Gå till innehåll

hjälp med kommandon i cmd


DoDaDa

Recommended Posts

hej!

Jag har nu skaffat mig ett nytt tangentbord, och tyvärr har jag då förlorat ett par användbara knappar. Däremot är alla knappar på det nya bordet programmerbara, vilket gör att jag enkelt kan trycka på en knapp så gör den ett kommando i kommandotolken.

Det jag saknar från det gamla tangentbordet är:

*en knapp för att mata in/ut DVD läsaren.

*en knapp för att sätta datorn i strömsparläge

Jag har sökt vilt på nätet utan resultat. Och jag tänker så att eftersom att gamla tangentbordet kunde göra direkt med "Plug And Play", så borde det väl även vara möjligt såhär också?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte säker på att jag har uppfattat detta rätt, men vill du ha en kommandorad för det som kallas strömsparläge i W7, eller "standby" som det heter, så kan du använda följande!

rundll32.exe PowrProf SetSuspendState

Edit:

För att "standby" skall fungera, måste du först köra kommandot...

powercfg /h off

...men det visste du säkert redan.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för all hjälp! "Problemet" har löst sig. Jag tänkte inte alls på detta förut men alla knapparna går att binda till macron. Så jag valde de knappar jag inte använder till något och gjorde macron där jag med hjälp av pilarna och enter knappen navigerade mig fram till den önskvärda funktionen, ex strömsparläge: Windows knappen > högerpil > högerpil > ENTER

Men jag får tacka ändå för den hjälp ni gav!

EDIT: För er som undrar är det ett Razer Arctosa

Redigerad av DoDaDa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...