Bigfoot13579 Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Installerade Win 7 Ultimate härom dagen och idag skulle jag ta bort en programassociation till en fil. Öppnade Utforskaren/Vertyg/Mappalternativ.... Sen hittade jag inte fliken "Filtyper" som fanns i XP! I XP gick det att markera en fil och ta bort programassociationen men var (går det?) gör man det i Win 7? Tacksam för svar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Kontrollpanelen -> Standardprogram -> Associera en filtyp eller ett protokoll med ett program. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigfoot13579 Posted December 7, 2009 Author Share Posted December 7, 2009 Tack så mycket... Som vanligt är allt lätt bara man kan det..... Mvh Bigfoot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigfoot13579 Posted December 7, 2009 Author Share Posted December 7, 2009 Nu var jag snabb med att tacka :-( Det går ju inte att radera en fil där?? Bara byta programassociation, hm.... Kunde jag ju göra på mappalternativ oxå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 För mig funkar det att röja i registret... där kan du behålla filtypen och ta bort programmet som ska hantera den... Eller helt rått radera filtypen. Men ta gärna en funderare innan du gör det, om du inte är helt säker på vad du gör där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 (edited) Vilken filtyp är det du vill ta bort associationen till? Edited December 7, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigfoot13579 Posted December 7, 2009 Author Share Posted December 7, 2009 Jag tolkar svaret som att det inte går utan att göra det i registret? Var tydligen enklare i XP... Sökväg till filtypen i registret? Associationen jag vill ta bort är till uTorrent. Med XP så öppnade jag en torrentfil direkt från en hemsida och då startade uTorrent automatiskt men i Win 7 händer det inget. Jag måste spara den först någonstans och därifrån öppna den. Då startar uTorrent. Läste på en FAQ på deras sida att detta problem kunde avhjälpas med att ta bort associationen och "börja om från början". Klicka på torrentfilen och välja program. Inget stort problem men vill inte spara först och sen öppna, men det fungerar ju... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Finns ju inställning i uTorrent... under Allmänt... "Associera med torrentfiler"! Funkar inte det, så har du associationen på registeradressen: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.torrent\OpenWithProgids Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 För mig är det på samma sätt, funkade bra i xp men inte alls i w7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigfoot13579 Posted December 10, 2009 Author Share Posted December 10, 2009 Finns ju inställning i uTorrent... under Allmänt... "Associera med torrentfiler"! Funkar inte det, så har du associationen på registeradressen: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.torrent\OpenWithProgids Inställningen i uTorrent är rätt och tydligen är det flera som har samma problem, en kille på jobbet och en här... Men nån lösning, verkar inte så.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts