Gå till innehåll

Blåskärm, Windows startar ej!


TurkeLLi

Recommended Posts

Hej!

Idag när jag surfade runt så fick jag helt plötsligt blåskärm. Efter det har jag inte kunnat starta Windows och det går inte starta Windows.

Jag har försökt start datorn med Felsäkerläge men Windows startades inte.

Jag fick denna blåskärmen (Se bilden)

post-1973-1256429025,44_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan plocka ut filen genom att boota på en boot-CD med verktyg för att läsa på hårddisken, se exempelvis http://www.ultimatebootcd.com/. Du kan sedan köra analysen på en annan dator.

Det du bör testa dock är att välja "Senast fungerande konfiguration" på menyn som dyker upp om du trycka F8 precis innan Windows börjar laddas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man använda USB-minne när man ska plocka ut filen?

Hittar inget till Windows version. Det finns bara för Linux.

Jag har testat med "Senast fungerande konfiguration" men det händer samma sak.

Redigerad av TurkeLLi
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Idag när jag surfade runt så fick jag helt plötsligt blåskärm. Efter det har jag inte kunnat starta Windows och det går inte starta Windows.

Jag har försökt start datorn med Felsäkerläge men Windows startades inte.

Jag fick denna blåskärmen (Se bilden)

Jag blir nyfiken på vilket operativsystem du kör! Spelar egentligen ingen roll vilket det är, men bara nyfiken.

Plötslig blåskärm kan också bero på att det är något lurt med minnena. Testa att ta bort något, beror på hur många som du har. Har du fyra, ta bort tre osv.osv. Kan hjälpa att lokalisera om detta är ett minnesfel. Eller att det bara är så att när man ruckat lite i kretsen, få kontaktytorna att bli rena.

Bara ett litet tips:

Mvh// Sunshine

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, hittade följande i en bok här hemma skriven utav Ed Bott och Carl Siechert.

STOP 0x0000000A eller IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

En kernel lägesprocess eller drivrutin försökte komma åt en otillåten minnesplats.

Det här stoppfelet orsakas av felaktig eller inkompatibel maskinvara eller programvara.

Namnet på den saboterande drivrutinen visas ofta i stoppfelsmeddelandet och kan bidra med viktiga ledtrådar för att problemet ska kunna lösas.

Om felmeddelandet pekar på en speciell enhet eller kategori av enheter, försök att ta bort eller byta ut enheterna i den kategorin. Om det här felmeddelandet visas under startprocessen kan du misstänka en inkompatibel drivrutin, systemtjänst, ett antivirusprogram eller ett säkerhetskopieringsprogram för backup.

Förutom vad som nämts i tråden redan, kanske man kan titta på hur moderkortet och minneskorten mår och även kontrollera om något hänt i säkerhetsprogrammen?

Kolla speciellt så inte dessa program lagt beslag på något viktigt som systemet behöver.

(Alltså systemfiler som hamnat i karantän osv, inbyggda spärrar mm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst noga i denna tråd men låter som hårdvaru fel. Kolla att alla kablrar sitter bra? tryck på HD kablen osv.

A

Japp, har kollat att alla kablarna sitter bra.

Ringde idag HP supporten. (Datorn är 3 år gammal)

Fick detta svaren:

Det verkar som om att några kablar inte sitter bra eller så är det något fel som supporten får söka igenom.

Sen sa dom att det verkar vara allvarligt fel.

Men jag vet inte om det är värd och skicka in det till support. De kostar "500kr+moms+retur frakt" sen får jag bestämma om dom ska fixa. Om jag vill det så måste jag skicka in datorn tillbaka till dom.

En kompis sa att jag skulle testa göra repair. Men vet inte var jag kan hitta Windows Media Center Edition 2005 skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...