CGD Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 Jag vill skriva ut några bilder som skall vara 12 x 12 cm. Under menyn Bild har jag valt Ändra storlek -- Bildstorlek. Här har jag ställt in Bredd 12 cm, Höjd 12 cm och Upplösning 300 pixlar/tum. Rutan Ändra bildupplösning är ikryssad. Jag har sedan i fältet längst ner markerat alla bilderna, fyra stycken, och valt Arkiv -- Skriv ut flera foton. Det öppnar sig då ett nytt fönster, Sorteraren där alla bilderna är med. Därifrån har jag valt Arkiv -- Skriv ut. Ytterligare ett nytt fönster öppnar sig, Skriv ut foton. Här har jag ändrat 2 Välj typ av utskrift till Bildpaket. Jag får då två bilder på varje papper. OK Alla med. Men utskrifterna blir inte 12 x 12 cm. De blir lite större 12,8 x 12,8 cm. Så vad gör jag för fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 Inte ett svar på frågan, men ett råd: Avmarkera Ändra bildupplösning! Om du sänker upplösningen, tappar du information, och om du ”höjer” vinner du inget. Förmodar att den exakta utskriftsstorleken beror på inställningar i skrivarens program. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 Kanske finns det någon inställning aktiverad som gör att den skriver lite utanför papperets marginaler för att ha lite felmarginal vid beskärning, fast 8mm låter ganska mycket. Har för mig jag sett något sådant nån gång men vet inte alls vad det kan tänkas heta, har inte ägt en skrivare på 15 år. :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted November 18, 2009 Author Share Posted November 18, 2009 Jag har nog höjt bildupplösning till 300 från normalt 72 punkter. Tanken är att utskriften skall bli jämnare och utskrifterna blir mycket bra. Lite stora dock. Inre kan man påverka storleken på utskriften i skrivarens drivrutiner eller hur menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 I utskriftskriftsmenyn brukar det finnas Inställningar eller Setup, som öppnar ytterligare inställningar. Men det beror nog också på vilken typ av skrivare man har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted November 18, 2009 Author Share Posted November 18, 2009 Nu har jag skriv ut alla bilder i rätt storlek. Om jag skriver ut en bild i taget. Alltså en bild per pappersark så blir det ingen ändring i storlek, men om jag försöker skriva ut två bilder per ark så blir bilden lite förstorade. Dåligt av Photoshop Elements. Det kostar ju trots allt några kronor och pappret jag skriver ut bilderna på hör ju inte heller till de billigare så det hade ju varit bra att få in två per sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts