Gå till innehåll

hej, windows 7 problem


Eriksson_S

Recommended Posts

Jag föreslår att du först och främst kollar upp om HP överhuvudtaget har tagit fram, eller kommer att ta fram drivrutiner för Windows 7, till din dator. Jag har nyligen kollat upp en HP-dator som är knappt 3 år gammal, och det kommer inte att tas fram W7-drivrutiner för denna (shame on you, HP!). Det finns dock en möjlighet att du ändå kan köra Windows 7 bekymmersfritt på din burk... men det kräver förmodligen att du gör en s.k. "Clean Install"... d.v.s att du backar upp dina personliga filer, samt rensar hårddisken, innan du börjar om från scratch! En bra början är att köra Window 7 Upgradeadvisor... den ger en hint om vad som kan behöva göras innan/efter du installerar W7.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du först och främst kollar upp om HP överhuvudtaget har tagit fram, eller kommer att ta fram drivrutiner för Windows 7, till din dator. Jag har nyligen kollat upp en HP-dator som är knappt 3 år gammal, och det kommer inte att tas fram W7-drivrutiner för denna (shame on you, HP!). Det finns dock en möjlighet att du ändå kan köra Windows 7 bekymmersfritt på din burk... men det kräver förmodligen att du gör en s.k. "Clean Install"... d.v.s att du backar upp dina personliga filer, samt rensar hårddisken, innan du börjar om från scratch! En bra början är att köra Window 7 Upgradeadvisor... den ger en hint om vad som kan behöva göras innan/efter du installerar W7.

Det är det jag har gjort en clean install.

snälla någon som vet hur man åtgärdar detta problem?

´ allt funkar förutom det där: kan gå in på vissa grejer men inte på knappen windows update och kontrollpanelen på START.

Redigerad av Eriksson_S
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du har gjord klasiskt misstag men vi börjar med xxx.old denna mapp innehåller dina gamla filer from föregående Windows som program, användare, Windows

Att du inte kan komma ut filer beror på att du inte hade lösenord till din pc, har jag rätt eller?

I ditt fal det är bästa att köra nytt install ej upgradering utan at formatera disk och utan produkt nyckel, system kommer skapa nya old kataloger med nytt namn med tanke att du redan har xxx.old .

När installation är klar, kopiera alla viktiga filer till din backup disk eller DVD och kör nytt install igen utan produkt nyckel !! och med att formatera disken , installera alla drivrutiner se till att system funkar som den ska och testa allt, om du är nöjd, då kan du aktivera Windows, när du har aktiverat Windows skapa en återställning DVD igenom Windows Backup.

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt :)

ja men jag hade XP och det lämnade kvar OLD.map XP alltså,

men går det inte fixa detta problem med någon slags tool eller att hämta windows updates från någon annan stans än windows update hemsida för jag kommer inte åt knappen ?

det måste väl gå o fixa detta problem utan att behöva formatera eller så ?

tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja men jag hade XP och det lämnade kvar OLD.map XP alltså,

men går det inte fixa detta problem med någon slags tool eller att hämta windows updates från någon annan stans än windows update hemsida för jag kommer inte åt knappen ?

det måste väl gå o fixa detta problem utan att behöva formatera eller så ?

tack.

Du har inga rättigheter till din pc då menas det är kört min beskrivning är den enklaste och snabbaste lösning

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte mena allvar att bara pga en sån här liten problem ska man behöva formatera om hela sk*** igen, jag gjorde det igår kväll,

och läste någonstans på engelska att man ej behöver formatera utan bara lägga till o ändra lite filer och inställningar så ska det fixa sig tar kanske 10 min istället för formatera.

Ingen som vet hur man åtgärdar detta problem utan att behöva formatera igen?

tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte mena allvar att bara pga en sån här liten problem ska man behöva formatera om hela sk*** igen, jag gjorde det igår kväll,

och läste någonstans på engelska att man ej behöver formatera utan bara lägga till o ändra lite filer och inställningar så ska det fixa sig tar kanske 10 min istället för formatera.

Ingen som vet hur man åtgärdar detta problem utan att behöva formatera igen?

tack.

Hmm jag tror inte att du är så avancerar användare det är ditt vål. det är bara sätta igång och då blir du klar på 2 timmar

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många trådar om detta felmeddelande på nätet, vissa med mer eller mindre kreativa förslag på hur problemet löses. Sök på exempelvis http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22Windows+cannot+access+the+specified+device,+path+or+file%22+site:microsoft.com. Ofta verkar detta felmeddelande bero på spyware eller worms, men det kan även bero på annat verkar det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att uppgradera XP till Windows 7 KRÄVER en clean install... och som ovanstående har skrivit: har du fått en *.old-mapp så har du INTE gjort en clean install. Jag är t.o.m förvånad att du lyckades installera det på detta sättet över huvudtaget.

