Gå till innehåll

Tappar anslutningen


Recommended Posts

Hejsan!

Har bara haft strul med den här routern och den hade åkt ut för länge sen om ja hade haft pengarna att köpa en finare. Men så är inte fallet så jag vill ge den här routern en sista chans.

Det första problemet som har varit med sen början är att om du lägger till IP samt Port och namn i Port Forwarding listan så händer inget. Säg att du döpte regeln till CS, men den dyker inte upp i listan. Försöker du lägga till samma uppgifter igen så står de att regeln redan finns. I vissa fall appliceras regeln och i vissa fall inte men den syns aldrig i listan.

Det andra problemet började för någon vecka sen och det är att routern tappar anslutningen mot internet. I vissa fall kan du ej surfa men program som utorrent, hamachi, msn fungerar fortfarande. När detta händer kan jag ej via 192.168.1.1 surfa in på routern. Kan ej heller pinga webbsidor som google.se etc.

Jag och min bror har luskat fram att de kan vara fel på dns hanteringen på routern då om man skriver in ping googles ip i cmd när routern beter sig lustigt så pingar den som vanligt.

Någon som har en lösning på detta? Är väldigt trött på att dra strömmen, resetta den var eller varannan timme. (kör senaste officiella firmware)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det andra problemet började för någon vecka sen och det är att routern tappar anslutningen mot internet. I vissa fall kan du ej surfa men program som utorrent, hamachi, msn fungerar fortfarande. När detta händer kan jag ej via 192.168.1.1 surfa in på routern. Kan ej heller pinga webbsidor som google.se etc.

Hej arnada!

Fel är till för att lösas..Kanske följande kan bidra med någon idé :)

Hur funkar routern och Internet när mer än en dator försöker komma ut på nätet.

Gäller problemet bara en eller alla datorer?

Kommer också & tänka på om där kan finnas något som stör webbläsaren då det inte går att få kontakt med 192.168.1.1 (datorn ska ju då ha, om jag inte är helt ute & cyklar 192.168.1.2) Stämmer tid-synk & klocka? Används dynamiska/auto eller fasta adresser? Vid tillfällen detta inträffar, finns där många andra strömförbrukande saker som tar ström (tänker på om detta kan påverka signalöverföringen från routern och göra den tillfälligt svagare.) Kanske hjälper att ansluta den till ett annat stickuttag som inte är lika belastat av annan utr. Måhända adaptern/tranformern börjar bli sliten.

Men tycker ändå det låter som något åt protokoll hållet då MSN & liknande funkar.

Vad händer om du avinstallerar dessa program som fungerar när detta händer?

Kan ju tänkas ligga en konflikt där mellan webbläsaren & dessa program också.

Hoppas allt löser sig till de bästa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej arnada!

Fel är till för att lösas..Kanske följande kan bidra med någon idé :)

Hur funkar routern och Internet när mer än en dator försöker komma ut på nätet.

Gäller problemet bara en eller alla datorer?

Kommer också & tänka på om där kan finnas något som stör webbläsaren då det inte går att få kontakt med 192.168.1.1 (datorn ska ju då ha, om jag inte är helt ute & cyklar 192.168.1.2) Stämmer tid-synk & klocka? Används dynamiska/auto eller fasta adresser? Vid tillfällen detta inträffar, finns där många andra strömförbrukande saker som tar ström (tänker på om detta kan påverka signalöverföringen från routern och göra den tillfälligt svagare.) Kanske hjälper att ansluta den till ett annat stickuttag som inte är lika belastat av annan utr. Måhända adaptern/tranformern börjar bli sliten.

Men tycker ändå det låter som något åt protokoll hållet då MSN & liknande funkar.

Vad händer om du avinstallerar dessa program som fungerar när detta händer?

Kan ju tänkas ligga en konflikt där mellan webbläsaren & dessa program också.

Hoppas allt löser sig till de bästa!

Hejsan!

Problemet uppstår när 1 dator är igång eller när flera är igång i nätverket. Vanligt vis dela DHCP ut alla ip adresser men har även testat köra med en statisk också här blir det problem. Iomed dhcp delar ut en 192.168.1.* adress eller om man kör statiskt och själv ställt in adressen så bör man ju alltid kunna komma åt routern. Ska testa byta strömuttag men tror de är något annat som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hände något lustigt nu med routern... Ingenting fungerade som vanligt och då brukar jag dra strömmen och sen funkar allt men de funka inte så jag "resettade" den och då hände något som aldrig hänt förr, webbläsaren hoppade fram och en netgear konfigurations sida visades...

Undrar lite va de berodde på, men men... Nu funkar de iallafall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hände något lustigt nu med routern... Ingenting fungerade som vanligt och då brukar jag dra strömmen och sen funkar allt men de funka inte så jag "resettade" den och då hände något som aldrig hänt förr, webbläsaren hoppade fram och en netgear konfigurations sida visades...

Undrar lite va de berodde på, men men... Nu funkar de iallafall

Om du resettade den kom fabriksinställningarna fram har jag för mig.

Har fått göra det många gånger när man försökt öppna vissa portar och inget fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att uppkopplingen började fungera igen :)

Låter på samma gång som din router har en ganska stark påverkan direkt på webbläsaren eftersom den kunde öppna fönster helt av sig själv. Har aldrig själv varit med om detta, kör visserligen via ett ADSL modem men även där finns en sepparat webbsida som bara har åtkomst med förvald fast ip nr.

Kan ju hända att offline/online läget i webbläsaren spelade in varför sidan hoppade upp.

Hur som helst, Kul att de började funka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Har bara haft strul med den här routern och den hade åkt ut för länge sen om ja hade haft pengarna att köpa en finare. Men så är inte fallet så jag vill ge den här routern en sista chans.

Det första problemet som har varit med sen början är att om du lägger till IP samt Port och namn i Port Forwarding listan så händer inget. Säg att du döpte regeln till CS, men den dyker inte upp i listan. Försöker du lägga till samma uppgifter igen så står de att regeln redan finns. I vissa fall appliceras regeln och i vissa fall inte men den syns aldrig i listan.

Det andra problemet började för någon vecka sen och det är att routern tappar anslutningen mot internet. I vissa fall kan du ej surfa men program som utorrent, hamachi, msn fungerar fortfarande. När detta händer kan jag ej via 192.168.1.1 surfa in på routern. Kan ej heller pinga webbsidor som google.se etc.

Jag och min bror har luskat fram att de kan vara fel på dns hanteringen på routern då om man skriver in ping googles ip i cmd när routern beter sig lustigt så pingar den som vanligt.

Någon som har en lösning på detta? Är väldigt trött på att dra strömmen, resetta den var eller varannan timme. (kör senaste officiella firmware)

Du skriver inte om du kör trådlöst eller med kabel mot routern. Om det är trådlöst kan det, helt enkelt, handla om att fel kanal är inställd på routern. Då är du tvungen att logga in på webgränssnittet 192.168.0.1 (antar det är en D-Link) och gå in under wireless. Ändra här kanal, spara inställningarna och testa hur din trådlösa förbindelse ser ut. Prova alla kanaler från 1-11 om du kör med bärbar dator.

När det gäller att routern inte sparar inställningarna kan det handla om att du måste tillåta cookies i din webbläsare för att kunna "prata" med routern.

Redigerad av drivrutiner.net
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...