Gå till innehåll

Problem med skrivardelning XP -> Vista


Snutte

Recommended Posts

Har en skrivare kopplad till en XP-dator, utdelad. Har kollat igenom guiden för nätverk (http://www.tipsomxp.se/guider/97-windows-vista/448-naetverk-mellan-xp-och-vista-vista-och-vista.html)och alla saker utom en är provad. "Lokal säkerhetsprincip" hittar jag inte i Vista-datorn.

Datorerna är kopplade via en routor, brandvägg avstängd. Brandväggar avstängda i datorerna.

Går att pinga.

Är i samma grupp.

Har samma login och lösen.

Vista datorn ser XP-dator, men går ej att öppna den.

Men den hittar inte skrivaren. Skrivaren fungerar mellan 2 XP-datorer utan problem.

Fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma uppkoppling och det fungerar helt OK. Har dessutom fyra olika drivrutiner kopplade till samma skrivare. Utskriftsinställningarna är olika.

Du har samma konton och samma lösen på bägge datorerna.

Har du delat ut skrivaren och någon annan katolg?

När du skall installera skrivaren i Vista väljer du nätverksskrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma uppkoppling och det fungerar helt OK. Har dessutom fyra olika drivrutiner kopplade till samma skrivare. Utskriftsinställningarna är olika.

Du har samma konton och samma lösen på bägge datorerna.

Har du delat ut skrivaren och någon annan katolg?

När du skall installera skrivaren i Vista väljer du nätverksskrivare.

Hur kopplar man olika drivrutiner till skrivaren?

Ja, skrivaren är utdelad och en katalog. Kommer inte åt katalogen heller på Vista-datorn.

Ja, väljer nätverksskrivare, men den hittar ingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en skrivare kopplad till en XP-dator, utdelad.

Men den hittar inte skrivaren. Skrivaren fungerar mellan 2 XP-datorer utan problem.

Delningen mellan Vista å XP buggar alltid ut, mer eller mindre, eller förr eller senare.

Jag lyckades dela ut skrivare från XP, men det slutar alltid med att spooler -tjänsten ballar ur.

1.Mounta skrivaren till vista-burken, se till att dela ut den.

2. Sök upp Vista-datorn - via namnet.

3. Där ser du Vistan, med skrivaren utdelad.

4. Hö-klicka på skrivaren - välj anslut. (Glöm drivers å annat det finns redan via Vistan..)..

klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delningen mellan Vista å XP buggar alltid ut, mer eller mindre, eller förr eller senare.

Jag lyckades dela ut skrivare från XP, men det slutar alltid med att spooler -tjänsten ballar ur.

1.Mounta skrivaren till vista-burken, se till att dela ut den.

2. Sök upp Vista-datorn - via namnet.

3. Där ser du Vistan, med skrivaren utdelad.

4. Hö-klicka på skrivaren - välj anslut. (Glöm drivers å annat det finns redan via Vistan..)..

klart.

Tyvärr så är Vistadatorn min bärbara och XP den stationära, annars så hade jag gått den vägen innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan dela ut en katalog från XP till Vista så har du ju något problem. Pröva att stänga ner dit säkerhetsprogram.

När jag installerar skrivaren på Vista gör jag inget extra. Dela bara ut den i XP och sök sedan upp den i Vista via nätverksskrivare. Inställningarna görs på XP.

Har du samma arbetsgrupp på XP och Vista?

Jag har XP Pro och Vista Home Premium på en bärbar dator som går trådlöst. Routern är en D-Link DIR-615.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser och kommer åt Vista datorn på XP, inga problem på det hållet.

Om jag skriver in IP-numret till XP datorn så kommer jag åt den, ser skrivaren och den utdelade mappen. Kommer åt mappen och kan öppna filen i den.

Men när jag försöker ansluta skrivaren så får jag upp felmedelande att det inte går att ansluta.

Så det går framåt iaf. Men ser inte XP utan att skriva in IP-nummer. Brandväggar är avstängda. Och skrivaren fungerar utan problem mellan de 2 XP-datorerna.

Vad kan vara fel?

Sammanfattning:

Samma arbetsgrupp

Samma login/lösen

LLTD installerat på XP

XP-datorn syns på nätverkskarta

Går att pinga XP datorn från Vista

Skrivare och 1 mapp utdelad

Ser ej XP-datorn i "Nätverk" på Vista men kan komma åt den via IP

Skrivaren kommer ej upp i sökning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser och kommer åt Vista datorn på XP, inga problem på det hållet.

Om jag skriver in IP-numret till XP datorn så kommer jag åt den, ser skrivaren och den utdelade mappen. Kommer åt mappen och kan öppna filen i den.

Men när jag försöker ansluta skrivaren så får jag upp felmedelande att det inte går att ansluta.

Så det går framåt iaf. Men ser inte XP utan att skriva in IP-nummer. Brandväggar är avstängda. Och skrivaren fungerar utan problem mellan de 2 XP-datorerna.

Vad kan vara fel?

Sammanfattning:

Samma arbetsgrupp

Samma login/lösen

LLTD installerat på XP

XP-datorn syns på nätverkskarta

Går att pinga XP datorn från Vista

Skrivare och 1 mapp utdelad

Ser ej XP-datorn i "Nätverk" på Vista men kan komma åt den via IP

Skrivaren kommer ej upp i sökning

Skrivaren kommer nu upp när jag söker och jag ser XP-datorn i "Nätverk". Men när jag ansluter till skrivaren får jag upp "Åkomst nekad".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall inte söka skrivaren den vägen utan via lägg till ny skrivare. Har du kollat upp din router, samma nätnamn där?

Läste på de länkar som Cecilia rekommenderade om LLTD. Antingen har jag haft tur för jag har inte gjort något när jag satte upp mina datorer. Jag har inte installerat något extra. I början hade jag dock stora trassel innan jag upptäckte att nätnamnet inte var exakt lika på alla tre ställena. Samt att Vistadatorn har samma konto med samma lösen som ett konto som finns på XP datorn.

Har du prövat att söka XP datorn med namn från Visadatorn.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...