DoDaDa Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 hej! Jag har nu skaffat mig ett nytt tangentbord, och tyvärr har jag då förlorat ett par användbara knappar. Däremot är alla knappar på det nya bordet programmerbara, vilket gör att jag enkelt kan trycka på en knapp så gör den ett kommando i kommandotolken. Det jag saknar från det gamla tangentbordet är: *en knapp för att mata in/ut DVD läsaren. *en knapp för att sätta datorn i strömsparläge Jag har sökt vilt på nätet utan resultat. Och jag tänker så att eftersom att gamla tangentbordet kunde göra direkt med "Plug And Play", så borde det väl även vara möjligt såhär också? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Brukar det inte finnas en knapp för viloläge på tangentbordet? vad har du för sort.. Finns programvara för en del tangentbord som man kan fixa med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Finns ett litet program som kan stänga/öppna mugghållaren. Tray - Open or Close Optical Drive Tray http://www.favessoft.com/downloads.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Hittade detta... http://djlizard.net/?s=open+close+cd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 (edited) Nu är jag inte säker på att jag har uppfattat detta rätt, men vill du ha en kommandorad för det som kallas strömsparläge i W7, eller "standby" som det heter, så kan du använda följande! rundll32.exe PowrProf SetSuspendState Edit: För att "standby" skall fungera, måste du först köra kommandot... powercfg /h off ...men det visste du säkert redan. Edited January 2, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoDaDa Posted January 2, 2010 Author Share Posted January 2, 2010 (edited) Tack för all hjälp! "Problemet" har löst sig. Jag tänkte inte alls på detta förut men alla knapparna går att binda till macron. Så jag valde de knappar jag inte använder till något och gjorde macron där jag med hjälp av pilarna och enter knappen navigerade mig fram till den önskvärda funktionen, ex strömsparläge: Windows knappen > högerpil > högerpil > ENTER Men jag får tacka ändå för den hjälp ni gav! EDIT: För er som undrar är det ett Razer Arctosa Edited January 2, 2010 by DoDaDa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted January 3, 2010 Share Posted January 3, 2010 Smart lösning, lycka till med ditt nya keyboard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts