Gå till innehåll

Problem efter installation


Jack Bauer

Recommended Posts

Har lyckats att installera windows 7 home premium,men har stött på problem.

när man startar upp tar det evigheter innan skrivbordet kommer fram.

datorn hänger sig,och allt tar superlång tid.

kan det vara problem med drivrutinerna?

har kört en clen install från uppgraderingsskivan,och det gick väl hyfsat fort.

datorn fungerar bra i felsäkert läge,och håller i skrivande stund på med att ladda ner nya drivrutiner till grafikkortet från ASUS.

provade de från XP men det ville inte W7 vara med om.så nu testar jag de med Vista.

vad kan vara fel??

det är precis som om datorn hänger upp sig på något,men vet inte vad.

hjälp någon??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej,det gick inte att formatera hårddisken,utan man var tvungen att välja anpassad installation.

man kunde inte formatera den för det stod att den var en "systempartition".

hade en partition som hette d:, och den gick fint att installera.

Då installerades W7 på en tom partition,och allt verkade frid o fröjd.

ända tills man kommer till startskärmen i W7,då det ju går i snigelfart.

Nu sitter jag i felsäkert läge och sliter mitt hår.

har testat att ladda ner drivrutiner från ASUS till grafiken samt ljudet.

både till vista samt xp,men inget verkar fungera.

skall vista problemet komma tillbaka i W7?

det fungerar ju att komma ut på nätet,så hur går man vidare`?

vart hittar man windows update?

eller kanske är det så att man måste lämna in datorn för en formatering?

finns det andra verktyg för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rättar dig!... :rolleyes:

En helt clean install får man genom att manuellt markera den aktuella disken under installationsprocessen och välja "formatera"... väljer man att installera över ett tidigare Windows utan att göra detta, ja då får man en katalog i det nya Windows som heter ***.old. För mig har detta personligen aldrig skapat några problem...

Detta har INGET med en uppgraderingsskiva att göra... en uppgraderingsskiva är ett billigare sätt att köpa en ny Windows licens. Du ska bara kunna påvisa att du har en licens för ett tidigare Windows. Detta påverkar inte själva installationsprocessen alls om man bara håller huvudet kallt och läser igenom allt och följer instruktionerna. Man kan även lugnt läsa igenom alla alternativ innan man går vidare...

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej,det gick inte att formatera hårddisken,utan man var tvungen att välja anpassad installation.

man kunde inte formatera den för det stod att den var en "systempartition".

hade en partition som hette d:, och den gick fint att installera.

Då installerades W7 på en tom partition,och allt verkade frid o fröjd.

ända tills man kommer till startskärmen i W7,då det ju går i snigelfart.

Nu sitter jag i felsäkert läge och sliter mitt hår.

har testat att ladda ner drivrutiner från ASUS till grafiken samt ljudet.

både till vista samt xp,men inget verkar fungera.

skall vista problemet komma tillbaka i W7?

det fungerar ju att komma ut på nätet,så hur går man vidare`?

vart hittar man windows update?

eller kanske är det så att man måste lämna in datorn för en formatering?

finns det andra verktyg för detta?

En kort fråga... Bootade du med Windows 7-skivan eller startade du installationen inne i Windows? Bifogar en bild och hänvisar till Advanced Options till höger... DÄR ska du gå in och formatera aktuell disk. Andra bilden visar hur du ska markera aktuell disk och sen välja formatera (just det exemplet är skuggat då den är opartionerat)

Vad gäller dina drivrutiner till de mer vitala delarna ska du absolut inte prova med XP-drivare i ett inledande skede¨. Först Windows Update SEN kan du prova andra drivrutiner..

Magnus

post-738-1256488990,68_thumb.jpg

post-738-1256489811,85_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,så vad gör man nu?

Har ju lyckats att installera Windows,men det är något skumt ändå.

Installationen flyter på bra,ända tills det är dags för datorn att starta om.

Man kommer såpass långt som att man ser startskärmen i W7,sedan fryser allt.

Fattar inte riktigt disskussionen om att det inte går att installera från en uppgraderingsskiva.

Om man läser på lådan till W7 så står det ju med klartext,att det skall gå att installera som clean install.

Sedan tror jag problemet visserligen ligger i att C hårddisken ej går att formatera.

Då ligger det skräp kvar från XP ioförsig.

Varför går inte det? Finns det program som klarar detta?

Om man lyckas att formatera hårddisken tror jag man kommer långt.

Skall lämna in datorn till den lokala datorbutiken imorron,

hoppas de klarar av att lösa problemet.

