Gå till innehåll

Uppdatera minnet från 4 till 8 GB


Tobbe-xjo

Recommended Posts

Är det någon vits att uppdatera minnet från twin 4 meg till en till twin 4 meg DDR2

kör Q6600 W7PRO

Är det värt tusen lappen?

MVH//Tobbe

För det första antar jag att du menar Gig (Gb) inte Meg (Mb)

Det första man behöver veta är vad du har för moderkort så att man kan se om du ens har möjlighet att uppgradera till just 8 Gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det så att Du jobbar extremt mycket med foto/bildbehandling i ett krävande program, såsom PhotoShop Cs4 te.x.. Då är det värt det, annars så kan Du gott och väl satsa Dina slantar på något vettigare!

Ja, just det. Läste för snabbt :-(, Skall väl vara från 4 GB till 8 GB ;)

Mvh// Sunshine :-)

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon vits att uppdatera minnet från twin 4 meg till en till twin 4 meg DDR2

kör Q6600 W7PRO

Är det värt tusen lappen?

MVH//Tobbe

Beror lixom på hur mycket program du kör med, tar minnet slut i din dator?

Körde med 4 GB förrut och med 2 Wow konton igång på samma burk så räckte inte 4GB

utan växlingsfil, monterade 8 GB och köpte Vista Ultimate x64, dock visade det sig att

minnet inte var kompatibelt med mitt moderkort.. bortkasstat alltså.. hängde sig lite då och då..

kör du med x64? annars spelar det ingen roll eftersom bara 64 bitars operativ klarar mer änn 4GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att Ni fyller på, jag är liksom för trött att läsa riktigt. wink.gif

Hej om du köper minne håll dig till bra minne som Crucial eller Corsai på deras hemsida kan du välja din moderkort och den kommer vissa dig rätt minne du ska ha

http://www.crucial.com/index.aspx

http://www.corsair.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej om du köper minne håll dig till bra minne som Crucial eller Corsai på deras hemsida kan du välja din moderkort och den kommer vissa dig rätt minne du ska ha

http://www.crucial.com/index.aspx

http://www.corsair.com/

Tror nog att KingStone har bättre garantier! Måste bara tillägga, att dom är bra dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...glöm inte OCZ... vet inte riktigt hur dom ligger prismässigt, men kvalliteten är oomstridd...! wink.gif

Det finns många producenter men frågan är vad är det som är godkänd till Mission Critical utrusning

Crucial brukar vara den dominanta producenten som garantera riktig kvalité och är godkänd hos alla största server fabrikanter som DELL, HP, IBM ,SUN

Kingston och OZC vist dom är ok till desktop/laptop men inte till Mission Critical utrusning

Om det gäller garanti då ligger dom på livstid

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crucial brukar vara den dominanta producenten som garantera riktig kvalité och är godkänd hos alla största server fabrikanter som DELL, HP, IBM ,SUN

Jag är fullständigt övertygad om att det där handlar just om dominans, inget annat... något som väl bäst kan betecknas som kartellbildningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon, har inte varit hemma för att kunna svara tidigare.

Jodå W7 Pro x64 2 lediga platser på kortet, datorn har varit med snart 3 år men fungerar fint (Hembygge som vanligt)

Jag bara ser att den är något söligare på W7 en Ubuntu 9.10 som jag kör mest, har även XP Pro (Kör den nu)

men allt är relativt.

Har HD Kassetter och byter OS så, vill inte blanda OS, snappt ock gesvint har gjort så i minst 7-8 år

Tack för rättningen Gösses var fick jag meg ifrån i stället för GB så kan det gå när inte huvudet är med, får skylla på åldern, är ett stycke över 70

men vadå känner mej ung som en tonåring

Har inte satt mej in i XP mode än, ska labba lite ock testa, har lite program som jag har för W98/XP Dos (Loggprogram m/m för amatör radion)

Någon som har erfarenhet av det?

MVH//Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej om du köper minne håll dig till bra minne som Crucial eller Corsai på deras hemsida kan du välja din moderkort och den kommer vissa dig rätt minne du ska ha

Detta är rent owerkill enligt min mening.

Det finns bra billiga stabila minnen som heter DDR2 2GB PC6400 Samsung DIMM 240-pin, 800Mhz,

dessa rullar stabilt på alla moderkort förutom endel extrema Server & Workstations -märkesburkar.

Sedan är alla fokuserade med divisen; "mycket minnen skall du ha" - MS operativ har ALLTID haft svårt att hantera (tillgodogöra) ram-minne, rätt och efftektivt.

Silenz påstod; Har du 4GB minne skall du köra 64 bit. Det anser inte jag vara vara sant, bara rent vilseledande.

Jens.

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon vits att uppdatera minnet från twin 4 gb till en till twin 4 gb DDR2

kör Q6600 W7PRO

Är det värt tusen lappen?

MVH//Tobbe

Vet inte, läste en tråd med påståendet

"Windows 7 saknar XP -läge samt stöd för mer än ca 3Gb minne. Annars verkar Win7 helt ok."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Windows 7 x64 Home Premium, 4Gb RAM, (DDR2 minne).

Har ännu inte lyckats med att maxa RAM minnet, vid "normal drift", web, ordbehandling, lite bildredigering (ej avancerad), utnyttjar min dator ca 40-45% av minnet.

Enda gången som RAM minnet gick upp i nästan max, var när jag kopierade tbx, bild och musik filer från extra driven, efter Win 7 Installationen!

Tog lite väl stora filer då, 20Gb!! Det var ju lite obetänksamt då!!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju som sagt på VAD du gör och om du har massor igång samtidigt i burken.

Sen är det ju "bara" ide att gå från 4gb till 8gb om du kör 64bits versionen.

Men samtidigt gör servicepacks mm att med tiden kommer mer minne behövas.

Som ex räckte det hyffsat med 256mb ram minne när Xp släpptes men idag är inte ens 512mb en rolig upplevelse utan minst 1gb.

Så minnes priser går upp och ned och det har rätt länge nu vart VÄLDIGT billigt att köpa ram minne.

Jag rek. gå på 6gb eller 8gb då har du marginaler bra länge även om det just nu räcker mer än väl med 4gb ;) och du kanske för tillfället inte märker någon större skillnad

(när folk sitter med sega datorer tror dom det beror på cpu och hårddisk men faktum är enligt min erfarenhet att oftast är problemet för lite minne. Man tänker inte på alla operativets uppgraderingar + alla egna installationer som gör att minnes kravet sakta men säkert ökar)

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...