Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

icon256_free.png

Emsi Software har nu släppt MalAware 1.0 Beta, en liten (1 mb) och snabb (16 sekunder då jag testade!) gratisskanner, som är portabel, men beroende av internetuppkoppling, då definitionsdatabasen finns på en server.

Programmet kan endast skanna, inte ta bort det som eventuellt hittas. För borttagning hänvisas till a-squared Anti-Malware (som kostar). Man kan förstås istället använda a-squared Free för borttagning.

http://www.emsisoft.com/en/software/malaware/

Edited by JoWa
  • 2 weeks later...
Posted

MalAware är ej längre beta, och i dag släpptes version 1.0.0.3.

Kan den något som inte a-squared Free kan? Känns lite som årets mest onödiga program! :unsure:

Posted

Det är litet, helt portabelt (ingen bakgrundstjänst, som a-squared kör), behöver ej uppdateras och skannar ett system på några sekunder

Posted

MalAware innehåller, liksom Anti-Malware, också Ikarus antivirus vilket väl gör att den upptäcker mer är a-squared Free på USB-stickan, om jag förstår det rätt. MalAware verkar använda sig av definitioner i "molnet" så de borde vara uppdaterade.

By combining a strongly limited version of the signature database of known malware paths with a cloud based scan of all active processes, MalAware achieves a similar accuracy as a-squared Anti-Malware.
Posted (edited)

MalAware verkar använda sig av definitioner i "molnet" så de borde vara uppdaterade.

Ok... så det är något i stil med Panda Cloud då eller?

Hoppas ni ursäktar, men orkar inte riktigt undersöka själv just nu.... lite för många egna projekt igång! ;)

Edited by e-son
Posted

Något åt det hållet om man ska tro det som står om programmet på JoWas länk. Men Pandas cloud är ju något man installerar samt att det har realtidsskydd och borttagning av skadliga filer till skillnad från MalAware.

Min slutsatsen blir väl att MalAware och a-squared Free på USB-sticka har lite olika inriktning och kompletterar varandra. Om man inte vet om datorn är infekterad så kör MalAware så får man på en minut reda på om det är troligt. Om den visar sig vara infekterad så använd a-squared Free för att få bort de filer som den klarar av.

Posted

Min slutsatsen blir väl att MalAware och a-squared Free på USB-sticka har lite olika inriktning och kompletterar varandra. Om man inte vet om datorn är infekterad så kör MalAware så får man på en minut reda på om det är troligt. Om den visar sig vara infekterad så använd a-squared Free för att få bort de filer som den klarar av.

I så fall kan jag bara tycka att MalAware kunde fått en egen knapp i a-squared Free... och att det behåller platsen som årets onödigaste program! ;)

Posted

Det är dock en lättnad att slippa ladda ned 64 extra mb (+ uppdateringar), och få en meningslös tjänst på köpet med a-squared Free