Gå till innehåll

Bredband via kabel vs telia 24mbit


Recommended Posts

Hej!

skulle vilja ha lite synpunkter på bredband via lokal villa kabelförening utlovad 20ut/10in (tv antenn) eller telia 24/2mbit, varför jag undrar är att för mig så funkar telia utmärkt, så varför byta, men via kabel förening kan jag få både fortare och billigare bredband, men har ingen aning hur stabilt det blir.

Har någon några erfarenheter av detta.

mvh

boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte säga hur det skulle påverka ditt användande av internet, men man skulle kunna jämföra det med ett nätverk som många delar på samma bandbredd.

Så om många vill titta på film, streamad över nätet så blir bandbredden dålig, är det bara du.. blir den bra.

Kolla om du har möjlighet att använda dig av http://blixtvik.se/ i stället, så får du snabbare bredband till ett bättre pris. Det finns även där möjlighet att ansluta en bostadsrättsförening om det finns underlag nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone förr brukade det var sämre ping i kabelnäten, ifall det är något som har betydelse för dig.

det var en intressant grej också förrutom det Venom nämner, för i hemmet så körs det en hel del online spel, spotify, voddler , stream etc , just nu testar jag kabelbredband på 4 datorer, 1 med telia kvar, i wow så ser vi en försämring på frame rate och latency jämfört med telia.

frame rate ca 60 telia - 90 kabel

latency ca 160 telia- 230 kabel

inte vetenskaplig undersökning men åndå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror knappast uppkoppling påverkar din framerate. Jag antar att du använde 2 olika datorer när du jämförde och det är nog prestandan på datorerna som står för den skillnaden då.

Däremot skillnaden på latencyn är ungefär den jag kan dra mig till minnes så det kan nog stämma. Vet inte hur stor betydelse det har i spel som WoW. Streamingtjänster som Spotify och Voddler lär inte påverkas då de inte är beroende av snabb respons. Men i online FPS spel kan det ju vara skillnaden mellan att döda eller dödas. :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror knappast uppkoppling påverkar din framerate. Jag antar att du använde 2 olika datorer när du jämförde och det är nog prestandan på datorerna som står för den skillnaden då.

Däremot skillnaden på latencyn är ungefär den jag kan dra mig till minnes så det kan nog stämma. Vet inte hur stor betydelse det har i spel som WoW. Streamingtjänster som Spotify och Voddler lär inte påverkas då de inte är beroende av snabb respons. Men i online FPS spel kan det ju vara skillnaden mellan att döda eller dödas. :)

jo det stämmer det var två olika datorer, ska kolla hur det utvecklas med latencyn senare under kväll.

i övrigt så märks inte så stor skillnad, nu märkte jag att kabelbandet är 10/10 kollade upp det, till veckan ska det vara 20/10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...