Vad kan vara problemet med att W7 inte startar normalt,

men startar i felsäkert läge?

Varför går det inte att ladda ner drivrutinerna från tillverkarens hemsida?

Nu är det rött kryss över ljudikonen,och det står att "ljudtjänsten körs ej".

Kort o gott; har lyckats att installera Windows 7,men det startar inte som det skall.

Är också problem med att stänga av det,man får bryta med powerknappen.

Då kommer det upp nästa gång man sätter på "starta i felsäkert läge med nätverk"

Det går då att starta datorn,och allt ser lite annorlunda ut, men fungerar bra för övrigt.

Varför fungerar inte windows update i felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar i felsäkert läge så läser inte Windows in onödiga drivrutiner. Av just den anledningen så har du inget internet, inget ljud osv.

Kolla min bifogade bild ovan och se om du verkligen gick in under avancerat och försökte formatera din C-enhet där...

När Windows 7 är helt nyinstallerat så ska du se till att få igång nätverkskortet så du kommer ut på nätet. Hittade inte installationen det så ska du ha nerladdade drivrutiner klara att använda. Efter det ska du köra Windows Update... det hittar du under "Start/Alla program". Saknas det ytterligare drivrutiner då... ja DÅ ska du försöka ta hem från tillverkarens hemsida... Vista drivare ELLER Windows 7-drivare om det finns.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att man måste ta bort partitionen och sedan skapa en ny partion och sedan ska man kunna formattera igen om det nu är så att man har systemfiler redan på hårddisken?

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan det ha att göra med att man installerat W7 på fel partition?

Går det?

Vilken skall man installera på?

Tror jag valde den som hette "system",och var på mest antal GB.

Vill minnas att det fanns 3 st partitioner vid installationen.

Har även gått in under avancerat,och valt formatera.

Men det går ju så snabbt,så blir det verkligen rätt?

Jag vill ändå formatera hårddisken rätt,så man är på den säkra sidan.

Men det verkar inte formateras rätt när man kör från W7-skivan.

Finns det program som klarar detta?

Min tanke är ju att om man har en nyformaterad hårddisk,

så borde det ju fungera bra att installera W7.

Om inte annat är det ju något annat som är fel, vad det nu kan vara.

Varför kan det aldrig gå lätt o smidigt som man vill?

Kan det vara något annat som spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på bilderna jag bifogat ovan... memorera dem.

Det bästa du kan göra nu är följande:

Se till att ha möjligheten att tömma dina hårddiskar som är inblandade (om du nu installerat W7 på en och ditt gamla XP ligger kvar på en annan HD). Att formateringen går snabbt... ja det gör det. Du är ju inte inne i Windows och där brukar det ta tid.

Stoppa i W7-skivan och starta om datorn. Du ska nu börja om installationen igen. När listan kommer upp enligt bilderna ovan så välj Avancerat. Formatera BÅDA (både den du INTE kunde installera på och den du gjorde installationen på) och välj sen att installera Windows 7 då den disken som heter Disk0. Det kommer bli din C-disk. Tänk också på att det skapas automatiskt en dold disk på 100mb som du inte KAN installera på...

Efter installationen så ser du till att Nätverkskortet fungerar. Antingen kommer det installeras av Windows 7 eller så får du ha separata drivrutiner redo. Efter nätverkskortet fungerar så går du ut på Windows Update (ligger under startmenyn/alla program) och låter det gå färdigt. Omstart av datorn och sen vet du vad du behöver ordna själv... då kan du hämta hem dina drivrutiner som eventuellt fattas... men då tar vi det då.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,gör ett sista försök innan datorn lämnas in.

Alltså, starta från skivan,välj avancerat.

Formatera alla partitionerna,och välj att installera på Disk0.

Rätt?

Nätverket hittas direkt,aldrig nåt problem.

Problemet kommer när W7 är installerat,och det kommer till startskärmen(den blåa)

Då stannar datorn helt,ingen aktivitet alls. Bara att trycka på powerknappen.

Vad kan det bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du redan hade "system" på den hårddisken du installerade till är kanske risken att det ligger kvar XP systemfiler i den dolda uppstartsdelen i systempartitionen. Kanske det som strular när du försöker dra igång Windows. Först hittar den gamla XP filer och sedan vet det inte vad den ska göra då 7:ans OS bara finns.

Jag hade plockat bort den strulande hårdidsken från datorn och stoppat in den i en annan dator och kört ta bort partion(er) och sedan skapa ny partioner för att sedan formattera om hårddisken.

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,gör ett sista försök innan datorn lämnas in.

Alltså, starta från skivan,välj avancerat.

Formatera alla partitionerna,och välj att installera på Disk0.

Rätt?

Nätverket hittas direkt,aldrig nåt problem.

Problemet kommer när W7 är installerat,och det kommer till startskärmen(den blåa)

Då stannar datorn helt,ingen aktivitet alls. Bara att trycka på powerknappen.

Vad kan det bero på?

Se nu bara till att inte formattera en hårddisk som du kanske har annan på...bilder eller så. Annars är svaret JA... Rätt!

Att det tar tid när Windows startar kan vara att det inte hittats drivrutiner som är riktigt bra... det är DÄRFÖR du måste ha tålamod och inte tro att allt ska gå snabbt på studs. Låt datorn gå segt tills du varit ute på Windows Update och letat drivrutiner. Därefter kan vi börja fixa med eventuella problem.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, gör ett sista försök.

Har alla drivisar liggande på ett usb-minne. de är för XP.

Skall man även tanka ner dem för Vista?

Har alla bilder,dokument och filer samt program på ett usb-minne och en usb-hårddisk.

I värsta fall återkommer jag imorron,eller senare i felsäkert läge.

Spelar det någon roll i vilken ordning som man formaterar partitionerna?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, gör ett sista försök.

Har alla drivisar liggande på ett usb-minne. de är för XP.

Skall man även tanka ner dem för Vista?

Har alla bilder,dokument och filer samt program på ett usb-minne och en usb-hårddisk.

I värsta fall återkommer jag imorron,eller senare i felsäkert läge.

NEJ NEJ NEJ... Det kan också vara problemet. Du ska ENBART ha Vistadrivrutiner eller Windows 7-drivrutiner om du hittar det... INTE XP!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,men vart hittar jag dem?

Känns som om man är nära nu till att få det att fungera.

Undrar just vad det är som gör att det inte fungerar?

Skall man gå in på tillverkarens hemsida? ASUS?

Går heller inte att köra Windows Update från felsäkert läge.

Tips?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den heter ASUS A6R

Fungerar ej att köra WU från felsäkert läge....

Ok.. nu går det inte att länka till drivrutinerna på ASUS hemsida. Gå in här: http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

Välj i listan: Notebook, A6000 series, A6R Därefter väljer du Vista32 bit... NU kan du plocka hem alla de drivrutiner du behöver.... Att tillägga här är att ASUS kan stundom ha nätets segaste webbsida, så ha tålamod.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp,nu håller jag på att ladda ner Vista drivrutinerna för grafik,ljud,och det trådlösa nätverket.

Kom på en annan sak.

Om nu inte datorn klarar systemkraven,kan det då resultera i denna frysning efter installation?

Men om det var så,då skulle det väl inte fungera att installera eller starta i felsäkert läge heller?

Kanske blir till att köpa en ny dator?

Man har ju läst att fok har installerat W7 på svagare datorer än den som jag har.

Och anledningen till att man köpte W7,var att det inte skall vara så krävande för datorn.

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat specifikationen på din dator... Den klarar systemkraven för Windows 7 med råge!

Det kan vara flera saker som orsakar detta. Helt ärligt så tror jag det är en kombination av installationen och felaktiga drivrutiner... eventuellt att BIOS behöver uppgraderas. Men det sistnämda väntar vi med tills du installerat om Windows 7 enligt beskrivningen tidigare i denna tråden. Har du råkat lägga in XP-drivrutiner så bidrar det nog till att datorn går som en gammal mopedmotor.

Åter igen... Direkt efter installationen så ska du köra Windows Update... kanske 2 ggr t o m . Därefter utvärderar man hur datorn flyter och tar sen problemen efterhand.

Jag skickade ett PM till dig...

Önskar en god kväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,tack för pm:et.har svarat dig med ;)

Nu har jag hursomhelst gett upp mer eller mindre,satt hela dagen igår utan att få till det.

Skall lämna in datorn idag till den lokala datorbutiken,och se vad de kan göra.

Skulle ej förvåna mig om de säger att man måste ha en fullversionsskiva.

Alternativt måste man rensa/formatera hårddisken helt,vilket inte kan göras med uppgraderingsskivan.

Det finns ju ett alternativ som heter formatera vid starten av installationen,men det fungerar alltså inte som en ren formatering.Tror detta är mitt problem; att det ligger kvar skräp från XP som inte helt tas bort vid en "clean install".

Har såklart ej heller XP-skivan,då kanske man kunnat formatera hårddisken "på riktigt"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...