Gå till innehåll

Photoshop Elements


CGD

Recommended Posts

Jag vill skriva ut några bilder som skall vara 12 x 12 cm. Under menyn Bild har jag valt Ändra storlek -- Bildstorlek. Här har jag ställt in Bredd 12 cm, Höjd 12 cm och Upplösning 300 pixlar/tum. Rutan Ändra bildupplösning är ikryssad.

Jag har sedan i fältet längst ner markerat alla bilderna, fyra stycken, och valt Arkiv -- Skriv ut flera foton. Det öppnar sig då ett nytt fönster, Sorteraren där alla bilderna är med.

Därifrån har jag valt Arkiv -- Skriv ut. Ytterligare ett nytt fönster öppnar sig, Skriv ut foton. Här har jag ändrat 2 Välj typ av utskrift till Bildpaket. Jag får då två bilder på varje papper.

OK Alla med.

Men utskrifterna blir inte 12 x 12 cm. De blir lite större 12,8 x 12,8 cm. Så vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett svar på frågan, men ett råd: Avmarkera Ändra bildupplösning! Om du sänker upplösningen, tappar du information, och om du ”höjer” vinner du inget.

Förmodar att den exakta utskriftsstorleken beror på inställningar i skrivarens program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske finns det någon inställning aktiverad som gör att den skriver lite utanför papperets marginaler för att ha lite felmarginal vid beskärning, fast 8mm låter ganska mycket. Har för mig jag sett något sådant nån gång men vet inte alls vad det kan tänkas heta, har inte ägt en skrivare på 15 år. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog höjt bildupplösning till 300 från normalt 72 punkter. Tanken är att utskriften skall bli jämnare och utskrifterna blir mycket bra. Lite stora dock.

Inre kan man påverka storleken på utskriften i skrivarens drivrutiner eller hur menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skriv ut alla bilder i rätt storlek. Om jag skriver ut en bild i taget. Alltså en bild per pappersark så blir det ingen ändring i storlek, men om jag försöker skriva ut två bilder per ark så blir bilden lite förstorade. Dåligt av Photoshop Elements. Det kostar ju trots allt några kronor och pappret jag skriver ut bilderna på hör ju inte heller till de billigare så det hade ju varit bra att få in två per sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...