Gå till innehåll

Ta bort programassociation på en fil


Bigfoot13579

Recommended Posts

Installerade Win 7 Ultimate härom dagen och idag skulle jag ta bort en programassociation till en fil. Öppnade Utforskaren/Vertyg/Mappalternativ.... Sen hittade jag inte fliken "Filtyper" som fanns i XP! I XP gick det att markera en fil och ta bort programassociationen men var (går det?) gör man det i Win 7?

Tacksam för svar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig funkar det att röja i registret... där kan du behålla filtypen och ta bort programmet som ska hantera den...

Eller helt rått radera filtypen.

Men ta gärna en funderare innan du gör det, om du inte är helt säker på vad du gör där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar svaret som att det inte går utan att göra det i registret? Var tydligen enklare i XP... Sökväg till filtypen i registret?

Associationen jag vill ta bort är till uTorrent. Med XP så öppnade jag en torrentfil direkt från en hemsida och då startade uTorrent automatiskt men i Win 7 händer det inget. Jag måste spara den först någonstans och därifrån öppna den. Då startar uTorrent. Läste på en FAQ på deras sida att detta problem kunde avhjälpas med att ta bort associationen och "börja om från början". Klicka på torrentfilen och välja program.

Inget stort problem men vill inte spara först och sen öppna, men det fungerar ju...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju inställning i uTorrent... under Allmänt... "Associera med torrentfiler"! Funkar inte det, så har du associationen på registeradressen:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.torrent\OpenWithProgids

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju inställning i uTorrent... under Allmänt... "Associera med torrentfiler"! Funkar inte det, så har du associationen på registeradressen:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.torrent\OpenWithProgids

Inställningen i uTorrent är rätt och tydligen är det flera som har samma problem, en kille på jobbet och en här... Men nån lösning, verkar inte så....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...