Gå till innehåll

Compaq EVO D510 SFF


Brkie

Recommended Posts

Shena,

Har en gammal Compaq EVO D510 SFF, 512MB RAM minne, 2,34 GHz (Pentium 4) processor, tror jag... Tänkte göra om den lite, så undrar vilka RAM minnen jag kan använda. Vet i alla fall att jag max kan använda 2 GB, och det finns 2 slots, alltså helst skulle jag vilja ha 2x 1GB.

Hittade något på komplett.se;

RAM

Där finns det en som är 1 GB, vilket borde väll passa till min dator för enligt komplett borde det?

Men undrar bara om det finns någon "bättre" / billigare jag kan hitta någon annan stans?

Sen undrar jag också lite om processor, undrar om man skulle kunna kanske byta ut den den processorn jag har mot en bättre? Isf om det går, vilken är den bästa jag kan lägga in?

Googlade lite och så, men hittade dock inget speciellt :(

Och sen det sista, har själv köpt till en egen CD/DVD brännare / läsare till den datorn, länge sen! Och får nu lite problem med den, för ett tag sen så när jag trycker på knappen till CD/DVD-läsaren (öppna-stäng knappen) så har den typ börjat "hacka" eller hur jag ska förklara. Alltså jag trycker en gång, så blinkar lampan då där under, alltså att den "jobbar", sen hör man ett ljud typ att den "kommer ut" fast den kommer inte ut, utan den rättare sagt "kämpar" att komma ut, och sen 2 sekunder efter det ljudet, hör man ett annat ljud typ som låter som att den "stängdes igen". Alltså den kommer inte ut alls, men man hör 2 ljud typ att den är "på väg" ut och sen "stängd". Innan när det började så fick jag trycka 2-3 gånger för den ska öppna sig normalt, men nu med en viss tid har det ökat, nu måste jag klicka kanske 20 gånger för den ska öppnas. Orkar ibland inte ens stå där o trycka så använder mig av "hålet" som man stoppar in något så öppnar man "läsaren" manuellt. Finns det en CD/DVD i redan, då öppnas den direkt. Det är en samsung, behöver ni mer info om den så kan jag kolla upp det, men vill bara veta vad det kan vara för fel och om det går att lösa på något sätt, för börjar bli rätt störigt :s

Tack på förhand för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan svara på cd/dvd-vaggan... den är kass, kort och gott... Det är vara en tidsfråga innan den börjar strula även med skiva i vaggan. Jag har bytt åtskilliga med detta symtomet och det har aldrig varit angeläget att ens försöka reparera dem. Senast för två veckor sen åkte sonens cd/dvd ut och gav plats för en ny. Symptomen var 100% som du skriver. Lite småpilligt att byta på en bärbar ibland, men för det mesta går det smärtfritt.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade något på komplett.se;

RAM

Där finns det en som är 1 GB, vilket borde väll passa till min dator för enligt komplett borde det?

Men undrar bara om det finns någon "bättre" / billigare jag kan hitta någon annan stans?

Det som rekommenderas passar med stor säkerhet, och om det inte gör det så kan du reklamera minnet och få pengarna tillbaka eller ett annat minne eftersom du använt minneskonfiguratorn.

För att få det billigare så kan du ju söka på just det minnet på prisjakt och se om du hittar det billigare någon annanstans.

Förutom Crucials minneskonfigurator som Komplett tydligen använder sig av så har Kingston en minneskonfigurator:

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/mfrmod.asp?root=us

Sen undrar jag också lite om processor, undrar om man skulle kunna kanske byta ut den den processorn jag har mot en bättre? Isf om det går, vilken är den bästa jag kan lägga in?

Googlade lite och så, men hittade dock inget speciellt :(

Det brukar inte finnas så stora möjligheter att byta processor i märkesdatorer. Ibland så går det att byta till en processor med något högre klockfrekvens men man brukar inte märka så stor skillnad om man går från Pentium 4 2,34 GHz till t ex 3,0 GHz (om nu din dator skulle klara det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan svara på cd/dvd-vaggan... den är kass, kort och gott... Det är vara en tidsfråga innan den börjar strula även med skiva i vaggan. Jag har bytt åtskilliga med detta symtomet och det har aldrig varit angeläget att ens försöka reparera dem. Senast för två veckor sen åkte sonens cd/dvd ut och gav plats för en ny. Symptomen var 100% som du skriver. Lite småpilligt att byta på en bärbar ibland, men för det mesta går det smärtfritt.

Magnus

Jaha, så jag kan lika väll bara slänga den då och sätta in en ny? : (

Det som rekommenderas passar med stor säkerhet, och om det inte gör det så kan du reklamera minnet och få pengarna tillbaka eller ett annat minne eftersom du använt minneskonfiguratorn.

För att få det billigare så kan du ju söka på just det minnet på prisjakt och se om du hittar det billigare någon annanstans.