Magnus

Det var en CLEAN install men det frågade mig om jag ville spara OLD.windows mappen som var xp då.

jag tror inte man behöver formatera hela utan det går att hitta en lösning, hoppas någon kan visa mig hur ,

tack,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du först och främst kollar upp om HP överhuvudtaget har tagit fram, eller kommer att ta fram drivrutiner för Windows 7, till din dator. Jag har nyligen kollat upp en HP-dator som är knappt 3 år gammal, och det kommer inte att tas fram W7-drivrutiner för denna (shame on you, HP!). Det finns dock en möjlighet att du ändå kan köra Windows 7 bekymmersfritt på din burk... men det kräver förmodligen att du gör en s.k. "Clean Install"... d.v.s att du backar upp dina personliga filer, samt rensar hårddisken, innan du börjar om från scratch! En bra början är att köra Window 7 Upgradeadvisor... den ger en hint om vad som kan behöva göras innan/efter du installerar W7.

Har varit inne o letat lite på HP, ifall min HP skulle få problem, men endast Vista x64, är det närmaste jag kom!

Men min dator funkar problemfritt! (Windows 7 Home Premium x64, kanske skiljer från Ultimate en del!!)

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att uppgradera XP till Windows 7 KRÄVER en clean install... och som ovanstående har skrivit: har du fått en *.old-mapp så har du INTE gjort en clean install.

Magnus

Jag gjorde en clean install på en tom hårddisk och fick ändå en tom Windows.old mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en clean install på en tom hårddisk och fick ändå en tom Windows.old mapp.

Ja, en tom mapp.... Den har kommit för att du använt en uppgraderingsversion. När den är full av filer så är det resterna av gamla operativet. Denna mappen blir då följaktligen tom om du gjort en Clean Install från XP. Hade du gjort en uppgradering från Vista hade de filerna legat där...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet ett sätt eller har läst på någon engelsk forum hur man gör att åtgärda mitt problem som jag skrivit ?

hoppas någon vet hur man fixar det ?

tack.

Jag tycker att du ska kontakta Microsoft

Upgrading from Windows XP to Windows 7:

http://windows.micro...xp-to-windows-7

Introduktion

Eftersom det inte går att använda installationsalternativet Uppgradera i Windows XP när du installerar Windows 7 måste du i stället använda alternativet Anpassad.

Det innebär att du måste känna till två mycket viktiga saker innan du sätter igång:

  • Du måste flytta bort filerna från datorn innan du installerar Windows 7. Vi rekommenderar att du använder en kostnadsfri hämtningsbar fil med namnet Windows Filöverföring och en extern hårddisk. Då blir det lättare för dig. Du kan köpa externa hårdiskar i alla elektronikaffärer och i affärer med kontorsmateriel. Med en extern hårddisk får du på ett enkelt sätt extra lagringsutrymme till datorn.
  • Du måste även installera om programmen manuellt efteråt. För att kunna göra det behöver du de ursprungliga installationsskivorna eller installationsfilerna för alla program som du vill använda i Windows 7. Du kan även söka efter nya program på webbplatsen Windows 7 Compatibility Center.

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet ett sätt eller har läst på någon engelsk forum hur man gör att åtgärda mitt problem som jag skrivit ?

hoppas någon vet hur man fixar det ?

tack.

Som jag ser det har du två alternativ. Antingen letar du reda på den där engelska texten själv och följer den eller, som jag själv skulle ha gjort, gör en "clean install" igen med en formatering

av hårddisken. För eftersom du säger att du gjort en "clean install" tidigare, har du ju gjort backup på dina gamla filer.

//Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Personligen har jag inte kört ngn mer installation än en sk. Clean Install. Vista Home Premium, x32, till Windows 7 x64, Home Premium.

Mycket riktigt, fick en Windows.old kvar, med alla data program fungerande kvar.

Före installation körde jag Windows 7 Upgrade Advisor. Har du gjort det?? Finns det ngn fil sparad från det, som du kan klistra in resultatet av den körningen här i din tråd?

Men kan du beskriva ditt förfarande steg för steg under installations förfarandet?

Typ 1). stoppande i CDn, följande skedde, osv..., låter ju tidskrävande men bara för att få veta vad som händer under installations processen.

Ett trist tips, men kanske bra att logiskt försöka se om det händer ngt ovanligt??

Ha en trevlig helg!!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...