.... men det är ju lite det som är vitsen med att ta bort skräpet...! ;)

Okej, jag blev lite orolig över 50000 filer, så verkar det ta en jäkla tid, men det är bara att vänta.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag blev lite orolig över 50000 filer, så verkar det ta en jäkla tid, men det är bara att vänta.

Jo det tar lite tid att ta bort så många filer via gränssnittet, men det är normalt.... bara okey´a eventuella frågor som windows kan tänkas slänga upp. Annars finns det möjligheter att ta bort skräpet på ett snabbt och enkelt sätt via kommandotolken, som Manneman påpekar, men det är kanske lite överkurs så här på fredagkväll..! ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju resterna av ditt gamla windows....du fick notis vid installationen att den skulle skapas. Men du fick också notis att du kunde plocka bort den... lätt att missa!

Mange

Den frågar ibland om jag skall ta bort, då får jag manuellt klicka på ok, stämmer det

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror du kan bocka i en ruta som säger typ "gör så här för alla filer"...

Mange

Såg det alldeles nyss, ni alla blir välan tokig på mig och mina frågor, eller.

Men jag känner mig nöjd med 7 an och er alla. Nu skall jag inte öåga er mera, men nu kommer sista frågan, om jag nu ominstalerar 7 an igen, är det då dom gamla filerna från 7 an som lägger sig i en mapp.

Nu frågar jag inget mer, önskar bara ett svar. Den frågade om adninistrtör,klickade på ok, sen försvann den och nu är det från början igen

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg det alldeles nyss, ni alla blir välan tokig på mig och mina frågor, eller.

Men jag känner mig nöjd med 7 an och er alla. Nu skall jag inte öåga er mera, men nu kommer sista frågan, om jag nu ominstalerar 7 an igen, är det då dom gamla filerna från 7 an som lägger sig i en mapp.

Nu frågar jag inget mer, önskar bara ett svar.

LB

Ja... om du inte väljer avancerade inställningar under installationen och formaterar disken innan installationen.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... om du inte väljer avancerade inställningar under installationen och formaterar disken innan installationen.

Mange

Jo det har jag gjort,ja ger opp nu, får inte bort den, vill ha behörighet.

Det står att jag måste ha behöriget från Trustedlnstaller ??för att kunna ta bort, åtkomst till mappen nekades, står det.

Stopp och belägg, det var windowsmappen, den andra verkar borta nu.

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj avancerade och sen ta bort/skapa ny disk vid ominstallation så slipper du windows.old.

Jag har valt avancerat, men det andra du skriver om hur gör man det.

Ta bort / Skapa ny disk vid ominstallation, var markerar man det ??

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har valt avancerat, men det andra du skriver om hur gör man det.

Ta bort / Skapa ny disk vid ominstallation, var markerar man det ??

LB

Nu har jag nog löst problematiken.

Låt mig förklara, man har pratat om omformatering, jag har inte sett något ang det.

Så här har jag gjort från början när jag instalerat: Startat datorn, satt in skivan, och sedan har jag följt indtruktionerna.

Det har då bla kommit opp att den skapar en mapp med Windows Old filer.

Flera har pratat om formatering av disken ?? men det har jag inte sett någonstans.

Nu gjode jag så här istället, hoppas att det nu var rätt.

Stängda av datorn, satt in skivan, startade datorn, varpå jag fick en fråga om jag ville starta med Cd / Dvd och det gjorde jag.

Då började den ladda windowsfiler, stod det.

Så efter en stund kom det opp, ang instalation på svenska, och sedan ser jag att det står Avancerat / Fornmatera, då markerar jag formatera, sen rullar det på.

Nu finns det ingen mapp med Windows Old filer, ver det rätt nu som jag gjorde ??

Hoppas nu att detta var det rätta.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gjode jag så här istället, hoppas att det nu var rätt.

Stängda av datorn, satt in skivan, startade datorn, varpå jag fick en fråga om jag ville starta med Cd / Dvd och det gjorde jag.

Då började den ladda windowsfiler, stod det.

Så efter en stund kom det opp, ang instalation på svenska, och sedan ser jag att det står Avancerat / Fornmatera, då markerar jag formatera, sen rullar det på.

Nu finns det ingen mapp med Windows Old filer, ver det rätt nu som jag gjorde ??

Troligen helt rätt... en s.k. "clean install"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag nog löst problematiken.

Låt mig förklara, man har pratat om omformatering, jag har inte sett något ang det.

Så här har jag gjort från början när jag instalerat: Startat datorn, satt in skivan, och sedan har jag följt indtruktionerna.

Det har då bla kommit opp att den skapar en mapp med Windows Old filer.

Flera har pratat om formatering av disken ?? men det har jag inte sett någonstans.

Nu gjode jag så här istället, hoppas att det nu var rätt.

Stängda av datorn, satt in skivan, startade datorn, varpå jag fick en fråga om jag ville starta med Cd / Dvd och det gjorde jag.

Då började den ladda windowsfiler, stod det.

Så efter en stund kom det opp, ang instalation på svenska, och sedan ser jag att det står Avancerat / Fornmatera, då markerar jag formatera, sen rullar det på.

Nu finns det ingen mapp med Windows Old filer, ver det rätt nu som jag gjorde ??

Hoppas nu att detta var det rätta.

Lasse B

Jag hoppas att detta var rätt sätt att installera, har någonett svar ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog gjort rätt. .OLD-mapparna skapas för att du ska ha chansen att rädda dokument osv.

Om du minns när du skulle välja hårddisk under installationen... du fick markera disk och klicka vidare. Det du kunde gjort då var att markera med ett klick och sedan välja formatera... SEN gå vidare med installationen.

Nu fungerar det och du har fått bort din jättestora mapp. Då är det ju hugget som stucket, eller hur!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog gjort rätt. .OLD-mapparna skapas för att du ska ha chansen att rädda dokument osv.

Om du minns när du skulle välja hårddisk under installationen... du fick markera disk och klicka vidare. Det du kunde gjort då var att markera med ett klick och sedan välja formatera... SEN gå vidare med installationen.

Nu fungerar det och du har fått bort din jättestora mapp. Då är det ju hugget som stucket, eller hur!

Mange

Ja det gjorde jag, jag gjorde en ominstalation och efter det fick jag inte den stora mappen.

Jag bara undrade vilket sätt som är riktigast.

När jag skulle uppdatera så var det 2 st som misslyckades, men prövade igen, då gick dom in.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...