Gå till innehåll

Stora PDF-filer


-64

Recommended Posts

Jag skannar ett A4-papper som PDF, men det blir på över 20 Mb! Häromdagen skannade jag ett kort ca 10 x 15 cm. Det blev på över 6 Mb.

Skall det vara så? Om inte hur ställer man om det?

Jag har en Dell Studio och en Dell All In One skanner, samt Win Vista sp 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skannar något med min Canon-skanner så kan jag i skannerprogrammet ställa in vilken upplösning den ska skanna med, t ex 150 DPI. Om man väljer lägre DPI-tal så blir filerna mindre, i gengäld så blir det ju inte fullt lika bra bild så man får ju göra en avvägning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns det en kalkylator för att beräkna storleken på den scannande filen beroende på storlek på originalet och upplösningen.

Den visar storleken på resulterande fil i MB beroende på om du scannar i färg, gråskala eller svartvitt.

Exempel A4:

46.613 MB if 48 bit RGB

31.076 MB if 32 bit CMYK

23.307 MB if 24 bit RGB (most common)

15.538 MB if 16 bit GrayScale

7.769 MB if 8 bit GrayScale

0.971 MB if 1 bit Line Art

http://www.scantips.com/calc.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för era svar.

Jag får nog överge den här Dell-skannern för PDF i fortsättningen. Som jämförelse kan jag berätta att jag har en viss tillgång till en annan skanner Epson. Där har jag skannat ett häfte på 56 sidor, och A5-format. Den PDF-filen är på ungefär 5 Mb. Det var den jämförelsen som fick mig reagera.

Jag tittade igenom Dells All In One-program, men såg i hastigheten inga inställningsmöjligheter. Jag sökte dock inte grundligt och prövade inga alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDF-filens storlek kommer också att bero på hur programmet sparar det du skannar in. Många program

har OCR-funktioner för att känna igen text i skannade dokument. I ett sånt läge kommer PDF-bli mindre

eftersom filen innehåller text. Om programmet inte kan hantera OCR så kommer allt skannat material

(även text) att lagras som bilder och PDF-filen blir väldigt stor.

De inbyggda skanner funktionerna i Office 2007 hanterar OCR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...