Förutom Crucials minneskonfigurator som Komplett tydligen använder sig av så har Kingston en minneskonfigurator:

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/mfrmod.asp?root=us

Det brukar inte finnas så stora möjligheter att byta processor i märkesdatorer. Ibland så går det att byta till en processor med något högre klockfrekvens men man brukar inte märka så stor skillnad om man går från Pentium 4 2,34 GHz till t ex 3,0 GHz (om nu din dator skulle klara det).

Okej, så jag borde alltså satsa på dom RAMen då? Kollade in på kingstons sida, dom var runt 70 dollar så det är ju rätt så mycket dyrare.

Processorn kan jag då alltså inte göra så mycket åt? Jag tänkte att man kunde slänga in bara någon precos man har köpt, fast kan ju inte så mycket om processorer och så, men då vet jag det iaf. Aja inte så mycket att göra åt saken, det är bara en gammal dator som står här hemma, använder den bara ibland, tänkte den var lite seg och så ,så jag tänkte jag maxar RAMen och processorn, fast får ju bli då bara RAMen. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sega datorer mår ofta väldigt bra av en ominstallation av Windows.

Jag har redan ominstallerat windows, men tills jag installerar allt det nödvändiga till datan (adobe-grejer som flash,shockwave,adobe reader, java, microsoft uppdateringar) så blir den seg igen typ hah

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Du har väl installerat alla drivrutiner från HPs supportsida för datorn?

Avinstallera Adobe Reader och ersätt det med ett program som inte kräver så mycket av datorn. Jag använder Sumatra PDF och det duger bra om man bara ska läsa vanliga PDF-filer. Adobe Reader lägger sig ju som autostartat program så det påverkar uppstarten direkt och sedan tar det en massa minne.

Är verkligen Shockwave nödvändigt? Det känns som det var väldigt länge sedan jag såg någon webbsida med det, fast å andra sidan så är det ju väldigt litet.

Webbsidor med Flash kan ju suga musten ur en dator så då är det ju bra med Firefox och Adblock Plus eller något liknande som gör att man slipper Flash-annonser.

Vad har du för antivirusprogram och liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Du har väl installerat alla drivrutiner från HPs supportsida för datorn?

Avinstallera Adobe Reader och ersätt det med ett program som inte kräver så mycket av datorn. Jag använder Sumatra PDF och det duger bra om man bara ska läsa vanliga PDF-filer. Adobe Reader lägger sig ju som autostartat program så det påverkar uppstarten direkt och sedan tar det en massa minne.

Är verkligen Shockwave nödvändigt? Det känns som det var väldigt länge sedan jag såg någon webbsida med det, fast å andra sidan så är det ju väldigt litet.

Webbsidor med Flash kan ju suga musten ur en dator så då är det ju bra med Firefox och Adblock Plus eller något liknande som gör att man slipper Flash-annonser.

Vad har du för antivirusprogram och liknande?

Alla program jag installerar stänger jag av autostart så det är lugnt,. Ja alla dom program är ju små program, fast det är ju en gammal dator så har ju inte så mycket att kräva av den heller ,men endå...

Använder AVG Internet security 9, behöver inget speciellt när det gäller skydd för jag använder datorn knappt, men ja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att avinstallera AVG och se om datorn fungerar bättre. Om det då går bättre så pröva med någon annan kombination av antivirus och brandvägg. Många sådana här "Internet security"-paket kräver rätt mycket av datorn numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar inte finnas så stora möjligheter att byta processor i märkesdatorer. Ibland så går det att byta till en processor med något högre klockfrekvens men man brukar inte märka så stor skillnad om man går från Pentium 4 2,34 GHz till t ex 3,0 GHz (om nu din dator skulle klara det).

Nej, spannet för busshastigheten i en laptop är alltid väldigt liten, och blir inte märkbar.

Det enda som händer är folk blir av med dyra pengar samt skruvar datorn trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, spannet för busshastigheten i en laptop är alltid väldigt liten, och blir inte märkbar.

Det enda som händer är folk blir av med dyra pengar samt skruvar datorn trasig.

D510 är ingen bärbar, det är en lågprofils stationär, men ganska trist det är i princip bara minnesuppgradering som hjälper men det ger inte så mycket.

Det är dock en ganska hyffsad skrivmaskin/surfdator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D510 är ingen bärbar, det är en lågprofils stationär, men ganska trist det är i princip bara minnesuppgradering som hjälper men det ger inte så mycket.

Det är dock en ganska hyffsad skrivmaskin/surfdator.

Aha.. nu såg jag, han har juhh en EVO D5xx.

Det är en 533 buss på den om inte jag minns fel.. den sista CPU'n är 2,8 Ghz - mao "skit samma".

(och allt över 1GB RAM på en XP är att elda för kråkorna, då den inte kan tillgodogöra sig minnet.)

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...